6 759 läst · 104 svar
7k läst
104 svar
Strid om bygglov för solceller på marken med många inblandade parter
På konsumentens sida
· 3 060 inlägg
Husägare riskerar straffavgift och rivning efter att ha byggt marksolceller som kommunen sagt var bygglovsbefriade.
Du kan läsa artikeln här: Strid om bygglov för solceller på marken med många inblandade parter
Du kan läsa artikeln här: Strid om bygglov för solceller på marken med många inblandade parter
Redigerat av moderator:
Den stora frågan man får fundera över här är ju om man följt de förhållanden som angavs när kommunen sa att det skulle vara bygglovsfritt?
Det låter ju i artikeln som att det skulle krävas att installationen höll sig under 3 meter, vilket den nu inte gör. Det är väl i sig inte konstigare än att man kan bygga en lekstuga bygglovsfritt, men om lekstugan helt plötsligt blir för stor så är det inte längre så.
Det låter ju i artikeln som att det skulle krävas att installationen höll sig under 3 meter, vilket den nu inte gör. Det är väl i sig inte konstigare än att man kan bygga en lekstuga bygglovsfritt, men om lekstugan helt plötsligt blir för stor så är det inte längre så.
Nu har jag inte sett just panelerna i artikeln men om man har lite höjd på ställningen och har två rader med paneler som står med kortsidan uppåt så är man över 3 meter. En panels långsida är ca 170-180cmG Grannens Häck skrev:
Detta är en standardinstallation skulle jag vilja påstå och väldigt vanlig om man väljer att montera på mark. Bild för exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sett många såna, inga som kommunerna i min närhet trakasserat.K Kvackatore skrev:Nu har jag inte sett just panelerna i artikeln men om man har lite höjd på ställningen och har två rader med paneler som står med kortsidan uppåt så är man över 3 meter. En panels långsida är ca 170-180cm
Detta är en standardinstallation skulle jag vilja påstå och väldigt vanlig om man väljer att montera på mark. Bild för exempel.
[bild]
Här kan man se en bild.
https://sverigesradio.se/artikel/ankis-solcellsbrak-anlitat-en-av-stockholms-vassaste-jurister
Kan även se anläggningen på Google maps.
Den är inbyggd med virke vilket kanske kommunen ogillar. Blir en byggnad.
https://sverigesradio.se/artikel/ankis-solcellsbrak-anlitat-en-av-stockholms-vassaste-jurister
Kan även se anläggningen på Google maps.
Den är inbyggd med virke vilket kanske kommunen ogillar. Blir en byggnad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 031 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 031 inlägg
Nu kan jag inte kommunallagen som ett rinnande vatten men en nämndordförande har väl ingen annan makt än någon annan ledamot i dessa frågor? D v s har byggnadsnämnden inte delegerat någon viss beslutandemakt till denne nämndordförande personligen så spelar det ingen roll vad denna svarar. Beslut fattas av byggnadsnämnden på nämndmöte eller på delegation.
Redigerat:
Här är det ju mycket bättre att ha skriftligt svar från handläggare, som representerar myndigheten, än nämnordföranden som inte ensam gör det.Claes Sörmland skrev:Nu kan jag inte kommunallagen som ett rinnande vatten men en nämndordförande har väl ingen annan makt än någon annan ledamot i dessa frågor? D v s har byggnadsnämnden inte delegerat någon viss beslutandemakt till denne nämndordförande personligen så spelar det ingen roll vad denna svarar. Beslut fattas av byggnadsnämnden på nämndmöte eller på delegation.
Det borde spela liten roll huruvida det faktiskt är delegerat. Angående kompetensöverskridande se tex. HFD 2020:37.
(Detta baserat på att delegation till nämndordförande låter oerhört ovanligt om ens lovligt, emedan delegation till tjänstemän är vanligt förekommande)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 031 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 031 inlägg
Det enda fel råd från byggnadsnämnden hjälper när det sen vid tillsyn visar sig att det var olovligt är att man kan få nedsatt byggsanktionsavgift. D v s "böterna" minskar i storlek.redarn skrev:Här är det ju mycket bättre att ha skriftligt svar från handläggare, som representerar myndigheten, än nämnordföranden som inte ensam gör det.
Det borde spela liten roll huruvida det faktiskt är delegerat. Angående kompetensöverskridande se tex. HFD 2020:37.
(Detta baserat på att delegation till nämndordförande låter oerhört ovanligt om ens lovligt, emedan delegation till tjänstemän är vanligt förekommande)