Hej forum! Första inlägget här.

Vi har ett fritidshus som står på berg och det kommer in vatten i krypgrunden. Jag tänker att jag både behöver åtgärda ute för att leda bort så mycket vatten som möjligt men vill gärna ha tips för åtgärder i själva krypgrunden.

På två sidor av huset lutar berget något inåt mot huset. På ena utsidan finns det nån form av papp som syns på bilderna. Det är både hål i den och det börjat växa mossa/gräs i kanten av den. Gissar att det är bra att byta denna papp men vad tror ni att det är för typ av papp? Behöver ju vara rätt flexibel. Under pappen finns det betong som börjat vittra sönder. Är det nån bra idé att bygga på med betong för att få en lutning från huset. Här hänger också värmepumpen som det bildas is under på vintern. Några tips här?

På insidan i krypgunden ser man vita spår, tror att det är märken från där vattnet tränger in. Men det är också definitivt målat med något svart. För att inte låta vattnet från berg bara komma upp? Kan det vara kall asfalt? Dn är väldigt slät. Här vet jag knappt vad bäst åtgärden kan vara. Lägga på kallasfalt igen, lägga in grus/makadam? Det finns lite skrevor i berget också där vattnet samlas i rätt så djupa pölar. Kan tänka mig att lägga in krypgrundsmatta men jag måste väl få bort vattenproblem först, så att vattnet inte bara samlas under själva mattan?

Novis på området, så alla tips mottages gärna. Tack!
 
  • Vattenskadad krypgrund med trasig skyddspapp och mossbildning längs husvägg på berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatteninträngning vid husgrund med synlig papp, vittrande betong och isbildning under värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshusets grund med synlig svart papp, vittrande betong och berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med vitaktiga spår efter vatteninträngning och svart, slät beläggning på bergsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med vittrande betong och svart beläggning, fuktspår, stor sten och pölar av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med synliga vattenspår på berget och svart beläggning på vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knepigt med vatten och fukt när det lutar åt fel håll. Vi har samma problem och kanske värre i vårt fritidshus och vi använder pump.

Kanske kan man fylla ut med betong för att ändra riktningen på flödet, men betong är normalt inte helt tätt. Mitt tips är en tillverkare av tätningsmedel som du kan kika på: https://www.heydi.se/
 
  • Gilla
alxndr.klimberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.