Hejhej!

Målar om vardagsrummet i vitt. Har nu strukit två gånger med vit färg på alla väggar, och själva väggarna är superjämna och fina, MEN jag får inte till kanter och hörn. Jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag har dragit med pensel och det syns skarp igenom den andra färgen. Det är både ojämnt och mycket tjockare än resten av väggarna. Vad kan jag göra åt detta? Är det helt kört nu? Eller kan jag sandpappra bort överflödet och sedan stryka ett lager till?

Färgen hinner ju torka när man sparmålar med pensel innan man hinner stryka med roller. Så fruktansvärt irriterande!

Hjälp någon!
 
låter som du har för mycket färg i rollern...........sparmålar man först så ska det inte ha nån jättebetydelse att det hinner torka lite för normalt så går man ju över allt och sparar en liten kant bara ytterst och är det normalt med färg i rollern så blir det inget kludd.
 
Då får måla en bit i taget. Måla alltså hörnet och upp mot taket kanske en meter eller så ut på väggen och gå sedan direkt på med roller för att stryka ut det så att det inte hinner torka. Därefter ter målar du längs taket kanske 1-2 meter eller lite mer till och går på med roller igen så att du succesivt jobbar dig längs väggen. Kommer du till ett fönster eller annat som är bökigt och tar längre tid att måla kanterna på så får du måla kortare bitar i taget så att färgen inte hinner torka innan du går på med rollern igen.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Då får måla en bit i taget. Måla alltså hörnet och upp mot taket kanske en meter eller så ut på väggen och gå sedan direkt på med roller för att stryka ut det så att det inte hinner torka. Därefter ter målar du längs taket kanske 1-2 meter eller lite mer till och går på med roller igen så att du succesivt jobbar dig längs väggen. Kommer du till ett fönster eller annat som är bökigt och tar längre tid att måla kanterna på så får du måla kortare bitar i taget så att färgen inte hinner torka innan du går på med rollern igen.
Tack så mycket för svar!
Frågan är då vad man gör åt den kanten som redan är där? Lär ju behövas 3 lager för att täcka den? Känns inte som jag borde lägga ännu mer färg där då blir den ju ytterligare ”tjockare” och synligare!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.