Hej,

Håller på att bygga en carport men har fastnat i vilken taklösning vi ska körar på.
Grundidén var att bygga ett svagt lutande tak (1° graders taklutning) mellan limträbalkarna (115x225).
Stommens design är satt utifrån husets storar pergola så den är spikad och klar.

3D-modell av en carportstomme med orange och blå limträbalkar i ett svagt lutande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stomme/pergola som är byggd:
Orange: Limträ 115x225
Blått: Limträ 115x115

Vi gillar sedum tak och har har haft det lite i åtanke, speciellt när det finns ett sedum tak som går lägga med 0° taklutning

(Vi kan ej täcka hela taket pga detaljplan men detta kommer ändras inom en 5 års period)


Idé 1: Sedum med 1° graders taklutning

3D-modell av en carport med orange och blå limträbalkar, inklusive mått och bil under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av en carport med orange och blå limträbalkar, en parkerad bil och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärande konstruktion med 45x95 cc 60 under sedum.
Plåt läggs över limträ (lila färg) för rama in sedum.
Varje sedum sektion blir ca 4 m2, totalt 6 eller 8 sektioner (dvs max 32 m2)

Idé 2: Plåt med 1° graders taklutning och ribbor

3D-ritning av en carport med orange och blå limträbalkar, plåttak och en bil parkerad under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av en carport med orange och blå limträbalkar och lutande plåt- och ribbtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärande konstruktion med 45x95 cc 60 under plåt.
Ribbor 45x95 läggs över hela taket för hålla ihop med husets design samt dölja det täckande taket.
Varje sektion blir ca 4 m2, totalt 6 eller 8 sektioner (dvs max 32 m2)

Har även haft ide om sätta plasttak eller bara takpapp istället för plåt...

Idé 3: Sedum med 0° graders taklutning

3D-rendering av en carport med dimensioner, visar svagt lutande tak med möjliga sedum- eller plåtsektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av carport med svagt lutande tak och limträbalkar i orange och blått, innehåller bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedum tak läggs ovanpå ribborna (45x95 med cc 30)
Yta sedum: 40 kvm.

Denna lösning är nog enklas att bygga tänker vi men är lite rädda det ska bli för stor "plätt" visuellt. Vi kommer plantera träd och buskar mot slänten som gör att balkarna kommer försvinna i grönt.
__________________________

Någon med erfarenhet som kan råda el avråda något av alternativen? :)

Tack på förhand,
Robert
 
  • 3D-modell av en carport med orange och blå limträbalkar och ett lutande plåttak över en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Måste erkänna att jag inte riktigt fattar men sedumet måste väl ligga på direkt ett stabilt underlag och inte på reglar med hål mellan?

Med sedum känns råspont och takpapp som den självklara lösningen men jag kanske missar något. Då lägger man ut en dränerande matta innan sedumet så den inte dränks och flyter iväg.
 
Rickard.
Vad gör då plåten under ribborna/reglarna?

Med råspont behöver ni inte heller 45x95 som är ritade tvärs över utan det är bara en stor extrakostnad och extra höjd för ingenting (ingenting jag ser i alla fall) Råsponten kan ligga direkt på limträet och sen är det klart. Delarna utan tak är det såklart fritt fram att göra vad man vill för att få rätta utseendet men jag TROR det blir snyggare om det hamnar i nivå med sedumet och inte långt under.
 
I idé "2" så har plåten under ribborna syftet att just fungerar som tak. Ribborna ovan är enbart design. Vi har en stor altan som har den designen så det är därför jag ritat in dem för att hålla ihop det visuella. När balkarna har noll graders lutning så såg jag en lösning att lägga taket mellan takbalkarna för att få lite lutning på taket, för att lägga plåttak med noll graders lutning kanske inte blir så bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.