Hej,
Jag har försökt plöja igenom ett antal trådar för att få svar på min fråga istället för att starta en ny tråd. Men hittar ingen som träffar perfekt, sannolikt letar jag för dåligt.

Hur som helst var vi och hämtade två tallar (en rejäl och en normal stor) utanför Nyköping och när jag började spräcka gjorde jag en otrevlig upptäckt i form av fripassagerare.

Först och främst undrar jag väl vad det är för något, barken är uppenbart skadad närmst träet med många gångar. Ev. finns det några små hål in i veden men i övrigt känns veden väldigt genuin när jag spräcker den. Den är tung och fin och har inte hittat några gångar i den (vilket jag förmodar borde vara fallet om det rör sig om husbock).

Dessutom är veden delvis blåaktig i ytterkant, det kan dock ha att göra med att vissa av kubbarna låg i en vattenpöl när vi hämtade dem.

Så vad göra?
Tänker mig att jag har tre alternativ:
1. Fortsätta och låtsas som ingenting
2. Avbarka allt, lägga luftigt och se om dem (larverna) dör
3. Kör allt till tippen, hämta aldrig mer ved från blocket och köp all eldningsved på k-rauta. Det handlar trots allt om myseldning och inte eldning i värmepanna.

Bilderna är tänkta att visa larver fram och baksida (verkar ha en lite rödare rygg) samt gångarna i barken och spåren på veden.

Tacksam för alla råd och tips!
 
  • Närbild på ved med skadad bark och synliga gångar, möjligtvis orsakade av skadeinsekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedtrave med en stock som visar skadad bark och spår av larvgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ved med en larv, skadad bark och spår av larvgångar på träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad ved och bark med synliga gångar och en larv, indikation på träskadedjur i infekterad veddel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara någon barkborre. Om larverna finns kvar så dör de när veden torkar. Så klyv den så är du av med problemet.
 
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.