Hej!

Har en liten lokal sviktning av innertaket i ett av sovrummen, se bifogad bild (en av bilderna kan man se en normal skarv i jämförelse). Skulle väl tippa på att den sviktar ca 2-3 cm och den går att putta uppåt, men den faller sedan nedåt igen.

Är detta något allvarligt tror ni? Hade en besiktningsman hör för ca 1 månad sen och de kunde inte hitta någon synlig fukt på vinden.

Undrar också vad de är för typ av skiva och hur den eventuellt sitter fast? Är det bara att fästa den på nytt på något sätt, kan man skruva underifrån?

Ny husägare så tips och råd är varmt välkommet!
 
  • Inomhusbild, fönster, girlang med bokstäver, reflektion av snötäckt landskap, kväll eller natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön stjärnformad klistermärke på en beige vägg med texturlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dold fastsättning av de där takplattorna.
Takplattorna skjuts i varandra.
Spiken/häftklammern har släppt.
Kan gå att sätta spikar i synliga skarven mellan plattorna.
Kan gå att ta ner plattor i mitten, vissa går troligen att återmontera på rätt sätt men "sista" raden behöver modifieras samt monteras med synliga spikar/etc eller limmas fast med tex konstruktionslim.
 
Ledsen men taket är på väg ner. Rätt vad det är kommer hela flak ner. Bara tänka på att göra om allt, går att som sägs spika upp det. Det är en form av tretexskivor som spikas i kanterna. Troligtvis har kanske spiken som i bland följer med eller så är det clips som som spikas, varit för korta. Är spiken för kort eller inte biter i underlaget ordentligt, utan bara med spetsen så ramlar det ner så småningom. Så nu i första skedet ska ni se till att få fast det som hänger ned. Inget kul med synliga spikar, men finns ingen genväg.
Jag vet, för i min ungdoms naiva del så satte jag dito i taket, spiken för kort, inte en tanke på det och en natt kom halva taket ner efter ett par år, bara börja om från början
 
J jonaserik skrev:
Ledsen men taket är på väg ner. Rätt vad det är kommer hela flak ner. Bara tänka på att göra om allt, går att som sägs spika upp det. Det är en form av tretexskivor som spikas i kanterna. Troligtvis har kanske spiken som i bland följer med eller så är det clips som som spikas, varit för korta. Är spiken för kort eller inte biter i underlaget ordentligt, utan bara med spetsen så ramlar det ner så småningom. Så nu i första skedet ska ni se till att få fast det som hänger ned. Inget kul med synliga spikar, men finns ingen genväg.
Jag vet, för i min ungdoms naiva del så satte jag dito i taket, spiken för kort, inte en tanke på det och en natt kom halva taket ner efter ett par år, bara börja om från början
Innertaket har ju suttit sen tidigt 70-tal, kan det verkligen bara bestämma sig för att ge sig sådär?
 
H Havaste skrev:
Innertaket har ju suttit sen tidigt 70-tal, kan det verkligen bara bestämma sig för att ge sig sådär?
Jepp, ett trähus då och det rör sig, även om ni inte ser eller märker det. Det kan även vara att skivorna inte orkar hålla sig självt. Mycket poröst materiel i dom och kan ge sig i infästningen eller ett fäste ( spik ) kryper igenom skivan. men därom vet man inget. Normalt ska den typen av skivor spikas med clips, en plåtbit som tryckas in i skivans spont, Jag hade det, men taket kom ner ändå. Vet ni vad som finns ovanför, kanske att det är stora tretexsskivor. Vanligt med sådant tak förr och då måste det vara långa spik. Hade det och tänkte inte på det, spiken för kort.
Inget bra var det för min del.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.