Tjenare!

Är ny på forumet och inte helt hemma med vad jag eventuellt ska söka efter. Kanske finns det jag söker redan.. länka gärna dit då.

Nu till saken. Jag och sambon flyttar i mars in i ett radhus och då jag är elektriker ser jag möjligheten att få till smidiga lösningar främst när det gäller belysningsstyrning och liknande. Jag har sökt runt lite på nätet och letat efter smidiga fjärrstyrningar (dold och fast installation, inte fjärrstyrda saker man sätter i vägguttag).

Ingenting faller mig riktigt i smaken då jag inte behöver trådlösa brytare. Brytarna ska (även) kunna fjärrstyras men det ska helst vara traditionell eldragning i övrigt. Behöver/vill inte ha batteridrivna väggsändare helt enkelt, delvis för att jag inte vill byta batterier. Nexa har en dimbar mottagare som kan kopplas på befintliga brytare, men det täcker inte riktigt hela behovet. Med rätt fjärrkontroll kommer man dock ganska långt även med detta.

Utöver traditionell styrning är jag sugen på att ha ett ljusrelä som i sin tur reglerar utomhusbelysning och fönsterbelysning. Ponera att jag har mottagare kopplade till varje belysningsgrupp av dylik typ, hur får jag enklast reläet att styra dessa grupper?

Det jag hoppas på är att det finns färdiga lösningar med alla dessa val. Har läst lite om bussystem men jag hittar inget som gör att jag känner mig tillräckligt påläst i det ämnet. KNX/EIB och allt vad det heter..

Själva jobbet är inget problem, det fixar jag själv. Det är bara utbudet jag inte har så bra koll på.. hjälp! ;)
 
Lyfter tråden lite.. :)

Vad finns det för olika lösningar? Stjärnnät, bussystem, nåt mer?