Skall gräva upp och byta min EKLK som ligger (oskyddad tror jag) under marken i 5-6 meter, gud vet hur djupt. Säg 50cm. Hur lång tid tar det med spade (svartjord/gräsmatta) att göra detta? På ett ungefär, orkar jag på en dag (grävandet)

Vore kul att hyra en minigrävare, men tänker mig att jag förstör mer än hjälper på kuppen.:D
 
Det beror ju på hur fort du gräver...
Huruvida du orkar kan ju givetvis ingen annan svara på men jag hade då klarat det utan bekymmer.
 
Låter väl som lite overkill att hyra en grävare för det lilla. Skulle tro att det tar ett par timmar om det är hyfsade markförhållanden.
 
Ja, frågan var kanske dum, men jag ville ändå ställa den. :)
 
Du spar lite jobb om du struntar i att gräva upp den gamla, och bara gräver ned en ny...
 
Är den nergrävd för 50år sedan och du har kört med tunga fordon över kan det nog ta en stund.
En platta öl och två kompisar så har du en helkväll :)
 
Du gör det lätt på några timmar, om du vill så kan jag ta med piskan och motivera dig :)
Hojta till om du behöver ricktig markkabel...
 
Jag har haft förmånen att jobba med en som kan konsten i att handgräva, och det går rejält undan.
Det gäller att ha rätt spadar och skyfflar och en teknik hur man jobbar sig ned genom jorden/lagren.
 
Om man inte bor i ett läge med blandad ändmorän ( Från dammkorn till sten diam 5m och större, fast mest mindre..) och lera...då tar det tid...
 
Vädret spelar in också, jag har grävt plinthål på semestern och dom dagar det var 32 grader varmt och strålande sol gick det klart långsammare än när det var 17 grader och duggregn. Men Du verkar ha bra markförhållanden och den värsta värmen är över så nog klarar Du det på en dag, det tror jag :)
 
Det tog mig 2 veckor att handborra 8 plinthål (120cm) i torr hård lera....och en kväll att gräva ned 30 meter kabel på 50cm djup i jord/sand och då är jag ändå långt ifrån god form för sådana övningar.
 
Personligen tycker jag handgrävning är det värsta som finns så röstar på minigrävare.
 
Varför ska du gräva upp den? Koppla bort i båda ändar och låt den ligga.

Gräv ner ett nytt rör med kabel där du vill och på vilket djup du önskar.Lägger du varningsband över så kan den ligga grunt.


Red: Om du ändå av någon outgrundlig anledning vill ha upp den, och du VET att inga andra kablar/Va-rör ligger ovanför i jorden så hade jag lagt ena änden om dragkroken och kört rakt fram i 5 meter, det mesta kommer upp då.
 
Man undrar ju om TS är klar såhär 14 år senare?
 
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.