A Avemo skrev:
Det låter som att jorden till grupperna för diskmaskin, torktumlare och uttag i garage sitter ihop med varandra, men inte med jorden i centralen. Det ställer ju frågor om jorden saknas för fler delar av centralen. Du borde kolla upp centralen snarast.
Jorden för alla dessa mätta grupper sitter kopplade på jordblecket i centralen, och detta är enda ställe jorden för dessa grupper har ”kontakt”.
 
C Cerb skrev:
Jorden för alla dessa mätta grupper sitter kopplade på jordblecket i centralen, och detta är enda ställe jorden för dessa grupper har ”kontakt”.
Har den jorden kontakt med nollan?
Bryt säkringen till ett uttag och mät resistansen mellan nolla och jord.

Edit: din t90 kan ju inte mäta spänning såpass noggrant som 27 volt, så vad säger den i resistans och kontinuitetsläge?
 
D Dilato skrev:
Har den jorden kontakt med nollan?
Bryt säkringen till ett uttag och mät resistansen mellan nolla och jord.

Edit: din t90 kan ju inte mäta spänning såpass noggrant som 27 volt, så vad säger den i resistans och kontinuitetsläge?
Ok min T90 säger 24V, och multimetern säger 27V. Med torktumlare urkopplad säger den ”kontinuitet” vid mätning mellan noll och jord i uttagen. (T90 kan inte resistansmäta)
 
C Cerb skrev:
Ok min T90 säger 24V, och multimetern säger 27V. Med torktumlare urkopplad säger den ”kontinuitet” vid mätning mellan noll och jord i uttagen. (T90 kan inte resistansmäta)
Vad säger din multimeter i resistans mätningsläge ( 200 ohm eller vad du nu har som lägsta) mellan noll och jord?

Jag har bara läst lite löst i manualen till t90 så ursäkta om jag inte vet exakt....


Man kan ju inte få 27 volt mellan två ledare (nolla och skyddsjord) som är ihopkopplade i ena änden (centralen) så först måste vi reda ut om dom verkligen är det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Kontinuitetsmätning är vad som kommer kunna diagnostisera detta. Klart är att något i elanläggningen är fel, behöver inte fundera så mkt på vitvarorna :)
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Felet är nu funnet och problemet avhjälpt.

När jag öppnade centralen så visade det sig att bläcket som sitter mellan de två jordplintarna bara hade skruven dragen i ena plinten och helt oskruvad i andra. Dvs, ingen eller extramt svag koppling mellan dessa.

Totalt var nog ~8 grupper påverkade av felet.
Vilket är lite otäckt då senast någon öppnade centralet var förra året när en elektriker kopplade in värmepumpen och innan dess var det 5år+ sedan, dvs. innan jag bosatte mig i huset.

Känns tveksamt att skruven själv skulle gängat ur sig så pass mycket, så gissar att man för länge sedan glömt dra denna.

Ang. vitvarorna, så gissar jag att de påverkade på så sätt att de filter som sitter i dessa byggde spänning på jord då plinten var okopplad i centralen.


Tack för alla tips allihop!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.