En del av vår gräsmatta (ca 350 m2) används mycket flitigt som fotbollsplan av våra två pågar. De spelar i stort sett varje dag, till allas stora glädje (och grannarnas förtret). Gräsmattan är ca 3 år gammal är nu ganska kompakt med allt glesare gräs. Min diagnos är att den behöver luftas och stödsås. I fjol vertikalskar jag den och stödsådde med topdress men det innebär ett par veckor utan bollspel och det vill jag undvika i år. Därför undrar jag vad forumets samlade gräsexpertis anser om följande plan:

1. Lufta manuellt med grep.
2. Stödså med endast gräsfrön.
3. Trampa runt på gräsmattan för att säkerställa kontakt mellan frö och mark/jord. Alt. köra någon form av vält över gräset.
4. Bevattning 2g/dag i några dygn.
5. Gödsla i samband med bevattning.

Tacksam för all hjälp!
 
Funkar ytan inte att spela på som den är?

Vill du göra något så vänta till hösten då gräset både får fukt och möjlighet till vila. Nysått gräs tål inte slitage och sprider du "bara" ut ett lager jord så blir det riktigt grisigt vid första regnet.
 
E Ekalf skrev:
En del av vår gräsmatta (ca 350 m2) används mycket flitigt som fotbollsplan av våra två pågar. De spelar i stort sett varje dag, till allas stora glädje (och grannarnas förtret). Gräsmattan är ca 3 år gammal är nu ganska kompakt med allt glesare gräs. Min diagnos är att den behöver luftas och stödsås. I fjol vertikalskar jag den och stödsådde med topdress men det innebär ett par veckor utan bollspel och det vill jag undvika i år. Därför undrar jag vad forumets samlade gräsexpertis anser om följande plan:

1. Lufta manuellt med grep.
2. Stödså med endast gräsfrön.
3. Trampa runt på gräsmattan för att säkerställa kontakt mellan frö och mark/jord. Alt. köra någon form av vält över gräset.
4. Bevattning 2g/dag i några dygn.
5. Gödsla i samband med bevattning.

Tacksam för all hjälp!
Kort och gott nej, det kommer inte funka något vidare. Under tiden gräset etablerar sig funkar det inte att Hörja omkring på den ytan.
Utan toppdress kommer du få ett avsevärt sämre resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.