Fairlane
Jag hade sotning nyligen och stressade med att få fram stegen strax innan han skulle komma. Det visade sig var helt i onödan, då han nu kunde sota nedifrån. Dock kunde de inte alltid göra det sa han, det måste vara ett rakt rör. Sen behövde de komma upp på taket när det var besiktning. Så man kan nog inte helt släppa det att de ska upp på taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men jag är inte med på resonemanget att det skulle vara fel på sotaren.
Håller med. Men en (potentiellt självutnämnd) auktoritet är inte rätt sätt att lösa oenigheter på. Sotaren måste enligt min mening kunna svara sakligt på varför taksäkerheten inte duger.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det påståendet läser man ofta, och det slog mig häromdagen när jag lyssnade på ett inslag på radio om skyddsombud inom byggbranschen, hur j-vla korkat det är.

Nu har jag ingen direkt kunskap om hur det ligger till rent formellt, men till att börja med är det rent bokstavligen en motsägelse - man kan inte vara ombud för sig själv.

Men framför allt skulle det upplägget aldrig accepteras inom andra områden. Att vara skyddsombud innebär ju inte bara att man har vissa befogenheter, utan man backar ju också upp arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor, jobbar aktivt med arbetsmiljöfrågorna inom organisationen, för löpande dialog med ledningen och facket, förväntas ha relevant utbildning, har arbetstid avsatt till detta, osv.

Tvivlar starkt på att samtliga sotare aktivt sköter alla de sysslor som åligger skyddsombudet.

Men troligen avser man att sotaren har skyddsombudets befogenheter. Även om jag misstänker att det är en förenklad beskrivning av verkligheten.
Så är det säkert, jag råkar dagligen ut för saker som "dina kollegor gjorde vid förra besöket" och som inte jag anser säkert, det är där felet ligger. Att alla har olika värderingar kring vad som är säkert och inte
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Samma hos oss, minns jag rätt så bor vi i iof. samma område Västerort så vi har säkert använt samma sotare. Sotningen hos oss var klar på ca 15 min.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi hade liknande problem.
Våran skorsten nås vis ett altantak med shingel med ca 15 graders lutning. Det finns glidskydd för stege upp på altantaket och sedan även upp på nästa tak av tegel som även har steg.

När vi byggde testades skorstenen/eldstaden av en kille från samma firma som skulle sota. Han sade det var ok utan några ”steg ” på altantaket. När en annan sotare dock skulle sota 3år senare så var det inte lika självklart. Till slut kände sig nog sotaren tvungen eftersom deras firma sagt ok tidigare.

Till saken hör att det inte finns någon bra takstege e d som går att montera på shingel. Jag har iaf inte hittat något.
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Vi hade liknande problem.
Våran skorsten nås vis ett altantak med shingel med ca 15 graders lutning. Det finns glidskydd för stege upp på altantaket och sedan även upp på nästa tak av tegel som även har steg.

När vi byggde testades skorstenen/eldstaden av en kille från samma firma som skulle sota. Han sade det var ok utan några ”steg ” på altantaket. När en annan sotare dock skulle sota 3år senare så var det inte lika självklart. Till slut kände sig nog sotaren tvungen eftersom deras firma sagt ok tidigare.

Till saken hör att det inte finns någon bra takstege e d som går att montera på shingel. Jag har iaf inte hittat något.
Här finns några tillverkare som erbjuder lösningar till papp och pappshingel:

https://www.cwlundberg.com/se/products/roof-ladder/?mounting=095

https://www.welandstal.se/produkter/taksakerhet/taksteg-takstegar/takstege/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Ni som tycker att glidskyddet inte behövs.

Vill ni ha en död sotare på marken när ni kommer hem i från jobbet för att ni har snålat in på ett glidskyddd för 500 kr?

Sluta å bråka å köp ett glidskydd så sotaren frår en säkrare arbetsplats.
 
  • Gilla
pgjo och 11 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag tycker att eldningsförbud är hel OK, men min bättre hälft tycker ju inte det... 😅
Din bättre hälft är uppenbarligen lite bättre, att inte ha möjlighet att elda men inte göra det är inte friskt 😂

Jag tror att sotarna är rätt obrydda, men om det händer något så har de eller deras företag/cherfer arbetsgivarasnvar samt vill att försäkringar ska gälla. Och där skärps reglerna löpande från försäkringsbolagets sida för att minska på utbetalningarna.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ni som tycker att glidskyddet inte behövs.

Vill ni ha en död sotare på marken när ni kommer hem i från jobbet för att ni har snålat in på ett glidskyddd för 500 kr?

Sluta å bråka å köp ett glidskydd så sotaren frår en säkrare arbetsplats.
Men jag har ju faktiskt satt fast den själv med murkna biltemaspännband från 1987! ;)

Även om "du" säkert har benkoll på ålder och skick på din utrustning så ska ju sotaren upp på några tusen tak per år.
Och eftersom hälften av befolkningen är under normalbegåvade så är det nog bättre att ha regler och standarder.
 
  • Gilla
pgjo och 7 till
  • Laddar…
Tänkte Du på det kvinnliga könet, så har Du nog fel😉
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Jag tröttnade på att sotarna alltid skulle kommentera på att det saknades takstege och förklara för dem att det inte var krav på det eftersom taket inte lutar mer än 6 grader. Så nu sitter det en takstege där. Stegen lutar mer än taket och är svårare att gå på så sotarn går vid sidan om. Men de har slutat klaga...
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 12 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ni som tycker att glidskyddet inte behövs.

Vill ni ha en död sotare på marken när ni kommer hem i från jobbet för att ni har snålat in på ett glidskyddd för 500 kr?

Sluta å bråka å köp ett glidskydd så sotaren frår en säkrare arbetsplats.
Å andra sidan tycker jag att det kunde ingå i sotarutbildningen. Alltså hur man ställer upp, och klättrar på en stege på ett säkert sätt.
Om du måste ha ett glidskydd så kan du, enligt mig, inte använda stegen korrekt.
Det går inte att skydda sig mot allt. En hel del säkerhetsprodukter skapar lika mycket fara, då de kan inge en falsk trygghet. Man koncentrerar sig inte då "det inte behövs".
Jag har också tvingats sätta upo vissa saker. Men sotar'n har ändå sprungit brevid.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Om du måste ha ett glidskydd så kan du, enligt mig, inte använda stegen korrekt.
Sotarna vet nog hur man använder en stege...
Glidskyddet liksom annan skyddsutrustning är inte ett hjälpmedel utan ett skydd för att förhindra katastrof om olyckan är framme. Lite som att det är lämpligt att bära skyddsglasögon även om man vet hur slipmaskinen fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sotarna vet nog hur man använder en stege...
Glidskyddet liksom annan skyddsutrustning är inte ett hjälpmedel utan ett skydd för att förhindra katastrof om olyckan är framme. Lite som att det är lämpligt att bära skyddsglasögon även om man vet hur slipmaskinen fungerar.
Visst, jag förstår och håller delvis med. Jag förstår även att man då så smått börjar införa krav på det också.
MEN, jag regerar väldigt mycket när sotar'n, som hos TS, VÄGRAR gå upp för stegen utan glidskydd.
Då har man valt fel yrke. En normal sotare hade gått upp och sotat, och sagt åt honom att fixa glidskydd till nästa gång.
 
  • Gilla
SirMayo och 3 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ni som tycker att glidskyddet inte behövs.

Vill ni ha en död sotare på marken när ni kommer hem i från jobbet för att ni har snålat in på ett glidskyddd för 500 kr?

Sluta å bråka å köp ett glidskydd så sotaren frår en säkrare arbetsplats.
och plåtslagaren är inte han värd takbryggor över hela taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.