S Stuff skrev:
Vad ska sotarna göra på vintern då?
Sota där folk bor året om, som de måste ha gjort de senaste 100 åren. Varför man börjas sota sommarstugor mitt i vintern övergår mitt förstånd. Folk är inte där då, men förväntas ändå ha skottat och vara på plats för att släppa in sotarna. Om jag har 50 mil att åka till min stuga, hur ska jag göra?
 
K kortis skrev:
Hoppas du har sele o Lina.
Jag är oxå 72 o satan vilka dåliga reflexer man har nu för tiden, jag har alltid sele o Lina själv
Jag har varken sele eller lina, det finns inget att fästa dem i och blir alldeles för omständigt. Å andra sidan är det bara drygt 2 meter från takfoten till marken och inte ens det om det snöat en halvmeter, så jag kommer överleva om olyckan är framme.
 
P perarne123 skrev:
Vision är ungefär "syn", "förställning", men i Trafikverkets värld verkar det betyda "målsättning", alltså något man jobbar mot rent konkret.
Varför man införde fartgränser med intervall på 10 km/t är ett utslag av en önskan att detaljkontrollera bilisterna. Finns det verkligen en väg som klarar 60km/t men inte 70? 70km/t men inte 80? Har man kommit på det efter alla år med hastighetsgränser på 50, 70 och 90? Det måste ligga mycket forskning bakom ett sådant genombrott på trafiksäkerhetsområdet.
Kollar man i svenska Akademiens ordlista så betyder helt korrekt vision ”syn” men även ”uppenbarelse” och ”framtidssyn” och det överensstämmer ju med Trafikverket och det uppdrag de har fått från regeringen. Sen tycks ju den svenska nollvisionen fått effekt med tanke på att vi ligger rankade på femte plats enligt https://via.tt.se/pressmeddelande/3...e-sakrast-i-varlden?publisherId=33197&lang=sv

Är det så att du tycker att det är jobbigt att leva i en föränderlig värld, med ökade krav och som i detta fall är grundat på att man strävar efter att färre ska bli sjuka, skadade eller till och med dö på grund av jobbet så är det ju bara att skita i följa kraven och ta de konsekvenser som det kan medföra. Gillar du inte de hastighetsbegränsningar som finns, följ inte dom, men riskera då att råka ut för de konsekvenser som det medför (bli av med körkort, böter, råka skada annan trafikant eller kanske till och med köra ihjäl en annan trafikant, eller i fallet med sotare som vägrar att gå upp på taket: du får inte skorstenen varken sotad eller besiktigad, du får eldningsförbud, skador i skorstenen inte upptäcks, huset brinner ner, eller att du har tur, ingen upptäcker det, inget händer och du slipper både avgift för sotning, besiktning och installation av säker tillträde till taket.
 
P perarne123 skrev:
Jag har varken sele eller lina, det finns inget att fästa dem i och blir alldeles för omständigt. Å andra sidan är det bara drygt 2 meter från takfoten till marken och inte ens det om det snöat en halvmeter, så jag kommer överleva om olyckan är framme.
Är det mer än 2 m så ska det enligt lag finnas fallskydd. Den arbetsgivare som inte erbjuder sin anställde detta, eller som tillåter en arbetstagare utföra ett jobb utan sådan kan råka ut för en sanktionsavgift på mellan 5000kr och 1 miljon kronor. Vill du hellre betala den avgiften om sotaren skulle se på ditt tak mellan fingrarna och utföra arbetet och det skulle upptäckas av Arbetsmiljöverket? Eller tänkte du dig att sotarfirman ska betala det? Det kan bli många tusenlappar för den lilla firman om de ser mellan fingrarna hos fler än hos dig och detta upptäcka flertalet gånger. Fast det är klart, alla myndigheter är ute för att djävlas med folk, och då särskilt med perarne123. Likaså alla företag och då särskilt sotaren. Sen vet ju alla att det är en risk att leva. Den som inte vill bli sjuk eller skadas på jobbet får låta bli att jobba med ett jobb där det finns risker. Fast sådana jobb finns ju inte. Och ingen kan ju förvänta sig, eller kräva för den delen att dennes arbetsmiljö ska kunna bli bättre och säkrare! Särskilt inte om det på något vis är till perarne123:s nackdel! Lite svinn får man ju räkna med! Självklart så ska det säkerhetsmässigt vara likadant i arbetslivet idag som för 50 år sedan när perarne123 var ung! Varför ska dagens arbetsföra befolkning ha bättre än vad han hade då för? Lite risker måste man ju kunna ta! Dagens unga/arbetsföra är sådana veklingar!
 
P perarne123 skrev:
Jag har varken sele eller lina, det finns inget att fästa dem i och blir alldeles för omständigt. Å andra sidan är det bara drygt 2 meter från takfoten till marken och inte ens det om det snöat en halvmeter, så jag kommer överleva om olyckan är framme.
Det där har många som ramlat ned sagt men inte de som dog och det ar faktis inte svårt från två meter. Svårt skadade blir de flesta.
Fixa i sommar ett fäste för lina eller lär dig flyga. Kör hårt
 
K kortis skrev:
Det där har många som ramlat ned sagt men inte de som dog och det ar faktis inte svårt från två meter. Svårt skadade blir de flesta.
Fixa i sommar ett fäste för lina eller lär dig flyga. Kör hårt
Nu handlar det här om extrema omständigheter, alltså snöskottning på ett tak. Det sköter jag själv. Men att en sotare inte får beträda ett tak med 22 graders lutning är bara löjligt. Om han inte är onykter eller lider av svår yrsel är det inga problem, och reglerna är bara ett utslag av övernitiska myndigheters vilja att detaljreglera vår tillvaro. Vad blir nästa steg - ska man tvingas hyra en skylift för att trygga arbetsplatsen för sotaren?
 
F Fagelbla skrev:
Kollar man i svenska Akademiens ordlista så betyder helt korrekt vision ”syn” men även ”uppenbarelse” och ”framtidssyn” och det överensstämmer ju med Trafikverket och det uppdrag de har fått från regeringen. Sen tycks ju den svenska nollvisionen fått effekt med tanke på att vi ligger rankade på femte plats enligt [länk]

Är det så att du tycker att det är jobbigt att leva i en föränderlig värld, med ökade krav och som i detta fall är grundat på att man strävar efter att färre ska bli sjuka, skadade eller till och med dö på grund av jobbet så är det ju bara att skita i följa kraven och ta de konsekvenser som det kan medföra. Gillar du inte de hastighetsbegränsningar som finns, följ inte dom, men riskera då att råka ut för de konsekvenser som det medför (bli av med körkort, böter, råka skada annan trafikant eller kanske till och med köra ihjäl en annan trafikant, eller i fallet med sotare som vägrar att gå upp på taket: du får inte skorstenen varken sotad eller besiktigad, du får eldningsförbud, skador i skorstenen inte upptäcks, huset brinner ner, eller att du har tur, ingen upptäcker det, inget händer och du slipper både avgift för sotning, besiktning och installation av säker tillträde till taket.
Att Nollvisionen får effekt har ingen tvivlat på. Gränser, förbud och hårdare regler brukar få effekt. Jag har ett förslag hur Sveriges kan bli trafiksäkrast i hela världen: förbjud all biltrafik!
Tänk så enkelt det var...
Den stora frågan är om säkerhet är viktigast i världen och själva meningen med livet, eller om det finns andra värden att ta hänsyn till. Om total säkerhet är målet så kommer våra liv bli oändligt trista och väldigt komplicerade.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Är det mer än 2 m så ska det enligt lag finnas fallskydd. Den arbetsgivare som inte erbjuder sin anställde detta, eller som tillåter en arbetstagare utföra ett jobb utan sådan kan råka ut för en sanktionsavgift på mellan 5000kr och 1 miljon kronor. Vill du hellre betala den avgiften om sotaren skulle se på ditt tak mellan fingrarna och utföra arbetet och det skulle upptäckas av Arbetsmiljöverket? Eller tänkte du dig att sotarfirman ska betala det? Det kan bli många tusenlappar för den lilla firman om de ser mellan fingrarna hos fler än hos dig och detta upptäcka flertalet gånger. Fast det är klart, alla myndigheter är ute för att djävlas med folk, och då särskilt med perarne123. Likaså alla företag och då särskilt sotaren. Sen vet ju alla att det är en risk att leva. Den som inte vill bli sjuk eller skadas på jobbet får låta bli att jobba med ett jobb där det finns risker. Fast sådana jobb finns ju inte. Och ingen kan ju förvänta sig, eller kräva för den delen att dennes arbetsmiljö ska kunna bli bättre och säkrare! Särskilt inte om det på något vis är till perarne123:s nackdel! Lite svinn får man ju räkna med! Självklart så ska det säkerhetsmässigt vara likadant i arbetslivet idag som för 50 år sedan när perarne123 var ung! Varför ska dagens arbetsföra befolkning ha bättre än vad han hade då för? Lite risker måste man ju kunna ta! Dagens unga/arbetsföra är sådana veklingar!
Nu är inte jag arbetsgivare, och min bostad är ingen arbetsplats. Det går bra att ha regler kring säkerhet för de som har en specifik arbetsplats, men inte för de som jobbar ute i samhället. Hur skulle det gå till?
 
P perarne123 skrev:
Nu är inte jag arbetsgivare, och min bostad är ingen arbetsplats. Det går bra att ha regler kring säkerhet för de som har en specifik arbetsplats, men inte för de som jobbar ute i samhället. Hur skulle det gå till?
Ska du ha sotat blir ditt tak en arbetsplats vare sig du vill eller inte ……👍
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
P perarne123 skrev:
Jag har själv varit uppe på taket och skottat snö två gånger den här säsongen, men jag är ju bara 72 år gammal så det är en helt annan sak...
Om sotarna väljer att sota mitt i vintern istället för som tidigare under sommarhalvåret så kan det naturligtvis bli problem. En takstege gör hur som helst inte sotandet säkrare.
Oj, hoppas för din egen skull att du använder glidskydd på stegen..
P perarne123 skrev:
Nu är inte jag arbetsgivare, och min bostad är ingen arbetsplats. Det går bra att ha regler kring säkerhet för de som har en specifik arbetsplats, men inte för de som jobbar ute i samhället. Hur skulle det gå till?
Nej men likväl så är du fastighetsägare som innebär ansvar och förpliktelser om att följa lagar och regler😉
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ska du ha sotat blir ditt tak en arbetsplats vare sig du vill eller inte ……👍
Enligt Arbetsmiljöverket gäller deras föreskrifter inte i hemmet, eftersom det är en bostad i första hand. Frågan har behandlats i samband med pandemin, då många började jobba hemifrån. Arbetsgivarens skyldigheter om arbetsplatsens utformning visade sig inte gälla i hemmet.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
P perarne123 skrev:
Enligt Arbetsmiljöverket gäller deras föreskrifter inte i hemmet, eftersom det är en bostad i första hand. Frågan har behandlats i samband med pandemin, då många började jobba hemifrån. Arbetsgivarens skyldigheter om arbetsplatsens utformning visade sig inte gälla i hemmet.
Men nu blandar du ihop lite olika saker..
Om du beställer ett jobb på ditt hus av sotare, hantverkare mm. Så måste arbetsmiljölagarna följas för dom arbetande på ditt hus.. i fallet med sotaren är det din skyldighet att uppfylla dessa eller låta bli och elda..
Väldigt enkelt😀
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Nu handlar det här om extrema omständigheter, alltså snöskottning på ett tak. Det sköter jag själv. Men att en sotare inte får beträda ett tak med 22 graders lutning är bara löjligt. Om han inte är onykter eller lider av svår yrsel är det inga problem, och reglerna är bara ett utslag av övernitiska myndigheters vilja att detaljreglera vår tillvaro. Vad blir nästa steg - ska man tvingas hyra en skylift för att trygga arbetsplatsen för sotaren?
Kör hårt
 
P perarne123 skrev:
Enligt Arbetsmiljöverket gäller deras föreskrifter inte i hemmet, eftersom det är en bostad i första hand. Frågan har behandlats i samband med pandemin, då många började jobba hemifrån. Arbetsgivarens skyldigheter om arbetsplatsens utformning visade sig inte gälla i hemmet.
Så du menar på fullt allvar att arbetsmiljölagen inte gäller 😮. så fort en snickare sotare eller murare osv är hemma hos nån å jobbar gäller arbetsmiljölagen. Det där med att folk arbetade hemifrån under pandemin är något helt annat 👍
Så fort någon är hemma hos nån och utför ett arbete/tjänst är det en arbetsplats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Men nu blandar du ihop lite olika saker..
Om du beställer ett jobb på ditt hus av sotare, hantverkare mm. Så måste arbetsmiljölagarna följas för dom arbetande på ditt hus.. i fallet med sotaren är det din skyldighet att uppfylla dessa eller låta bli och elda..
Väldigt enkelt😀
Det är alltså ingen lag som tvingar en boende att anpassa sin bostad efter Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Däremot kan ju Brandskyddsmyndigheten, kommunen eller kanske t o m facket vägra att utföra dessa arbeten om man inte gör som de vill. Vilket i sin tur leder till att man får nyttjandeförbud på eldstaden eller vad det gäller. Så är det med myndigheter och monopolställning, det står dem fritt att diktera villkoren. I det här fallet innebär det att tusentals fritidshusägare måste åka ut och skotta mitt i vintern för att röja väg för sotaren. Kommunen struntar i om man har 50 mil att åka och dessutom har ryggskott eller hjärtfel. Regler är regler - ut och skotta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.