Tjenare!

Är ny på forumet och inte helt hemma med vad jag eventuellt ska söka efter. Kanske finns det jag söker redan.. länka gärna dit då.

Nu till saken. Jag och sambon flyttar i mars in i ett radhus och då jag är elektriker ser jag möjligheten att få till smidiga lösningar främst när det gäller belysningsstyrning och liknande. Jag har sökt runt lite på nätet och letat efter smidiga fjärrstyrningar (dold och fast installation, inte fjärrstyrda saker man sätter i vägguttag).

Ingenting faller mig riktigt i smaken då jag inte behöver trådlösa brytare. Brytarna ska (även) kunna fjärrstyras men det ska helst vara traditionell eldragning i övrigt. Behöver/vill inte ha batteridrivna väggsändare helt enkelt, delvis för att jag inte vill byta batterier. Nexa har en dimbar mottagare som kan kopplas på befintliga brytare, men det täcker inte riktigt hela behovet. Med rätt fjärrkontroll kommer man dock ganska långt även med detta.

Utöver traditionell styrning är jag sugen på att ha ett ljusrelä som i sin tur reglerar utomhusbelysning och fönsterbelysning. Ponera att jag har mottagare kopplade till varje belysningsgrupp av dylik typ, hur får jag enklast reläet att styra dessa grupper?

Det jag hoppas på är att det finns färdiga lösningar med alla dessa val. Har läst lite om bussystem men jag hittar inget som gör att jag känner mig tillräckligt påläst i det ämnet. KNX/EIB och allt vad det heter..

Själva jobbet är inget problem, det fixar jag själv. Det är bara utbudet jag inte har så bra koll på.. hjälp! ;)
 
Lyfter tråden lite.. :)

Vad finns det för olika lösningar? Stjärnnät, bussystem, nåt mer?
 
Hej, är själv elektriker och håller på bygger om en liten kåk. Funderar också på om man ska skaffa någon "smart-hem"-lösning. Jag har aldrig installerat ett sådant system i jobbet, så man har ju lite dålig koll på vad som är bra. Om det inte blir ett avancerat system med plc eller nåt, så ska jag nog köpa ett Selekta Top2 till utomhusbelysningen. Sök på http://gycom.intellectasystems.se/gycomweb/Common/Frameset.aspx?profile=Sweden för mer information.
 
Legrand "in one" är någon form av trådbunden buss som ska vara lätt att programera + att du använder vanlig kabel ,du drar nolla + fas till allt som jag har förstått det .

Har dock inte testat detta system själv.

Annars tycker jag att Hager Tebis är ett bra alternativ där man kan blanda trådbundet och trådlöst som man vill.
 
O
Ett råd till er båda kör KNX ni kommer inte ångra er lite dyrare men MYCKET bättre
Fråga gärna skall försöka svara

//Olov
 
Jag har själv fastnat för Legrand InOne-systemet. Är ju inte elektriker själv men tycker det verkar som ett bra system eftersom man kan blanda normal installation och InOne. När man dessutom kan styra med fjärrkontroll blir det ju inte sämre.

Är det någon som har installerat Legrand InOne så skulle jag gärna vilja ha lite mer info om hur det funkar i praktiken och om det är tillförlitligt.

Är du själv elektriker och kan installera själv så skulle jag rekommendera att köpa på http://www.voltus.de eller en säljare på http://www.ebay.de som jag tror heter Grenda Hammer eller något liknande... Priserna är drygt en tredjedel mot ElektroSkandia.
 
sa3afc skrev:
Jag har aldrig installerat ett sådant system i jobbet, så man har ju lite dålig koll på vad som är bra.
Precis, det är ju den biten.. det känns inte som något man lär stöta på det heller på ett tag i jobbet.. :p
 
Ponsiloma skrev:
Jag har själv fastnat för Legrand InOne-systemet. Är ju inte elektriker själv men tycker det verkar som ett bra system eftersom man kan blanda normal installation och InOne. När man dessutom kan styra med fjärrkontroll blir det ju inte sämre.

Är det någon som har installerat Legrand InOne så skulle jag gärna vilja ha lite mer info om hur det funkar i praktiken och om det är tillförlitligt.

Är du själv elektriker och kan installera själv så skulle jag rekommendera att köpa på [länk] eller en säljare på [länk] som jag tror heter Grenda Hammer eller något liknande... Priserna är drygt en tredjedel mot ElektroSkandia.
Det verkar vara ett bra system, men hur sjutton kan man ha sådana priser? :confused:
Ska man sätta sånt där i hela kåken är man ju ruinerad sen trots att arbetet i detta fall är gratis..

Iofs, 1/3 av priset är ju överkomligt..
 
Fraggo skrev:
Nu till saken. Jag och sambon flyttar i mars in i ett radhus och då jag är elektriker ser jag möjligheten att få till smidiga lösningar främst när det gäller belysningsstyrning och liknande.
Om det är som du säger så är det bara att ta kontakt med en säljare på den grossist ni handlar hos och be om hjälp. Dom ställer upp med support och ser till att du får utbildning, annars kontaktar du leverantören själv. En del tar betalt för den men det är inga stora summor, kan säga att det är väl investerade pengar då denna teknik kommer att finnas i många hus som byggs, redan nu finns det i princip i varje större fastighet, kontor eller tex affärscentra. Finns olika system tex. Lexcome home, KNX Connect, tebis. Se länk från ett alternativ.
http://www.schneider-electric.se/utbildningar/index.asp
 
Tack för tipset, kan ju alltid höra med arbetsgivaren. Men någon enmanskurs verkar det ju inte vara.. kanske går det att på köpa loss kursmaterial på nån vänster också.. :)
 
Vet att det finns endagars kurser också, det fixar en del grossister...
 
trådlöst som man kan byta eftersom det går sönder eller när det kommer nya prylar.

I vanliga bostäder...

Det ELKO living conceptet är BARA dyrt. (IHC)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.