Hej forumet!
Jag har en IVT HT+ C11 som är 18 år gammal. Den funkar bra och jag har nu kopplat den mot Home assistant, vilket funkar finfint. Men jag har upptäckt en skum sak: Den producerar värme till elementen på natten utan synbar anledning. Här är en bild som illustrerar problemet:
Diagram över värme och varmvatten i ett smart hem-system med tidslinje och temperaturavläsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Heating setpoint är alltså 18g, men returtempen 45-50. Det börjar här kl 23 och pågår till 04.30. Mitt i är värmeproduktionen särskilt intensiv. Jag har sett fenomenet flera gånger, men tiderna varierar.
Supporten på IVT vet inte, men säger att den får ju instruktion om att köra igång någonstans ifrån. Låter rimligt, men vardåifrån? Vad ska jag leta efter? Jag har kollat "tidstyrning enligt klocka" eller vad det heter och där är det inget inlagt.

/Fumble

Hur ser ute-tempen ut?

Såhär:
Graf över temperaturhistorik för värmeinställningar och -enheter över tid.
Skapa konto

/Fumble

Det är så, mina vänner, det ser ut när växelventilen kärvar.
Hela värmekretsen måste först värmas upp till varmvattentemperatur innan varmvattnet kan bli varmare. Eller njae, det beror kanske på i vilket läge ventilen fastnat...
Så här ser det ut när ventilen lagas:
Linjediagram visar temperaturer över tid för uppvärmningssystem med notering om reparation.
Skapa konto

Det är ju rätt användbart att kunna se vad värmepumpen har för sig, minst sagt! :cool:

/Fumble

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Har ni haft det såhär sedan september? :surprised:

Ja det hade varit användbart att ha koll när motorn till vår växelventil började tröttna. Efter ett par-tre månader gav den upp helt och började knacka högljutt i radiatorkretsen. Först då insåg vi att något faktiskt är trasigt. Då hade den nog bränt minst 1000 kWh extra på att värma huset onödigt mycket :rolleyes: Tur att det var hösten 2021, strax innan elpriset stack iväg.

F Fumble skrev:
Det är så, mina vänner, det ser ut när växelventilen kärvar.
Hela värmekretsen måste först värmas upp till varmvattentemperatur innan varmvattnet kan bli varmare. Eller njae, det beror kanske på i vilket läge ventilen fastnat...
Så här ser det ut när ventilen lagas:
[bild]
Det är ju rätt användbart att kunna se vad värmepumpen har för sig, minst sagt! :cool:

/Fumble
Det ser ut som dina börvärden hoppar lite upp och ned, styr du dem på något sätt?

M mrsnhp skrev:
Har ni haft det såhär sedan september? :surprised:
Längre än så, men det var först i augusti jag kunde se det. Resten av tiden gick åt till att få det åtgärdat...
/Fumble

13th Marine 13th Marine skrev:
Det ser ut som dina börvärden hoppar lite upp och ned, styr du dem på något sätt?
Ja. Jag styr på spotpriserna med hög, låg och mittemellan för dygnet.

/Fumble

F Fumble skrev:
Ja. Jag styr på spotpriserna med hög, låg och mittemellan för dygnet.

/Fumble
Och styr på pumpens parametrar via en husdata (eller liknande)?
Misstänker att du också har en Rego600 som styrdator i pumpen, har du tänkt på att maskinen inte tål för många ändringar av en parameter (100-200tusen, vilket du kanske inte hinner göra på en sån gammal pump)

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Längre än så, men det var först i augusti jag kunde se det. Resten av tiden gick åt till att få det åtgärdat...
/Fumble
Det låter som att det har kostat en hel del i extra förbrukning :seenoevil:

Misstänker att du också har en Rego600 som styrdator i pumpen, har du tänkt på att maskinen inte tål för många ändringar av en parameter (100-200tusen, vilket du kanske inte hinner göra på en sån gammal pump)
Japp, alla rätt, men jag visste inte att det fanns en begränsning av antalet ändringar. De har redan bytt Rego:n en gång. Gick på femtusen då, tror jag. Hoppas att nyare system inte har den begränsningen, annars undrar jag om det inte är värt att köra slut på styrsystemet i alla fall och helt enkelt byta ut det om man skulle lyckas med konststycket?

/Fumble

M mrsnhp skrev:
Det låter som att det har kostat en hel del i extra förbrukning :seenoevil:
Ja, att ha radiatorvatten i 50-gradersklassen mitt i sommaren är inte ekonomiskt, men med termostater som stänger, går det rätt fort att värma upp kretsen ändå, vad det verkar. Dessutom var nog felet intermittent i början och blev värre med tiden.

/Fumble

Jag ser nu i Husdatas dokumentation att det är som du skriver. 7000 ändringar om året är riktmärket, vilket blir 20 per dygn. Verkar som att jag ligger på typ 7, men det varierar med antalet kraftiga svängningar av nordpoolpriset per dygn. Verkar som att jag klarar mig!:geek:

/Fumble

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag ser nu i Husdatas dokumentation att det är som du skriver. 7000 ändringar om året är riktmärket, vilket blir 20 per dygn. Verkar som att jag ligger på typ 7, men det varierar med antalet kraftiga svängningar av nordpoolpriset per dygn. Verkar som att jag klarar mig!:geek:

/Fumble
De blir så eftersom det skrivs till en specifik plats i flashminnet, som riskeras att skrivas sönder.
Skulle tippa på att även moderna system skulle ha problem med detta (men man kanske kan lösa detta i nya system genom att istället ha en offsetparameter som ligger i RAM).

Tänkte att det kunde vara bra att veta iaf :)

Själv styr jag med ett relä och motstånd på utgivaren, så jag lurar värmepumpen att det är varmare ute och stänger ner. Men det blir ju bara on/off, var inne på ett motstånd i serie med för att lura pumpen att det är kallare, men har beställt en Ngenic till ett fördelaktigt pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.