H hempularen skrev:
Nu blev jag nyfiken. Hur ser sådana ut, på stegen?
Det är egentligen inget glidskydd utan bara ett extra steg egentligen som tydligen varit godkänt som glidskydd tidigare, men nu ska det sitta ett separat i läkten.
Ska sägas att sotarna i vårt fall inte vägrat att gå upp men gett en anmärkning som jag tror man har 3 år på sig att åtgärda.
Vi har dock ett Decra Icopal tak som inte tillverkas längre så är lite svårt att veta vilka produkter som är kompatibla.
 
  • Mörk himmel, huskant med stuprör, silhuett av enkel metallfigur av fågel på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det behöver inte alltid vara att regler ändras heller. Regler kan ha varit detsamma i massa år, men att sotarna själva varit i slappa/slarviga att följa dem. Sen kan det ju av olika anledningar uppmärksammas och plötsligt blir skärpningar. T.ex en olycka eller tillbud någonstans antingen hos den aktuella företaget eller något annat företag i branschen som går arbetsgivarna och/eller dess intresseorganisationer att hajja till och skärpa sina arbetssätt.
Bara för att man gjorde på ett sätt för 10 år sedan behöver det inte ha varit rätt ens då.

Hur mycket risker skulle ni själva acceptera att utsättas för dagligen?
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
hsd
Här gick sotaren igenom de olika kraven vid brandskyddsinspektionen , för många år sedan, förklarade och godkände respektive påpekade vad som saknades och det tycker jag var väldigt bra för jag vill inte vara orsaken till att sotaren dimper ner och skadar dig
 
  • Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
Takstegen får heller inte gå diagonalt, så om du inte träffar skorstenen direkt med raka steg så måste du ha en takbrygga fram till skorstenen. Jag har själv fått åtgärda just detta efter sotarens uppmaning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var hos oss för ca 3v sedan för mycket snö.
Så han sotade nedifrån med viska på en böjbar stång med en mutter knackare på
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
För att nyansera frågan lite, länkarna ovan refererar till BBR-krav vilket inte gäller bef byggnader utan vid uppförande av nya byggnader alt renovering. BBR gäller inte retroaktivt för alla bef. byggnader i landet. Däremot kan ju en sotare göra gällande att arbetsmiljömässigt måste det finnas säkerhetsutrustning för ändamålet. Arbetsmiljöåtgärder åligger arbetsgivaren men blir i detta fall fastighetsägarens pilsner då sotaren vägrar utföra sotning när risk föreligger. Sen finns det föreskrifter i AML att ansvaret kan övergå till driftstället om det bedöms omöjligt eller omotiverat dyrt för arbetsgivaren att tillhandahålla säkerhetsutrustning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det jag tycker är lite intressant är att när det kommer nya regler så ska alla bara "veta detta direkt".

I detta fall med sotaren. Kan man inte i utskicket som säger att vi kommer "den tiden" också säga att så här är kraven/reglerna för att vi ska gå upp och har du inte det så måste du åtgärda det innan.
Nu åker man ut och sen säger "nä" och åker därifrån.
Det är lite tyket.

Visst skyldighet att hålla koll.. Men kan inte myndigheter och företag ha lite överseende att man inte kan ha fokus på allt hela tiden?
Det är samma med enskilda avlopp. Här har kommunen någongång kommit på att det ska vara hög skyddsnivå i hela kommunen. Meddela invånarna? Nja... Det kommer fram när man råkar fråga om avloppet vi köp av fastighet.. Säljarna visste inget. Och inte grannar heller. Suck.
På våra utskick från sotaren står en hel lista med saker.
Allt i från att taksäkerheten ska uppfyllas om sotaren ska upp på taket till att
Getingbon som kan störa ska tas bort innan. Osv

Men ska jag vara helt ärlig är man väl inte så nitisk då man läser det. Utan iallafall jag kör då på "Sotaren klagade inte sist så varför skulle han klaga nu."

Sen kan ju sotaren ha blivit ersatt av en annan sotare som följer reglerna mer slaviskt, så det som gick förut går inte längre.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som sagt ovan. Taksäkerheten är ett av undantagen som gäller alla byggnader retroaktivt (men då mot 1960 års regelverk). Se: [länk]
Hej Cpalm, jag kände inte till just dessa krav, dock tolkar jag det som kraven endast gäller byggnader äldre än 1 juli 1960.

De retroaktiva kraven om taksäkerhet gäller byggnader som har uppförts eller omfattas av bygglov före den 1 juli 1960. Det är krav på att ha anordningar för att stiga upp på byggnadens tak och till skydd mot olycksfall genom nedstörtning från tak. De retroaktiva kraven är uppfyllda om byggnaden har sådana anordningar som skäligen kunde krävas av en ny byggnad den 1 juli 1960.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hade sotaren hos mig igår för inspektion utav två nya eldstäder. Jag har 15* lutning och enda han påpekade var att jag hade steg på varannan panna..men eftersom det var så flakt så kunde han förbi se det när allt annat såg så pass bra ut.

Ett steg kostar 99kr (säljs ofta på blocket/market) så är ju en billig lösning att få dit sotaren igen.

Sotaren nämde att man dock mer och mer går ifrån att vara uppe på taken alls så halkskydden inom sin tid kommer vara vara för dig själv. Men det gör lika ont för dig som för sotaren att ramla ner.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Takstegen får heller inte gå diagonalt, så om du inte träffar skorstenen direkt med raka steg så måste du ha en takbrygga fram till skorstenen. Jag har själv fått åtgärda just detta efter sotarens uppmaning.
Hade brandskyddskontroll hos mig och då hade jag steg åt sidan sen rakt upp men sotarn tyckte de var bättre att jag satte dem diagonalt en bit och sen rakt upp 😂
 
  • Gilla
Mikko58 och 1 till
  • Laddar…
C
Villa vista Villa vista skrev:
dock tolkar jag det som kraven endast gäller byggnader äldre än 1 juli 1960.
Korrekt. Är byggnaden äldre än 1960 gäller 1960 års regler retroaktivt.
Annars gäller som vanligt de regler som gällde vid byggnads/ombyggnadsåret.
Så tolkar jag det också.

Sen är en annan aspekt att byggreglerna kan vara "vaga". Om vi tar glidskyddet som exempel så är det aktuella kravet enligt BBR 8:2421:
"Byggnader ska förses med fasta tillträdesanordningar i den omfattning som behövs för att tillträdesvägarna ska bli säkra."

Och det allmänna rådet är:
"Om en byggnads fasadhöjd vid uppstigningsstället till taket är – 4 meter eller lägre kan en lös stege användas, om det finns en anordning vid takfoten som hindrar stegen från att glida"

Det som tillämpas är att glidskyddet skall uppfylla aktuell version av svensk standard för att det skall vara "säkert", och då blir det helt plötsligt en flytande regel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att nu 90-talisterna kommit ut på arbetsmarknaden. De har väl aldrig behövt gå uppför en trappa, och absolut inte upp i några stegar. "Det är ju jättejobbigt, och läskigt".
Det är bara en tidsfråga innan det krävs hiss upp på taket, samt plattform med dubbla staket vid skorstenen.
 
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 23 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet är att nu 90-talisterna kommit ut på arbetsmarknaden. De har väl aldrig behövt gå uppför en trappa, och absolut inte upp i några stegar. "Det är ju jättejobbigt, och läskigt".
Det är bara en tidsfråga innan det krävs hiss upp på taket, samt plattform med dubbla staket vid skorstenen.
Eller 60-70-talisterna som tyckte att det var lite coolt och macho att skutta runt på taket utan skydd när de var i 20-årsåldern men nu blivit vingliga och mindre spänstiga gubbar som insett att det inte längre är värt att riskera livhanken var dag
 
  • Gilla
  • Haha
Åsa Å och 20 till
  • Laddar…
Rickard.
Oavsett hur man vänder på det så är det inte 90-talister som bestämt dom regler som gäller idag utan dom är bara uppvuxna i dom.
 
  • Gilla
Åsa Å och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.