Hej,

Upptäckte vid rengöring av intelliventfläkt kopplad till eternitkanal att kanalen är sprucken i underkant, mycket nära fästningen i innertaket. Det är på övervåningen från en liten toalett. Det är ett rakt rör som upp och ut. All luft från övervåningen leds via denna kanal ut enligt ventilationskillens rekommendationer, de andra är stängda. Är inte kunnig men tänker att denna spricka inte är bra alls. Jag tänker att man kanske kan täta med någon fogmassa lr liknande. Får ju vara försiktig då det är eternit. Ska upp på vinden och försöka kolla in taket i de där häraden. Eller är det ingen fara? Förstår inte att ventilationskillen inte såg detta och åtgärdade.

Edit: tror att det kan ha varit han som installerade som sabbade kanalen. Ser ut som att han borrat upp i eterniten och fått den att spricka.
 
  • Bild på en sprucken eternitkanal nära fästningen i innertak, upptäckt under rengöring av fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken eternitkanal nära fästningen i innertaket, intill en intelliventfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luften tar enklaste vägen ut mao genom kanalen så du behöver inte vara orolig. Om du ändå vill täta den lilla sprickan så peta i något, tex isolering, bitumen eller annat som kan fjädra lite då röret kommer röra sig med temperaturen.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Luften tar enklaste vägen ut mao genom kanalen så du behöver inte vara orolig. Om du ändå vill täta den lilla sprickan så peta i något, tex isolering, bitumen eller annat som kan fjädra lite då röret kommer röra sig med temperaturen.
Det var skönt att höra. Ska kontakta asbestsanering i veckan. Denna installerades för tre år sen så eventuell asbest som lossnat lär vara borttorkad vid det hör laget, men känns bäst att kolla om man kan göra något.
 
Det du kan göra är att byta kanalen men varför?? Den sitter där den sitter och ventilationen är utåt. Det du bör undvika är att riva i asbest och här hade jag bara låtit det vara.
 
tttomten tttomten skrev:
Det du kan göra är att byta kanalen men varför?? Den sitter där den sitter och ventilationen är utåt. Det du bör undvika är att riva i asbest och här hade jag bara låtit det vara.
Mest om man kunde prima asbesten lr liknande för att säkra att inga partiklar lossnar, men kanske inte behövs alls.
 
AXS
Låter onödigt med sanering enligt mig. Köp en limmande fogmassa och smeta på i skarven, mer behövs inte.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Låter onödigt med sanering enligt mig. Köp en limmande fogmassa och smeta på i skarven, mer behövs inte.
Tänkte nåt liknande, tänker att det kan binda ev. löst om det är nåt kvar.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.