E
Skrivet av: Anonym

Hanterkare, mäklare och bostadsrättsägare är den nya adeln. Hantverkare i kritstrecksrandiga arbetskläder slarvar och sölar samtidigt som dom drar in minst dubbelt mot en högutbildad programmerare eller ingenjör. Varför är det så? Jo för att Sverige är ett högskatteland där den som kan fuska kan leva gott, och för att man gör ALLT för att hålla bostadspriserna uppe, och för att hantverkare är skyddade mot internationell konkurrens, och för att det inte byggs några bostäder att tala om trots bostadsbrist, och för att man massutbildar akademiker men knappt några hantverkare. Slutsat: utbildning lönar sig inte, ambitioner lönar sig inte, ärlighet lönar sig inte , sparsamhet lönar sig inte i Sverige. Hur långt skall dom driva det här spelet???
 
E
Skrivet av: Malin

Det är enkelt att skriva "hantverkare" men vilka innefattar din kommentar egentligen? Jag är gift med en riktig hantverkare och jobbar själv i branschen och lever med andra ord ett "riktigt hantverkarliv" och här finns fan inga kritstrecksrandiga arbetskläder som slarvar och sölar med överpriser, de du talar om är en liten klick som missköter sig. Det är exakt som att beskylla alla invandrare för bidragsfusk, du pratar om en liten grupp och inte alla hantverkare. De flesta av oss arbetar visst med en utbildning i grunden, vi arbetar som lärlingar efter gymnasialutbildning (med låg lön). Vi är mycket tacksamma för att ROT-avdraget kom, och det gjorde det i grevens tid, eftersom hela marknaden höll på att dö, och efter att ROT-avdraget kom så finns inte längre svarta hantverkarjobb nästan alls- tidigare har det varit supersvårt att få privatpersoner betala vitt eftersom de tycker det är för dyrt. Sen kan jag hålla med dig om att Sverige har lite för mycket skatter men det finns mycket man kan lätta på, moms på vissa varor, inkomsskatt för de som tjänar mycket och mycket lite pengar tex. Inkomstbepröva barnbidraget, inkomstbepröva underhållsstödet mm.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Låginkomsttagare och andra med stora avdrag riskerar att inte kunna utnyttja rot-avdraget fullt ut. Detta eftersom avdraget förutsätter att det finns pengar kvar på skattekontot efter övriga avdrag. Rot-avdraget ligger sist i ledet för skattereduktion, avdraget förutsätter därmed att det finns pengar kvar på skattekontot efter exempelvis jobbskatteavdraget och avdrag för underskott av kapital. Den som har låga inkomster, eller som gjort stora avdrag för resor eller räntor, riskerar därför att inte kunna utnyttja avdraget fullt ut. Skatteverket anordnar under maj och juni träffar för att informera om rot-avdraget. Informationsträffarna är kostnadsfria och vänder sig till företagare såväl som privatpersoner. Källa: Dagens Juridik
 
E
Skrivet av: Anonym

Utbildning lönar sig. I de flesta fall bättre lön. Hantverkare med egen firma kan tjäna bra. På större firmor typ NCC, Skanska etc får hantverkaren lön efter kollekivavtal. Hantverkaren kan endast i undantagsfall jobba till 65 års ålder. De blir oftast utslitna redan i 55 årsåldern och får förtidspensioneras till skillnad från relativt bekväma kontorsjobb där många väljer att jobba vidare efter 65 års ålder. Det är brist på duktiga hantverkare till skillnad från sk akademiker som det tyvärr har gått inflation i då de flesta utbildningar i dag har akademisk status.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Fr. o. m. 1 juli ska hantverkarna hantera faktureringen med en ny metod. Hantverkaren behöver kolla upp att kunden inte redan har utnyttjat alla pengarna (50 000kr) och den ende som kan ge besked är kunden, som får utdrag från Skatteverket. Men om en kund beställer 3 jobb samtidigt ser inte de andra hantverkarna hur mycket var och en kan disponera. Den som kommer först med sin faktura borde få betalt, men för den 3:e är det mer tveksamt om det finns utrymme kvar. Enligt faktureringsmetoden ska hantverkaren fakturera kunden och då redovisa skattebidraget. När kunden betalat räkningen kan hantverkaren ansöka om pengar från skatteverket. Blir det nej där (om de 50 000 redan är förverkade) måste hantverkaren kräva kunden på resten av pengarna. Viktigt att notera på offerter och avtal, samt på första fakturan. Det största problemet tycks vara att alla som äger något räknar med att få 50 000kr, men inte uppmärksammar att det är ett skatteavdrag. Om skatten inte uppgår till 50 000kr kan det bli restskatt. Räkna ut skatten genom att kolla er inkomst och er skattetabell. Här är grundsumman, lägg till fastighetsavgiften. Dra sedan ifrån Skattereduktion för allmän pensionsavgift, skattereduktion för arbetsinkomst och ev. underskott av kapital. Nu måste det finnas 50 000kr kvar till "husavdraget" annars kan det bli restskatt nästa år. Det behövs en inkomst på minst 25 000kr/månad för att nå hit. Så alla pensionärer se upp! Det kan bli tufft med 15-20 000kr i restskatt. Samma för studerande och de som har låg inkomst. Avdraget kan lätt bli till en skuldfälla. Källa: Newsdesk Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: CS

Inlägget ovan är utmärkt. (090623).
Inlägget "Ner med ROT" tyder på okunskap, reaktionärt och ett mått av utsatthet.
 
E
Skrivet av: Anonym

"Det är brist på duktiga hantverkare till skillnad från sk akademiker...."

Det är alltid brist på såväl duktiga hantverkare och akademiker. Varför skulle annars akademikerna ha högre lön (generellt), om de inte vore efterfrågade? Många kunniga akademiker jag känner jobbar som konsulter och drar in mer än 1000kr/h.

Sen är det klart att det finns en uppsjö med "akademiker" som knappast kommer samhället till nytta. Hur många historiker behöver man t.ex.?
 
E
Skrivet av: Anonym

Att få dra av 50% av arb. kostnaden är ett bra insiativ tycker jag , men den är lite felriktad. Företagen i allmänhet har täckning för dom små rot-jobben som privata vill ha gjorda och det skapar inte ny arbetstillfällen. Men om även bostads företagen kunde göra rotavdrag så skulle situasionen bli en helat annan. Då kanske inte med 50% i avdrag untan lägre avdrag , så skulle inte byggsektorn ha blivit drabad så hårt som den har blivit idag.
Bostadsföretagen kan tjäna massor av pengar på att tidigalägga rot-jobben idag, för nu är det köparens marknad , och dom kan pressa priser som aldrig för.

Tycker det är konstigt att man inte ser byggföretag/VVS firmor som har gjort en rabatt plan på rot jobben. för som det ser ut idag så tror jag inte att man ska titta på att tjänna pengar, utan bara få firman att gå runt. Har pratat med min chef om det här men som det är men företagen så är det bara vinsten som är intresant.... tyvärr och inte bara att få firman att gå runt

MVH/sir X
 
E
Skrivet av: Anonym

Först så vill jag bara reda ut en liten sak, vi är inte lata/slöa eller vad du nu vill kalla oss Hantverkare, bara för att ett arbete tar lite tid så är det inte för att vi vill dra ut på tiden. sen pratar du om högutbildade .... hmm har du själv läst till hantverkar yrket? lässa i 2-3 år sen jobba praktiskt i 3-5 år innan man blir full utbildad.
kan inte se att att vi har förhög lön när jag tittar på allt ansvar som man har för att få allt att funka 'ok inte samma ansvar som en sjuksköteska eller läkare' men vi har en del lagar och regler som vi hela tiden måste jobba imot 'dom förändras nå ggr varje vecka 'never ending story'

så ta och fundera på vad du skrivit , så kan du återkomma .../sirX
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Det finns många fallgropar när det gäller ROT-avdragen. Här kommer några av de vanligaste: * För tidig ansökan. Kunden måste ha betalat sin del av fakturan innan Skatteverket betalar ut den andra halvan. * Regelbyte. Fakturamodellen infördes ju den 1 juli i år, dessförinnan gällde att kunden själv skulle göra skatteavdrag vid deklarationen. För kunden gäller att hålla reda på att 50 000 kronor är det maximala avdraget per person och år, dvs. före och efter regelbytet. * Tvister. Om det uppstår en tvist mellan kunden och hantverkaren och kunden inte betalar för arbetet, blir det heller inga pengar från Skatteverket. * Övergångsregler. Kan leda till försenade skatteutbetalningar till kunden. Ja, det är inte helt solklart! Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Gäst

SÅ BRA ATT VETA, DÅ SKA JAG INTE SÖKA ROTAVDRAG, UTAN SPARA TILLS JAG HAR RÅD ATT BYGGA UT VÅR LILLA STUGA.

SIGN FATTIGLAPP
 
E
Skrivet av: Gäst

För att få full ROT-avdrag ska man väl ha en viss månadsinkomst??
 
E
Skrivet av: Lasse

Arbetskostnaden? Den tid som läggs ner för att införskaffa material, göra hållfasthetsberäkningar mm. Kan jag sätta upp detta som arbetstid och debitera kunden 50% och är resten avdragsgillt som ROT? Eller är det bara arbete som utförs ute på plats hos kund som berättigar till avdrag...
 
Om jag äger ett hus som mina föräldrar bor i får jag ROT-avdrag men om jag äger en lägenhet som mitt barn bor i får jag inget ROT-avdrag.
Varför gör skatteverket skillnad på föräldrar och barn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.