Den stora frågan man får fundera över här är ju om man följt de förhållanden som angavs när kommunen sa att det skulle vara bygglovsfritt?
Det låter ju i artikeln som att det skulle krävas att installationen höll sig under 3 meter, vilket den nu inte gör. Det är väl i sig inte konstigare än att man kan bygga en lekstuga bygglovsfritt, men om lekstugan helt plötsligt blir för stor så är det inte längre så.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G
Solceller på mark är bygglovsbefriade.

Hade ju vart kul att se en bild på dessa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Solceller på mark är bygglovsbefriade.

Hade ju vart kul att se en bild på dessa.
Nu har jag inte sett just panelerna i artikeln men om man har lite höjd på ställningen och har två rader med paneler som står med kortsidan uppåt så är man över 3 meter. En panels långsida är ca 170-180cm
Detta är en standardinstallation skulle jag vilja påstå och väldigt vanlig om man väljer att montera på mark. Bild för exempel.
Solpaneler i två rader monterade på höga ställningar på marken med kortsidan upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GalnaÄlgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan bedömas som en byggnad. Blir ju en användbar volym under "taket".

Fallet illustrerar ju hur riktigt illa rådet "fråga kommunen" är.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
G
K Kvackatore skrev:
Nu har jag inte sett just panelerna i artikeln men om man har lite höjd på ställningen och har två rader med paneler som står med kortsidan uppåt så är man över 3 meter. En panels långsida är ca 170-180cm
Detta är en standardinstallation skulle jag vilja påstå och väldigt vanlig om man väljer att montera på mark. Bild för exempel.
[bild]
Sett många såna, inga som kommunerna i min närhet trakasserat.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det är ju en byggnad, har tak och väggar. Jag tror hon förlorar med tanke på hur MÖD har dömt i liknande fall i samband med trädäck.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ju en byggnad, har tak och väggar. Jag tror hon förlorar med tanke på hur MÖD har dömt i liknande fall i samband med trädäck.
Borde det i så fall inte räcka med rättelse, alltså att ta bort väggarna?
 
G
Man kan ju hoppas att hon vinner, jag vill också bygga ett 100kvm bygglovsbefriat förråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fallet illustrerar ju hur riktigt illa rådet "fråga kommunen" är.
Frågan bör ställas skriftligt till byggnadsnämndens ordförande.
 
Claes Sörmland
Nu kan jag inte kommunallagen som ett rinnande vatten men en nämndordförande har väl ingen annan makt än någon annan ledamot i dessa frågor? D v s har byggnadsnämnden inte delegerat någon viss beslutandemakt till denne nämndordförande personligen så spelar det ingen roll vad denna svarar. Beslut fattas av byggnadsnämnden på nämndmöte eller på delegation.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tre meter högt känns ju rätt stort.

En av grannarna har markmonterade och de är 1,5m höga
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu kan jag inte kommunallagen som ett rinnande vatten men en nämndordförande har väl ingen annan makt än någon annan ledamot i dessa frågor? D v s har byggnadsnämnden inte delegerat någon viss beslutandemakt till denne nämndordförande personligen så spelar det ingen roll vad denna svarar. Beslut fattas av byggnadsnämnden på nämndmöte eller på delegation.
Här är det ju mycket bättre att ha skriftligt svar från handläggare, som representerar myndigheten, än nämnordföranden som inte ensam gör det.

Det borde spela liten roll huruvida det faktiskt är delegerat. Angående kompetensöverskridande se tex. HFD 2020:37.

(Detta baserat på att delegation till nämndordförande låter oerhört ovanligt om ens lovligt, emedan delegation till tjänstemän är vanligt förekommande)
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
Här är det ju mycket bättre att ha skriftligt svar från handläggare, som representerar myndigheten, än nämnordföranden som inte ensam gör det.

Det borde spela liten roll huruvida det faktiskt är delegerat. Angående kompetensöverskridande se tex. HFD 2020:37.

(Detta baserat på att delegation till nämndordförande låter oerhört ovanligt om ens lovligt, emedan delegation till tjänstemän är vanligt förekommande)
Det enda fel råd från byggnadsnämnden hjälper när det sen vid tillsyn visar sig att det var olovligt är att man kan få nedsatt byggsanktionsavgift. D v s "böterna" minskar i storlek.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.