Tjenare!
Har precis flyttat in i vårt första hus och vi har ventilation som styrs via en 5-stegs transformator. Hade varit lite trevligt att att kunna styra detta med telefonen istället för att springa ner i källaren när man vill öka på eller sänka. Finns där något man skulle kunna göra för att göra den "smart" via zigbee eller annat liknande?

Ha deeet,

• Östberg 5-stegs transformator för ventilation med vred på inställning och grön indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Breden94 skrev:
Tjenare!
Har precis flyttat in i vårt första hus och vi har ventilation som styrs via en 5-stegs transformator. Hade varit lite trevligt att att kunna styra detta med telefonen istället för att springa ner i källaren när man vill öka på eller sänka. Finns där något man skulle kunna göra för att göra den "smart" via zigbee eller annat liknande?

Ha deeet,
Vad har du för fläkt i dagsläget ? Återkom med den informationen så kan jag se om de är möjligt. /fluffe

Den motorstyrningen är en transformator med 5 olika sekundärlindningar. Omkopplaren växlar mellan dessa. En hyfsat energieffektiv styrning.
Du behöver en ”motordimmer” för 230 VAC och med någon form av trådlös koppling, t.ex. Zigbee eller WiFi. Det finns några olika Tuya-varianter med WiFi.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den motorstyrningen är en transformator med 5 olika sekundärlindningar. Omkopplaren växlar mellan dessa. En hyfsat energieffektiv styrning.
Du behöver en ”motordimmer” för 230 VAC och med någon form av trådlös koppling, t.ex. Zigbee eller WiFi. Det finns några olika Tuya-varianter med WiFi.
Aha, tack! Då ska jag definitivt kika på det.

B Breden94 skrev:
Aha, tack! Då ska jag definitivt kika på det.
Det kan finnas ledtrådar till produkter om man kollar in uppgraderingar av klassiska amerikanska takfläktar. Dessa brukar ha samma sorts hastighetsreglering som din fläkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.