4 497 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Klippa efter stödsådd gräsmatta
Hej,
Vi har toppdressat och stödsått ca 200 kvm av vår gräsmatta. Ganska stora delar av gräsmattan var bar (utan gräs) efter att vi gått loss på eländet revsmörblomma som sprider sig som löpeld i gräsmattan. Men vi toppdressade och stödsådda alla delar av gräsmattan, även där det finns gräs.
Detta var ca två veckor sedan, och gräset har börjat gro. På vissa ställen så mycket som 2 cm, men på andra ställen kan man precis så att något grönt börjar sticka upp.
Jag vet att man inte ska klippa nysådd gräsmatta för tidigt. Problemet är ju att det "gamla" gräset också växer under tiden, och är nu ca 20 cm långt. Börjar se riktigt trist ut och jag börjar bli sugen på att trots allt, mot alla råd, klippa gräsmattan. Men förstör jag då det stödsådda gräset? Hur göra egentligen...?
/Fredrik
Vi har toppdressat och stödsått ca 200 kvm av vår gräsmatta. Ganska stora delar av gräsmattan var bar (utan gräs) efter att vi gått loss på eländet revsmörblomma som sprider sig som löpeld i gräsmattan. Men vi toppdressade och stödsådda alla delar av gräsmattan, även där det finns gräs.
Detta var ca två veckor sedan, och gräset har börjat gro. På vissa ställen så mycket som 2 cm, men på andra ställen kan man precis så att något grönt börjar sticka upp.
Jag vet att man inte ska klippa nysådd gräsmatta för tidigt. Problemet är ju att det "gamla" gräset också växer under tiden, och är nu ca 20 cm långt. Börjar se riktigt trist ut och jag börjar bli sugen på att trots allt, mot alla råd, klippa gräsmattan. Men förstör jag då det stödsådda gräset? Hur göra egentligen...?
/Fredrik
Bara klipp! Gissar på att du inte klipper det andra gräset 2 cm kort ändå, så knivarna virvlar ju bara i luften ovanför det nya. Är förstås inte optimalt att gå på nysått gräs men som allt är det en avvägning. Det befintliga gräset måste ju också klippas. Du kan ju vara försiktig med det nya och behöver inte i onödan stå och sparka på det, men att försiktigt gå på det lär inte göra större skada. Där det är uteslutande nytt gräs kan du ju bara låta bli.
Det du kan göra nästa gång du ska göra ett liknande jobb är att du låter gräset bli lite längre än vanligt sen klipper du gräset ett snäpp lägre än vanligt, då chockar du gräset och det tar ett tag innan det börjar växa i samma fart som tidigare.
Gällande klippning efter stödsådd så har du fått bra råd redan. Kör på lite högre klipphöjd och undvik skarpa svängar.
Gällande klippning efter stödsådd så har du fått bra råd redan. Kör på lite högre klipphöjd och undvik skarpa svängar.
Bra tips, tack!L Lutte skrev:Det du kan göra nästa gång du ska göra ett liknande jobb är att du låter gräset bli lite längre än vanligt sen klipper du gräset ett snäpp lägre än vanligt, då chockar du gräset och det tar ett tag innan det börjar växa i samma fart som tidigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräsklippare startar med startas men dör där efter.
Trädgårdsmaskiner -
Robotgräsklipparen börjat avvika från kabeln efter 2 m
Robotgräsklippare -
Åkgräsklippare startar ej efter oljespill.
Trädgårdsmaskiner -
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
Juridik -
Hur lufta hydrostat gräsklippare (efter oljebyte)
Trädgårdsmaskiner