Hej, jag behöver hjälp med vad jag har för rättigheter när takläggaren inte avslutat till 100%.
I april påbörjades jobbet att riva ner vårt gamla tak och därefter lägga ny papp osv. Allt gick bra och de gjorde ett bra jobb men takpannorna kom inte, de påstod att de blivit försenade så bygget stod stilla i nästan 3 veckor. När pannorna till slut var på plats kom plåtslagarna för att klä in skorstenen och annat plåtarbete. För att ta sig till vindskivorna var de tvungna att ställa en stege från en balkong men istället för att gå genom huset till balkongen klättrade de på plåttaket på uterummet och skadade plåten, den är nu intryckt på flera ställen och det är inte snyggt. Skorstenen kunde inte avslutas då det fanns ett fågelbo där inne, de skulle återkomma efter 3 veckor, ventilationsröret från badrummet saknar plåt mot taket, de har bara satt någon fogmassa, när de plockade ner ställningarna skrapade de min värmepump rakt över ca 50 cm långt. Under takläggningen läckte det in vatten vid störtregn från ett takfönster rakt ner i trapphuset, blev inga vattenskador men väggarna behöver målas om och detta är inte heller åtgärdat. Sista gången takläggaren var här i slutet av juli för att göra en avstämning på jobbet påpekade vi allt detta för honom och att vi inte tänkte betala innan allt var åtgärdat, han sa att allt skulle fixas men de hade redan påbörjat ett annat jobb och skulle komma när de var klara där ca 15 augusti men nu är vi snart i mitten på oktober och vi har inte hört något ifrån dom inte heller har vi fått någon faktura. Vi smsade takläggaren i augusti men fick inget svar, så vi tror inte de tänker avsluta de sista momenten. Slutfakturan som är kvar är på runt 50.000kr, vi har betalat de 2 första fakturorna för de jobben är avslutade.
Tror att takläggaren inte kommer överrens med plåtfirman om vem som ska bekosta att fixa plåttaket till uterummet, de skyller på varandra vem som orsakat skadan för båda firmorna har sprungit på plåttaket, men det är inte mitt problem då jag anlitat takläggaren och de har anlitat plåtslagaren.
Vad hade ni gjort nu? Vad har jag för rättigheter? Vad borde jag göra? Takfirman har ju typ brutit avtalet genom att inte avsluta jobbet. Jag kan åtgärda det återstående jobbet själv för mindre pengar än de 50.000 som är kvar att betala till takläggaren. Kan takläggaren verkligen bara skita i att avsluta jobbet och inte skicka sista fakturan? Det passar mig att ombesörja sista jobbet själv och slippa fakturan, men vi har ju ett avtal.
 
  • En delvis pixelerad bild visar en yta med diagonala skuggor och oregelbundna strukturer, redigerat med gröna toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade varit pragmatisk om jag var du och försökt få någon skriftlig bekräftelse från honom (mail eller sms är ok) på att du åtgärdar resterande mot att han avstår från att skicka slutfakturan.
 
  • Gilla
Murres
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade varit pragmatisk om jag var du och försökt få någon skriftlig bekräftelse från honom (mail eller sms är ok) på att du åtgärdar resterande mot att han avstår från att skicka slutfakturan.
Bra tips, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.