Har nyligen köpt ett hus från 40-talet där det saknas ritningar så jag tänkte ge mig på att göra egna.

Mitt behov av ritningar är:

1. En konstruktör jag varit i kontakt med vill ha färdiga ritningar på taket för att ha tid att räkna ut om det klarar en viktförändring vid ett takbyte.

2. Underlätta vid planering inför renovering/ombyggnad/möblering osv.

Jag har använt CAD program i många år så jag har inga problem med själva programvaran. Använder Fusion360 just nu.

Det jag vill ha hjälp med är:

1. Huset är i L form och taket är valmat, hur i hela välden gör man takritningar som är läsbara/tydliga i detta scenario? Är det lättast att bara rita upp takstolarna i 3d och sen printa ritningar från X, Y och Z? Känns som det kommer behövas mer för att förstå ett valmat tak. Visa gärna ritningar om ni har.

2. Hur gör ni med planlösning om väggar verkar vara lite snea, böjda eller ojämna?
Tex tar medelvärdet om det skiljer sig på höjden? Ritar en sne vägg om det skiljer sig sett uppifrån?

Är tacksam för alla tips eftersom detta är ett helt nytt område för mig

C Chnil1 skrev:
Har nyligen köpt ett hus från 40-talet där det saknas ritningar så jag tänkte ge mig på att göra egna.

Mitt behov av ritningar är:

1. En konstruktör jag varit i kontakt med vill ha färdiga ritningar på taket för att ha tid att räkna ut om det klarar en viktförändring vid ett takbyte.

2. Underlätta vid planering inför renovering/ombyggnad/möblering osv.

Jag har använt CAD program i många år så jag har inga problem med själva programvaran. Använder Fusion360 just nu.

Det jag vill ha hjälp med är:

1. Huset är i L form och taket är valmat, hur i hela välden gör man takritningar som är läsbara/tydliga i detta scenario? Är det lättast att bara rita upp takstolarna i 3d och sen printa ritningar från X, Y och Z? Känns som det kommer behövas mer för att förstå ett valmat tak. Visa gärna ritningar om ni har.

2. Hur gör ni med planlösning om väggar verkar vara lite snea, böjda eller ojämna?
Tex tar medelvärdet om det skiljer sig på höjden? Ritar en sne vägg om det skiljer sig sett uppifrån?

Är tacksam för alla tips eftersom detta är ett helt nytt område för mig
Eftersom du har vana/erfarenhet i cad-ritning föreslår jag att du ritar upp ditt hus i 3-D med bef takkonstruktion, sedan lägger du en "principskiss" på en din nya takkonstruktion på den befintliga takritningen, i 3-D.
Lämna detta underlag till din påtänkta takstolstillverkare för beställing och dimensionering. Du får både konstruktion/leverans/hållfasthetsberäkningar och underlag till bygglovet av samma leverantör.
Blanda inte in ett extra led med konsult.
Jag har gjort detta ett antal gånger och det fungerar mycket bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.