Hej,

Ska måla galvaniserad plåt. I informationen för Kirjo står det att rostfläckar ska fläckmålas med Kirjo före täckmålning med Kirjo. Så här står det.
"Rostiga, förbehandlade partier fläckstryks med KIRJO, varefter taket övermålas i ett jämnt skikt med KIRJO till torrskikttjockleken 40 µm."
http://www.teknos.com/sv-SE/website/sweden/sweden-ac/exteriora-farger-ac/kirjo/

Är det någon fördel (eller nackdel) att fläckmåla rostfläckarna med Ferrex istället? (Det är konstigt att det inte står något om Ferrex i instruktionen för Kirjo.) Eller finns det någon bättre grundfärg för detta?
http://www.teknos.com/sv-SE/website/estonia/estonia-ac/valisvarvid-ac/ferrex/

Det är även ny galvaniserad plåt på ett ställe. Hur målar jag bäst för att undvika flagning? Jag tänkte prova med följande:
- tvätta med Hagmans betvätska (pga finns i närliggande affär)
http://www.hagmans.se/sv/tak/forbehandling/rengoring/e/55911/betvatska/
- gundmåla med Teknos Ferrex (står att fäster även på galvat)
- täckmåla med Teknos Kirjo

Går det bra eller finns det något bättre alternativ? (jag vill inte använda vattenburen färg.)
 
L
Du måste rengöra den nya plåten ordentligt , det finns oljerester som inte syns kvar efter tillverkningen , lämpligt med thinner , annars biter inte färgen
 
  • Gilla
Whitehorse
  • Laddar…
L
Tycker nog att det är lite överkurs med båtfärg , brukar vara häftigt pris på båtprylar ,
finns nog färg för landbacken lite billigare , prata med en riktig målarfirma , stålbalkar använder man mönja till som grund
 
  • Gilla
Whitehorse och 1 till
  • Laddar…
Avflagnade plåttak tycker jag man ser ofta så det gäller uppenbarligen att välja någon bra färg. Det brukar finnas mycket kunskap i detta forum så jag hoppas på ideer om bra färger. Kirjo har jag sett ett antal positiva inlägg om. Är mönja lika med järnmönja? Går det att använda som grund för lösningsmedelsburen alkydfärgfärg som tex Kirjo?
 
Redigerat:
Teknos ferrex kostar 250 kr / 0,75 liter och Jotun epoxy yacht HB kostar 350 kr / 0,75 liter
 
Den finns ju även som vattenburen där jag har för mig att Ferrex rekommenderas som grund för rost där. Även rätt skönt och slippa lösningsmedel.
 
Lösningsmedelsburna färger är tätare. Jag tror på båtfärger eftersom de behöver vara vattentäta. Biltema har billiga båtfärger.
 
Vad ska du måla?
 
Martin321 Martin321 skrev:
Vad ska du måla?
Läs början på tråden. Det är olika plåtar på taket. Tex genomföring för avloppsluftning, taklucka, plåtinklädd skorsten och ventilation, ytterligare plåt för rörgenomföring mm.
 
Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
Du måste rengöra den nya plåten ordentligt , det finns oljerester som inte syns kvar efter tillverkningen , lämpligt med thinner , annars biter inte färgen
Fast inte på galvat då det rengörs i syra innan det galvaniseras och efter elförzinkning eller dopp i bad så tillförs ingen olja.

Men att torka med thinner är aldrig fel.

Men jag hade även gått över all rost med stålborste på rondellen för att avlägsna all rost, annars kommer det tillbaka
 
L Lutte skrev:
Men jag hade även gått över all rost med stålborste på rondellen för att avlägsna all rost, annars kommer det tillbaka
Tveksamt om jag får bort all rost. Kan det klara sig ändå om jag använder 2K båtfärgen ovan som ska gå att använda även om det är rost?
 
L Lutte skrev:
Fast inte på galvat då det rengörs i syra innan det galvaniseras och efter elförzinkning eller dopp i bad så tillförs ingen olja. Men att torka med thinner är aldrig fel.
Är det bra att torka med thinner och sen rengöra med Hagmans betvätska (se ovan)?
 
Hur gick det med målningen?
Och med vad tvättade du?
Hur ser det ut idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.