JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Det gjorde dom hos med 👍
 
  • Wow
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Ett direktiv är ingen tjänst. Kommunen hittar på nya regler om taksäkerhet för sotaren, och fastighetsägaren ska betala. Vilken är tjänsten man betalar för?
Sotningen e väl en rätt tydlig tjänst som du får utförd.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
K Kling 1 skrev:
Du kan ju sota själv om du vill😀.
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Jag bytte tak för några år sedan och fixade en fin brygga att stå på vid sotning. Den användes ett par år sedan började sotaren sota underifrån. Dvs en viska som skarvas ihop vartefter den förs upp i skorstenen och en dammsugare i sotluckan. Det skall vara mycket miljövänligare och ge bättre arbetsmiljö.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Sotningen e väl en rätt tydlig tjänst som du får utförd.
Det var inte sotningen som sådan som diskussionen gällde, eller kostnaden för den. Utan att man tvingas betala för den utrustning som de nya kraven på taksäkerhet för med sig. Mitt tak är inte farligare idag än det har varit de senaste 30 åren.
 
  • Ledsen
Kling 1
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Kraven ändras väl titt som tätt också. Vi har glidskydd som sitter fast i stegen, men nu var det inte godkänt längre utan ska tydligen vara ett separat.
Det är för att stegen du lutar mot taket och hakas fast i glidskyddet ska vara sidan om takstegen, det underlättar momentet när du går från stegen till takstegen. Inget nytt, vi har byggt så sen åttiotalet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F Flaskhals skrev:
Det är för att stegen du lutar mot taket och hakas fast i glidskyddet ska vara sidan om takstegen, det underlättar momentet när du går från stegen till takstegen. Inget nytt, vi har byggt så sen åttiotalet.
Den stege vi tvingades köpa i somras hade glidskyddet monterat direkt i stegen. Vi fick köpa ett separat glidskydd och montera bredvid stegen.
 
J johannord skrev:
Det här handlar om arbetsmiljö för våra sotare, det går fort att skruva upp, inget att gnälla om.
Det sorgliga i hela den här historien är att mitt tak är säkrare att gå på utan takstege. I och med att taket har så låg vinkel (22 grader) så är det nästan omöjligt att använda stegen. Det blir som att gå på en stege som ligger på marken ungefär. Men ändå måste den finnas där, för sådana är reglerna.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
P perarne123 skrev:
Det sorgliga i hela den här historien är att mitt tak är säkrare att gå på utan takstege. I och med att taket har så låg vinkel (22 grader) så är det nästan omöjligt att använda stegen. Det blir som att gå på en stege som ligger på marken ungefär. Men ändå måste den finnas där, för sådana är reglerna.
Men 22 gradigt tak på med lite frost eller påväxt som är blöt blir så halt att du omöjligt kan gå på det..
Har läst lite av dina inlägg du verkar sakna förståelse för människors välbefinnande och att förebygga olyckor så gott det går🤓😉
 
  • Gilla
johannord och 6 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Men 22 gradigt tak på med lite frost eller påväxt som är blöt blir så halt att du omöjligt kan gå på det..
Har läst lite av dina inlägg du verkar sakna förståelse för människors välbefinnande och att förebygga olyckor så gott det går🤓😉
Jag har själv varit uppe på taket och skottat snö två gånger den här säsongen, men jag är ju bara 72 år gammal så det är en helt annan sak...
Om sotarna väljer att sota mitt i vintern istället för som tidigare under sommarhalvåret så kan det naturligtvis bli problem. En takstege gör hur som helst inte sotandet säkrare.
 
  • Wow
Stuff och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Jag har själv varit uppe på taket och skottat snö två gånger den här säsongen, men jag är ju bara 72 år gammal så det är en helt annan sak...
Om sotarna väljer att sota mitt i vintern istället för som tidigare under sommarhalvåret så kan det naturligtvis bli problem. En takstege gör hur som helst inte sotandet säkrare.
Hoppas du har sele o Lina.
Jag är oxå 72 o satan vilka dåliga reflexer man har nu för tiden, jag har alltid sele o Lina själv
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Jag har själv varit uppe på taket och skottat snö två gånger den här säsongen, men jag är ju bara 72 år gammal så det är en helt annan sak...
Om sotarna väljer att sota mitt i vintern istället för som tidigare under sommarhalvåret så kan det naturligtvis bli problem. En takstege gör hur som helst inte sotandet säkrare.
Va bra att du investerar i sotarnas förbättrande av arbetsmiljön 👍👍
 
P perarne123 skrev:
Jag har själv varit uppe på taket och skottat snö två gånger den här säsongen, men jag är ju bara 72 år gammal så det är en helt annan sak...
Om sotarna väljer att sota mitt i vintern istället för som tidigare under sommarhalvåret så kan det naturligtvis bli problem. En takstege gör hur som helst inte sotandet säkrare.
Vad ska sotarna göra på vintern då?
 
P perarne123 skrev:
Jag kommer inte ihåg när Nollvisionen blev lag, eller ens dök upp som en tanke hos nån på Trafikverket. Men den enskilda företeelse som betytt mest för trafiksäkerheten är bilbältet, som dök upp på 50-talet och blev lag nån gång på 70-talet. Långt innan Nollvisionen.
Säkerhet är bra och viktigt, men var drar man gränsen innan vår liv blir alltför kringskurna? Om 70 km/t är säkrare än 90 km/t, så är ju också 50 km/t säkrare än 70 km/t. Var landar vi till slut någonstans?
Fartkameror sparar (kanske) några liv, och för att komma längre i säkerhetsarbetet skissar nu Trafikverket på ett förslag om att koppla ihop kamerorna för att mäta genomsnittshastigheten på alla bilar. I framtiden väntar med samma argument GPS-övervakning av alla fordon, för att konstant mäta hastigheten och kunna straffa bilisterna.
För att komma åt olydiga bilister höjs böter och andra straff med jämna mellanrum.
Du vet väl om att Nollvisionen är just en VISION, inte en lag? Och du vet väl vad ordet betyder?Sedan för att nå närmare den visionen så finns det lagstiftning som gör det säkrare i trafiken, exempelvis när man förde in kravet på att bilar måste besiktigas, att alla i bilen ska använda bilbälte eller som när det 2008 blev möjligt att införa hastighetsgränser i tio steg mellan 30 och 120 km/tim.

Men det är klart, ju mer jag läser av dina inlägg desto mer tror jag på att du inte är så dum som du utger dig för att vara, utan att du är ute för att väcka uppmärksamhet, vilket man får om man har åsikter som väcker känslor. Att vara icke PK är ett väldigt enkelt sätt att få uppmärksamhet.
 
V VLJ skrev:
Det är egentligen inget glidskydd utan bara ett extra steg egentligen som tydligen varit godkänt som glidskydd tidigare, men nu ska det sitta ett separat i läkten.
Ska sägas att sotarna i vårt fall inte vägrat att gå upp men gett en anmärkning som jag tror man har 3 år på sig att åtgärda.
Vi har dock ett Decra Icopal tak som inte tillverkas längre så är lite svårt att veta vilka produkter som är kompatibla.
Brukar hänga på stegen på sista "kroken" å då kan den knappast glida.
Hur skulle det vara säkrare för att man kapar bort sista biten och skruvar dit ngt som ser precis likadant ut?
 
F Fagelbla skrev:
Du vet väl om att Nollvisionen är just en VISION, inte en lag? Och du vet väl vad ordet betyder?Sedan för att nå närmare den visionen så finns det lagstiftning som gör det säkrare i trafiken, exempelvis när man förde in kravet på att bilar måste besiktigas, att alla i bilen ska använda bilbälte eller som när det 2008 blev möjligt att införa hastighetsgränser i tio steg mellan 30 och 120 km/tim.

Men det är klart, ju mer jag läser av dina inlägg desto mer tror jag på att du inte är så dum som du utger dig för att vara, utan att du är ute för att väcka uppmärksamhet, vilket man får om man har åsikter som väcker känslor. Att vara icke PK är ett väldigt enkelt sätt att få uppmärksamhet.
Vision är ungefär "syn", "förställning", men i Trafikverkets värld verkar det betyda "målsättning", alltså något man jobbar mot rent konkret.
Varför man införde fartgränser med intervall på 10 km/t är ett utslag av en önskan att detaljkontrollera bilisterna. Finns det verkligen en väg som klarar 60km/t men inte 70? 70km/t men inte 80? Har man kommit på det efter alla år med hastighetsgränser på 50, 70 och 90? Det måste ligga mycket forskning bakom ett sådant genombrott på trafiksäkerhetsområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.