5 504 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Sätta i skruv i plugg innan man sätter in pluggen i spackel i väggen?
Har råkat ut för problem med att göra hål för plugg/skruv i väggen, antagligen för att väggmaterialet är för poröst (vet inte vad det är men huset är från ca 1860-tal).
I alla fall, borrade med 5,5 mm borr och satte i 6 mm plugg, men pluggen snurrade bara runt när jag försökte skruva i en skruv. Sen efter viss möda fick jag ut pluggen, men efter allt bökande känns det som att hålet är rätt stort nu.
Och då läste jag om ett tips om att fylla hålet med spackel, och sen sätta i en plugg med skruv i innan det torkat, och sen låta det torka och sen skruva ur skruv och sätt dit det man vill sätta upp och skruva i skruv igen. Men - nu är min fråga, hur skruvar man på ett bra sätt in en skruv i en "fristående" plugg? För det är väl det jag vill göra, innan jag skjuter in plugg/skruv i det lösa spacklet?
I alla fall, borrade med 5,5 mm borr och satte i 6 mm plugg, men pluggen snurrade bara runt när jag försökte skruva i en skruv. Sen efter viss möda fick jag ut pluggen, men efter allt bökande känns det som att hålet är rätt stort nu.
Och då läste jag om ett tips om att fylla hålet med spackel, och sen sätta i en plugg med skruv i innan det torkat, och sen låta det torka och sen skruva ur skruv och sätt dit det man vill sätta upp och skruva i skruv igen. Men - nu är min fråga, hur skruvar man på ett bra sätt in en skruv i en "fristående" plugg? För det är väl det jag vill göra, innan jag skjuter in plugg/skruv i det lösa spacklet?
Hittade kanske en annan typ av lösning själv efter lite mer letande bland trådarna... Finns tydligen något som heter flytande plugg, typ Fischer Fill & Fix, det verkar ju som rena drömmen ifall det nu funkar. Alltså att man kan fylla igen hålet med Fill & Fix och sen skruva skruven direkt in i "Fixet" utan någon plugg alls? Ska prova det där tror jag ifall inte någon har någon negativ erfarenhet.
Händer detta mig så har jag ibland lyckats lösa det genom att dela en nylonplugg på häften och montera den tilltänkta pluggen mellan dessa två delar, dvs att plugghalvorna fyller ut hålrummet så att den tilltänkta pluggen får fäste. Inte alltid de funkar, men får man bara grepp så brukar de gå.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"

Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Fill & Fix fungerar bra men det blir inte riktigt lika starkt som "original" skulle jag säga...B bing467 skrev:Hittade kanske en annan typ av lösning själv efter lite mer letande bland trådarna... Finns tydligen något som heter flytande plugg, typ Fischer Fill & Fix, det verkar ju som rena drömmen ifall det nu funkar. Alltså att man kan fylla igen hålet med Fill & Fix och sen skruva skruven direkt in i "Fixet" utan någon plugg alls? Ska prova det där tror jag ifall inte någon har någon negativ erfarenhet.
Det som annars kan fungera är att bryta bort ändan på tändstickor och peta in bredvid pluggen.
Skaffade Fill & Fix och provade, så nu kan jag skriva en liten "recension"..
Och ja Fill & Fix fungerar och verkar ge bra stadighet. Möjligen kan jag säga att jag inte tyckte det var alldeles lättanvänt. Man ska ju pressa ut lite "fix" ur två tuber, och det första som hände mig var att det var tvärstopp, fick inte ut något. Då tog jag en bit ståltråd och rensade en bit ner i mynningen på tuberna, och efter det gick det att pressa ut massa. Men det var fortfarande väldigt trögt i mitt tycke, så utmatningen gick långsamt vilket på ett sätt var lite stressande eftersom man inte har så många minuter på sig innan det stelnar för mycket... Sen fick jag ju också en del massa utanför/runt borrhålet på väggen, vilket jag i ofs var beredd på, men det var krångligare/trögare att skära bort det med kniv än jag hade väntat mig, så det var också lite besvärligt, men det gick. Och sen typ precis innan det hade gått fem minuter (vilket var gränsen) så lyckades jag skruva i den skruv som jag ville skruva i. Och nu sitter den bra.
En sak till förresten, jag satte själv inte upp något särskilt tungt, men angående den grejen så står det faktiskt i instruktionerna att man kan sätta upp "t.ex. lättare vägghyllor, gardinstänger, garderober, lampor, handdukshållare ..." (Finns det "lätta" garderober kan man i ofs undra?) Men det står ju faktiskt "lättare" vägghyllor etc. Vet inte om de skriver så bara för att ha lite marginal och inte lova för mycket. (Det kanske någon annan kan svara på.) Men det är i alla fall så det står.
Och ja Fill & Fix fungerar och verkar ge bra stadighet. Möjligen kan jag säga att jag inte tyckte det var alldeles lättanvänt. Man ska ju pressa ut lite "fix" ur två tuber, och det första som hände mig var att det var tvärstopp, fick inte ut något. Då tog jag en bit ståltråd och rensade en bit ner i mynningen på tuberna, och efter det gick det att pressa ut massa. Men det var fortfarande väldigt trögt i mitt tycke, så utmatningen gick långsamt vilket på ett sätt var lite stressande eftersom man inte har så många minuter på sig innan det stelnar för mycket... Sen fick jag ju också en del massa utanför/runt borrhålet på väggen, vilket jag i ofs var beredd på, men det var krångligare/trögare att skära bort det med kniv än jag hade väntat mig, så det var också lite besvärligt, men det gick. Och sen typ precis innan det hade gått fem minuter (vilket var gränsen) så lyckades jag skruva i den skruv som jag ville skruva i. Och nu sitter den bra.
En sak till förresten, jag satte själv inte upp något särskilt tungt, men angående den grejen så står det faktiskt i instruktionerna att man kan sätta upp "t.ex. lättare vägghyllor, gardinstänger, garderober, lampor, handdukshållare ..." (Finns det "lätta" garderober kan man i ofs undra?) Men det står ju faktiskt "lättare" vägghyllor etc. Vet inte om de skriver så bara för att ha lite marginal och inte lova för mycket. (Det kanske någon annan kan svara på.) Men det är i alla fall så det står.
Produkter som diskuteras: "fogpistol"

Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Lite OT från din recension, men det låter lite konstigt med porösa väggar från 1860. Är det inte typ en timmerstomme med Treetex ovanpå? Kan det vara så enkelt så att du bara behöver dra i en längre skruv? Jag tror man använde ganska få nylonpluggar på 1860-talet 
Ja, alltså jag vet inte riktigt... Treetex har jag inte hört talas om förut, så det vet jag inte riktigt vad det är. Men visst, det kanske hade gått att lösa även med längre skruv (och borr), fast efter mina första övningar med vanlig plugg (och att försöka få ut pluggen) så blev hålet rätt stort, så det kändes ändå som det inte var helt fel att fylla igen hålet med något. Hur som helst, nu är det i alla fall löst (och det blev braP PatrikJo skrev:
Fast kanske, att det är tegel med puts utanpå (eller vad det heter, är inte så hemma på sånt här). Och kanske, att jag hamnade i en fog mellan två tegelstenar? Kanske var därför det gick så dåligt (jag gissar bara. Men vet att det är tegel åtminstone på vissa ställen i huset).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skruv och pluggstorlek för whiteboard
Inredning -
Sätta ihop plywood 90grader. Pocket Hole eller bara skruv i ändträt
Byggmaterial & Byggteknik -
1/4" skruv för att ersätta krok i takdosa
El -
IKEA Bestå med väggskena, vilka skruvar/plugg?
Hemma hos -
IKEA Kök: Upphängningsskena, Skruv, Plugg, Frågor och Monteringstips
Kök