Vi kommer snart flytta till hus.

Studsmatta kommer införskaffas. Men tänker att den borde vara en ganska stor "fiende" till gräsmattan (skuggan + benen).

Hur gör man för att optimera detta? Ska man hålla på och flytta studsmattan en gång i veckan eller liknande? Eller är det bara inse att man kommer få en död cirkel?


/Jocce
 
Hos oss växer gräset bäst under studsmattan...
 
  • Gilla
deetee och 20 till
  • Laddar…
Gräset kommer växa utmärkt under studsmattan. Se till att flytta mattan och klipp ibland.
 
  • Gilla
M-stad och 1 till
  • Laddar…
Den dödar inte gräset. Lät den stå.
 
Låter helt ok då med andra ord!

Robotgräsklippare, letar den sig in under?


/Jocce
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Låter helt ok då med andra ord!

Robotgräsklippare, letar den sig in under?


/Jocce
Jag grävde ner de horisontella benen, så blev det lättare för klipparen att hitta in/ut.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
På vår förra tomt växte gräset bäst under studsmattan. Lagom skuggigt antar jag. På nuvarande tomt är gräsmattan i övrigt fin, men under studsmattan finns inte ett grässtrå.

Robotgräsklippare på båda tomterna. Vet inte varför det inte växer gräs under studsmattan nu, bryr mig inte om det heller men lite märkligt är det allt.
 
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Hos oss växer gräset bäst under studsmattan...
För att det inte klipps kanske?

Gräset under studsmattan får för lite ljus. Det blir glest och får en blek grön färg.
 
Nu var det ett par år sen jag hade studsmattan monterad, men gräset dog helt under den, då stod den dock på baksidan som är skuggig redan från början.

Jag ställde den på olika ställen från år till år dock.
 
D docboy skrev:
För att det inte klipps kanske?

Gräset under studsmattan får för lite ljus. Det blir glest och får en blek grön färg.
hos mig växer det fortare under gräsmattan…numera tar ju robotklipparen det men innan så var det mer att klippa under studsmattan, jag gissar att den behåller fukten bättre där
 
  • Gilla
Töreln
  • Laddar…
D docboy skrev:
För att det inte klipps kanske?

Gräset under studsmattan får för lite ljus. Det blir glest och får en blek grön färg.
Nja! Vår gräsmatta blir lätt lite torr i övrigt och jag tror studsmattan ger lite lagom skugga och kanske behåller lite fukt som annars skulle ha dunstat...
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi kommer snart flytta till hus.

Studsmatta kommer införskaffas. Men tänker att den borde vara en ganska stor "fiende" till gräsmattan (skuggan + benen).

Hur gör man för att optimera detta? Ska man hålla på och flytta studsmattan en gång i veckan eller liknande? Eller är det bara inse att man kommer få en död cirkel?


/Jocce
Vi flyttade vår varje gång vi klippte
 
  • Gilla
MarcusMolander
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi kommer snart flytta till hus.

Studsmatta kommer införskaffas. Men tänker att den borde vara en ganska stor "fiende" till gräsmattan (skuggan + benen).

Hur gör man för att optimera detta? Ska man hålla på och flytta studsmattan en gång i veckan eller liknande? Eller är det bara inse att man kommer få en död cirkel?


/Jocce
Dags för hus? Du ser väl till att ha kvar parkeringen I Solna?
Precis som flera andra skrivit, det växer som bäst under studsmattan. Jag har ju tyvärr min studsmatta monterad dikt mot altanen där barnen har en egen uppgång. Så jag kan inte flytta runt heller.
 
Har sett ett par tomter med robotgräsklippare där ägarna satt på två trallskivor på vardera sida av benställningarna (U-formade ben). Det för att roboten gärna fastnade där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.