När du ska tapetsera är underarbetet det som tar mest tid, men också det viktigaste för att få ett lyckat resultat. Vi pratade med tre målare som berättade hur du gör steg för steg när du tapetserar väggarna där hemma.

Du kan läsa artikeln här: Tapetsera - gör det själv steg för steg
 
Du glömde nämna att man bör börja vid ett fönster så att ljuset faller mot skarven särskilt viktigt med papperstapeter där man sätter med överlapp
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Min uppfattning är att Nonwoven inte är riktigt lika enkelt som sägs... (Kan bero på att jag är så gammal att först lärde mig med papperstapeter.)
Den är ganska styv och viker inte in sig frivilligt mot listkanter/hörn.- Ett trix är att väta dom delar av tapeten som ska skäras mot lister med en blomspruta några minuter innan uppsättning.

En annan sak som nämndes i materiallistan, men som borde betonas, är att tvätta med en svamp och en ren handduk eller liknande så att det inte finns limrester kvar på framsidan. Är det en mörk tapet syns sådana rester tydligt.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Excel
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du glömde nämna att man bör börja vid ett fönster så att ljuset faller mot skarven särskilt viktigt med papperstapeter där man sätter med överlapp
Tycker kant i kant är snyggast?

Risk för glipor? Brukar gå bra om man nogrann och dessutom målar väggen bakom i tapetens kulör (där skarven blir)
 
Tapetsera är mycket kul, för det är ett av de få moment i huspysslandet som jag känner mig riktigt bekväm med att göra. Non woven är mycket enklare att sätta än vad papperstapeter är. Går nästan inte att göra fel.
 
J
Med all respekt.
Men finns det inte 13000 likadana artiklar på precis hela internet?
Det blir lite som - ”Hur du kokar potatis på bästa sätt”.

Guiden sannolikt jättebra, dock. Vid sidan om alla andra.
 
Excel Excel skrev:
Tycker kant i kant är snyggast?

Risk för glipor? Brukar gå bra om man nogrann och dessutom målar väggen bakom i tapetens kulör (där skarven blir)
Jag satte upp en svart tapet en gång som fondvägg på en ljus vägg. Det var lite pyssel med att beräkna var skarvarna skulle hamna men målade alltså svarta streck en penselbredd där skarvarna skulle vara, sen tapeten kant i kant.
 
J jaronsso skrev:
Med all respekt.
Men finns det inte 13000 likadana artiklar på precis hela internet?
Det blir lite som - ”Hur du kokar potatis på bästa sätt”.

Guiden sannolikt jättebra, dock. Vid sidan om alla andra.
Själv har jag nästan tänkt lite tvärtom. Första gången jag skulle tapetsera tyckte jag det var konstigt att Byggahus inte hade en guide på något så vanligt. Sidan är inte komplett utan denna delen också. Gott om guider visserligen men tycker om att byggahus ofta får ett aktivt kommentarsfält med ännu mer tips och rättelser om guiden inte är korrekt/tydlig.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Eaum
Vad bra att veta att det kostar 4990 kr att tapetsera ett rum, oavsett vilken firma som gör det, hur stor yta som ska tapetseras, eller vilken typ av tapet som används.
 
Åsa Lund
Papperstapet bör användas i gamla hus och sommarstugor som ska "andas"
 
Jag stör mig på att det inte går att hitta traditionellt stärkelsebaserat tapetklister längre, förutom i någon retrobutik till hutlöst fantasipris. De brukad kosta någon tia för pulver som räckte till flera hinkar färdigt tapetklister. Idag betalar man hundratals kronor för att bära hem vatten i färdigblandad lim som dessutom innehåller konserveringsmedel och andra ämnen för att det inte ska mögla i burken. Produktutveckling för att öka vinsten.
 
De har ju dock missat den stora fördelen med Non-woven, att man inte behöver eller ens ska kapa våden först. Man har en liten kartong som man lägger rullen i och drar upp tapeten och fäster den längst upp först. Sedan stryker man fast tapeten rätt och utan blåsor nedåt och avslutar med att skära av våden både uppe (där spillet blir vid mönster) och nere. Tryck fast skarven ordentligt och avsluta med att torka av. Sedan redo för nästa våd.

Problemet med att kapa till i förväg är att man måste vara två för att inte rullen ska komma emot den limmade väggen innan man hunnit trycka fast den.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Papperstapet bör användas i gamla hus och sommarstugor som ska "andas"
En av de vanligaste myterna och missuppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.