M mika m skrev:
Har du märkt om vatten nivån stiger under regn över den nivån. Jag hade i så fall grävt ur sand grus och gjort en pumpbrunn som i ett tidigare inlägg till och med gjort fördjupning i berget något djupare för att samla vattnet där. Hade i förra huset vatten under golvet i källargaraget. Hittade det när jag skulle reparera betong golvet som gett vika när jag högg ved på det. Men där satte jag ingen pump för det dräneras ut av sig själv. Sanden under 5cm betong hade försvunnit sjunkit ihop. Jag fyllde upp med singel efter att grävt bort sand. Göt på betong efter det. Golvet verkar bära för nuvarande ägaren har en bil stående i garaget. Men det var ett hus från 1938 uppförts av en som drev ett stenhuggeri. Källarväggar av granit block.
Det har inte regnat på några veckor nu här i Stockholm. Så jag vet ej, inväntar på regn för att se vad som händer!
(antagligen kommer det in en del vatten med regnet...)
 
Att det finns vatten där är ju inte farligt i sig. Det man lär göra är ju att kolla vilka mått man har att gå på. Gräver man ur allt och får ditt ett kapillärbrytande skikt som blir skapligt tjockt och sen kan gjuta på det så spelar det ju ingen roll att vattnet är där. Men frågan är ju då om utrymmet räcker för detta. Vet inte vad minsta tjocklek på ett sånt skikt kan vara, 2dm och mer kanske det måste vara iallafall. Sen ska det dit isolering och gjutning.
Att dränera hjälper ju inget om vattnet flödar på solitt berg.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Har nu fått lite regn och det ökar på fint i källaren…
4 dagar tog det för 2 gubbar att gräva ut allt, 33kvm.
Nu ska jag borra och spräcka allt stående berg som är kvar, kommer få cirka 40-50cm djup att jobba med, perfekt för isolering och betong.

Har nog identifierat lägsta punkten och kommer installera en pump för att vara helt säker och minska risken att fukten vandrar i väggarna
 
  • Källare under renovering med utgrävd jord och synligt berg, verktyg och kabel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KungAnka och 4 till
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Det har inte regnat på några veckor nu här i Stockholm. Så jag vet ej, inväntar på regn för att se vad som händer!
(antagligen kommer det in en del vatten med regnet...)
Nej det har varit mer snö än regn hos er. Men nu när det börjar smälta så får du en bra indikator på var det kommer ifrån och vart det tar vägen. Är helt övertygad om att det finns en artikel här på forumet hur man löser kapilärbrytning och isolering. Bättre arbete kan man inte utföra än det man förbereder. Missar själv det allt för ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.