Hej byggahusare!

Då har jag påbörjat projektet att förbättra bergvärmepumpen och göra den smart. Jag är egentligen alldeles för okunnig men man får väl lära sig under vägen och med hjälp av alla kunniga människor här så tänker jag att det ska gå bra :)

I dagsläget så har bergvärmepumpen endast en utegivare.
Jag styr idag värmepumpen "manuellt" genom ett potentialfritt relä från Shelly där jag bara styr vilka timmar den ska producera varmvatten/värme och blockar den på resterande. Det ger ju problemet att den inte vet hur kallt det är inne när den drar igång utan går enbart på utetempen.

Det jag vill göra nu är att lura värmepumpen att den har en innegivare och styra med hjälp av den. Att tex kunna sätta att rumstempen ska vara 23c på natten när det är billigt och ladda huset med värme, men sen på dagen om priset är högt ska börvärdet vara 17c.
I dagsläget styr jag av och på manuellt efter kommande dags elpriser och det tycker jag funkar helt okej, jag behöver inte ha någon ekvation för att lösa det eftersom det genast blir ganska svårt hur den ska hantera de olika kurvorna.

Det jag nu har införskaffat är en Husdata H66 som jag tänker ska få styra pumpen och det gick ju alldeles utmärkt men när det väl kom till att införskaffa en rumsgivare blev det ju genast tråkigt eftersom jag måste ha IVTs canbusgivare för nästan 2000kr!
2000kr bara för funktionen av en tempsensor är ju inte alls roligt så då kommer jag till frågan:

Kan jag få bergvärmepumpen att via en H66 och HomeAssistant lura bergvärmepumpen att jobba mot en rumssenor, tex en aqara? Om ja, vet ni några guider där man gjort detta tidigare?

Hoppas jag lyckats göra mig någorlunda förstådd :)
 
Ja, jag gör typ så. IVT med Rego 600 nånting från 2005.

I HomeAssistant går det att presentera kurvorna grafiskt så fint. Här
kan du se hur det kan se ut: https://www.byggahus.se/forum/threa...ombedd-pa-natten-varfoer.468686/#post-5080948

Jag styr i o f s inte på innetemperatur, utan låter den gå på sina vanliga värmekurvor, men graferna gör det lätt att hitta rätt kurva (heat set 1, curveL). Mitt primära syfte är att styra efter elpriserna och jag använder då "heat set 3, parallel", men att ändra det efter en innegivare går också.

För att hålla värmen i min källarvåning, har jag gjort en automation som ser till att radiatorkretsen alltid har minst 25C. Där kan du kanske hitta lite till din innegivarautomation:

alias: Värme min 25 grader
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.heating_setpoint
condition:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.heating_setpoint
below: 25
action:
- service: climate.set_temperature
data:
temperature: >-
{{ float( state_attr( 'climate.heat_set_3_parallel' , 'temperature')) +
1 }}
target:
entity_id: climate.heat_set_3_parallel
mode: single

Den funkar så att om prisstyrningen gör att börvärdet för radiatorkretsen hamnar under 25, stegas det upp med ett, tills det inte är så längre. Borde kunna användas som början på en simpel reglerlogik, men det finns PID-logik i HA också. Har inte provat, men det kan bli RIKTIGT bra.

Lycka till med projektet!:)
/Fumble
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.