Italienare ska tydligen inte skriva märkplåtar...eller så har pumpen en usel verkningsgrad på 0.5.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rörmokaren själv sa att den var på 750w... men att motorskyddet då står inställt på 1,6 och att pumpen då ligger 0,15 ampere under detta, skulle det medföra att motoskyddet löser ut?
 
Djupbrunnspump av modellen 4WN 5-8 med tekniska specifikationer som 3x400 V, 0.75 kW, och 5.1 bar på en produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsforum: Djupbrunnspump modell 4WN 1-26 med tekniska specifikationer 0.75 kW och 17.3 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en djupbrunnspump (modell 4WN 2-14) med specifikationer angående ström, kapacitet och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en vertikal, rostfri brunns- eller djupvattenpump med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag hittat vart pumpen är köpt iaf och från deras produktsida hittar jag några pumpar som stämmer in på tillverkare, fas samt kW. vet dock inte vilken av modellerna det kan vara men samtliga har ju iaf en angiven ampere...
 
Det ser rimligt ut med de uppgifterna och den strömmen. Ditt motorskydd passar bra ställ in det på 2 A så ska du se att allt funkar bra.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Mikael_L
Enligt data på hemsidorna ska motorskyddet ställas på 2A eller 2,2A, beroende på vilken av pumparna det är.

2A låter någorlunda riktigt för en 0,75kW.
Då är elektrisk effekten 400 * 2 * 1,73 * 0,75 = 1038W och förlusterna i motorn alltså 288W och verkningsgraden 0,72. Ingen direkt bra verkningsgrad, men troligen ganska typisk för sådana här små motorer som sitter i prispressade maskiner.


Du kan möjligen prova att sätta motorskyddet på 2,2A också, iaf som test om inte 2A fungerar.
Men absolut inget högre, ty då får inte pumpmotorn det skydd den ska ha.
Men börja först med 2A. Slår det ifrån ganska snabbt då, så tror jag mer att det fortfarande är något fel, och att 2,2A inte hjälper mer än att den går en liten stund längre, men riskerar samtidigt att ta mer skada.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
swecul swecul skrev:
Rörmokaren själv sa att den var på 750w... men att motorskyddet då står inställt på 1,6 och att pumpen då ligger 0,15 ampere under detta, skulle det medföra att motoskyddet löser ut?
Rörmokare ska nog oftast inte ge sig in i den typen resonemang det är tydligt här. Om strömmen överstiger inställt värde eller skiljer mellan faserna kommer skyddet lösa ut annars inte. Och som Bo skrev tidigare kan man som tumregel vid små trefasmotorer och 400 V sätta strömmen till drygt dubbla effekten i kW. Så i ditt fall över 1.5 A och inget konstigt med upp mot 2 A som i kataloguppgifterna du hittat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Hmm, knappt elektriker heller.

Jag grejar så otroligt sällan med t.ex. asynkronmotorer att jag är alldeles för ringrostig.
Mitt inlägg #15 är delvis goja, då jag glömde att tänka in verkningsgraden i det hela.

Och Bo påpassligt fick det till att verkningsgraden kanske skulle kunna vara 0,5.

Men mina tankar om ström och axeleffekt i det inlägget förutsatte 100% verkningsgrad, dvs inte möjligt. :oops:

Så är det, det jag sällan sysslar med, glömmer jag bort ...
 
  • Gilla
swecul och 1 till
  • Laddar…
Vilket klockrent forum!! Tack för alla inputs, ska prova att vrida upp motorskyddet till 2 ampere ikväll!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
swecul swecul skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Tror jag hittat vart pumpen är köpt iaf och från deras produktsida hittar jag några pumpar som stämmer in på tillverkare, fas samt kW. vet dock inte vilken av modellerna det kan vara men samtliga har ju iaf en angiven ampere...
Jag skulle faktiskt misstänka att du har just den modellen som har 2,2A som märkström.
4WN 2-14

Ty enligt data på hemsidan så är Hmax 9,2 bar och Qmax 50 lit/min

och på pumpen anges tryckhöjden till 19,5 - 82,5 med ett absolut max på 92 meter.
Vilket korresponderar bra till data från hemsidan.
Och flöde anges till 10-45l/min, vilket är en ganska rimlig uppgift om Qmax är 50


Och i så fall borde du faktiskt ställa in 2,2A på motorskyddet.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Behöver jag göra något annat än att bara stänga av huvudbrytaren till pumpen och sedan vrida motorskyddsreglaget då och sedan slå på allt igen eller? Bara så jag inte gör något fel...=)
 
Mikael_L
I princip behöver du inte ens stänga av något alls, utan kan vrida direkt.

Men visst, slå gärna av strömmen till pumpen om du vill och det är enkelt. Skadar ju definitivt inte.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, knappt elektriker heller.

Jag grejar så otroligt sällan med t.ex. asynkronmotorer att jag är alldeles för ringrostig.
Mitt inlägg #15 är delvis goja, då jag glömde att tänka in verkningsgraden i det hela.

Och Bo påpassligt fick det till att verkningsgraden kanske skulle kunna vara 0,5.

Men mina tankar om ström och axeleffekt i det inlägget förutsatte 100% verkningsgrad, dvs inte möjligt. :oops:

Så är det, det jag sällan sysslar med, glömmer jag bort ...
Ja
Verkningsgraden borde sjunka med minskande diameter på motorn, 100mm utvändigt är ingen stor motor.
 
Ok, ställde motorskyddet till 2, gick att duscha, diska och tvätta och allt annat igår utan att det nu slog ifrån! peppar peppar ta i trä, det verkar funka!
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det kommer säkert funka bra nu. Men skulle det mot förmodan lösa ut om du kör länge är det ok att ställa upp till max 2.2 A. Som Mikael visade i #20 verkar du ha den pumpen jämfört med uppgifterna på etiketten och websidan.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.