Hej! Jag söker lite proffstips och trix för er som är grymma på att dra kulo i bostadsutrymmen.
Vad är praxis för dom seriösa elektrikerna,
Kör ni TFK eller APK?
Om ni kör TFK kör ni dubbla då?
Kulodosor med eller utan plint?
Är det värt med en kulotång? (halvmåneklipparen)


Tack på förhand!
 
Letti klammer enbenta, E 1437562 kopplingsdosa med plint och "halvmåneklippare" ett måste för proffsigt utseende.
 
Jag fick googla efter TFK, det verkar vara en kopia på Letti. Letti eller APK är en smaksak. Jag kör med Letti (TFK) men vet flera kollegor som tycker det är enklare med APK. Bara att spika upp och sedan klämma i kabeln. Den enda gången jag använder dubbla Letti är om jag drar en kabel mitt i taket eller på väggen, inte annars.
Själv är jag mest förtjust i dosor utan plint men ser egentligen ingen anledning att gnälla på dem som kör med plint. Återigen en smaksak.
Jag hade inte klarat mig utan kulotången (eller grisöratången som vi kallar den). Det går kanske att försöka skära upp runda hål med kniven men det lär inte bli snyggt.
Klammeravstånd brukar bli 20-23 cm men det beror på situationen. Sätt en klamma 5 cm före och efter böjar så blir det snyggt.
Se till att kabeln är helt rak INNAN du spikar fast den. Det är svårt att få den rak efter den sitter fast. Sedan är det som med allt annat, övning ger färdighet. :)
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden för en liten följdfråga, vilket verktyg brukar Ni använda för att klämma ihop APK?

/Daniel
 
dogge_e skrev:
Lånar tråden för en liten följdfråga, vilket verktyg brukar Ni använda för att klämma ihop APK?

/Daniel
En vanlig näbbtång.
11240_pic1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tipset är att man tar sin kabelring och hittar änden. Sen går man med ringen mellan benen och "rullar" ut den mängd kabel man ska ha.

Man kan lägga ringen på golvet och försiktigt "dra" ringla ut kabeln halvvågs och hämta den andra halvan med andra handen. Svårt att förklara men det hela handlar om att inte få onödiga veck osv på kabel.

Det är givetvis lättare med vissa kabeltyper än andra. Ekk är ju lögn att få rak jämnfört mot eklk tex.


Jag kör oftast letti enkelklammer och bara dubbelklammer i tak eller "mitt på vägg" så att den ligger kvar. Oftast så följer man ju fodret längsmed dörren eller golvlisten så då är enkel letti smidigare och "pressa" kabel emot listen istället.

Man använder givetvis letti dorn för att spika dessa och inget annat.
 
  • Gilla
erel
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jag hade inte klarat mig utan kulotången (eller grisöratången som vi kallar den). Det går kanske att försöka skära upp runda hål med kniven men det lär inte bli snyggt.
Brukar klippa ett lagom stort V med avbitare eller sekatör, sen forma till med borrmaskin och en lagomt slö borr :) Är borren för vass tenderar den att ta lite för stora tuggor..
 
Doskniv...
 
Tjuvar tråden lite.
Ska lägga "kulo" mot en golvlist. Men vill inte spika i golvlisten då golvlisten idag innehåller ethernetkablar (inuti). Så vill spika kulon dikt mot golvlisten, för att strömförsörja ett utanpåliggnade vägguttag. Finns det klammer som fäster i gips direkt, eller kan man spika nån snygg klammer i nån form av plugg som man sätter i gipset? Eller är det skruvklammer som gäller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.