I morse precis när jag skulle till jobbet och barnen till skolan, så började det dunsa och ha sig i huset. Lokaliserade ljudet till inkommande fjärrvärmerör. Det small riktigt ordentligt och rören skakade som bara den.

Fjärrvärmecentralen var inte igång utan stod på standby då jag även har andra värmekällor.
Bröt strömmen helt till fjärrvärmecentralen samt till värmepumpen.

Dunsandet fortsatte ytterligare ett tag med helt nedstängd anläggning. Sedan slutade det lika snabbt som det kom. Startade upp allt igen och sedan var det som vanligt dvs tyst.

Filmade lite av ljudet. Filmen är från när strömmen är bruten till centralen.

Vad kan detta ha berott på? Något man behöver vara orolig för?

 
Funderar på om det är ställdonet för varmvattnet som spökar. Ställdonet är den grå/svarta cylindiska plastburken nere till höger inne i fjv-centralen.

Nummer 2 & 9 i följande bilder
Teknisk diagram över fjärrvärmecentral med numrerade komponenter, ställdon markerat som nummer 2 och 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematiskt diagram över huvudkomponenter i en fjärrvärmecentral med markeringar 2 och 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Funderar på om det är ställdonet för varmvattnet som spökar. Ställdonet är den grå/svarta cylindiska plastburken nere till höger inne i fjv-centralen.

Nummer 2 & 9 i följande bilder
[bild]
[bild]
Hej!

Förlåt. Missade helt att beskriva hur setupen ser ut. Det är inget inkopplat på varmvattnet. Centralen är ansluten till en NIBE vvm500 som extern värmekälla så jag använder endast radiatordelen av fjärrvärmecentralen som då går in i niben.
 
S spacemoose skrev:
Hej!

Förlåt. Missade helt att beskriva hur setupen ser ut. Det är inget inkopplat på varmvattnet. Centralen är ansluten till en NIBE vvm500 som extern värmekälla så jag använder endast radiatordelen av fjärrvärmecentralen som då går in i niben.
Både fjärrvärmecentralen och vvm500 stängdes. Ändå uppstod ljuden.
 
Även om inte något tappvatten är inkopplad till fjv-centralen så är varmvattenregulatorn inkopplad mot fjv-sidan.

Det verkar vara en snabböppnande/snabbstängande ventil med högt flöde genom som "slår".

Arbetshypotes:
Av någon anledning så kände flödesgivaren av att det "tappades varmvatten" och öppnade fjv-ventilen, flödet försvann å ventilen stängde, osv.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Ta en närbild på den inringade delen
Närbild av kopparspiral och ventil inringade, med en blå pil som pekar mot spiralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparspiralen som pilen pekar på går väll till den inringade delen?
Vart går den andra änden?

Ventilen som den inringade delen sitter på, den är väll på rören som fjv-vätten går genom?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en närbild på den inringade delen
[bild]
Kopparspiralen som pilen pekar på går väll till den inringade delen?
Vart går den andra änden?

Ventilen som den inringade delen sitter på, den är väll på rören som fjv-vätten går genom?
Värmesystem med kopparledningar och en svart pump, nära en vit etikett på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningar för VVS med outnyttjade ventiler och rörledningar under en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja den går till varmvattnet (som inte är inkopplat).

 
Ser exakt ut som vår nyinstallerade Metrotherm som varit problematisk med smällande backventil på varmvattnet. Tryckstötar och vattenhammare i ledningarna som vi fått pga den. Sjukt missnöjd med skiten på grund av det och bara en massa bortförklaringar och undanflykter från både tillverkaren och Eon, som påstår att det är helt normalt.

Ditt är kanske nåt annat problem, tråkigt att se och hoppas det löser sig. Enligt Metrotherm finns bara en backventil och då är frågan om inte den är orsaken till slagen i ditt fall med. Den sitter vid den enda röda pricken som är markerad på en av kopplingarna.
 
Redigerat:
M Mjolnir skrev:
problematisk med smällande backventil på varmvattnet.
Nu har inte TS något tapp(varm)vatten inkopplad till fjv-centralen, TS har bara fjv-centralen till att värma huset.

Med andra ord så är det orimligt att den backventil ska börja slå.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har inte TS något tapp(varm)vatten inkopplad till fjv-centralen, TS har bara fjv-centralen till att värma huset.

Med andra ord så är det orimligt att den backventil ska börja slå.
Fjärrvärmecentralen sattes in för ca 1,5 år sedan och har funkat bra. Det är första gången jag varit med om smällar på detta sätt. Nu har det gått ett dygn sedan det inträffade utan att det har upprepats.
Kanske högst tillfälligt, men där och då trodde jag rören skulle släppa i svetsfogarna så mycket som de skakade.
Hade dock varit intressant att få en uppfattning vad det beror på om det händer igen.
 
Fick precis samtal från fjärrvärmeleverantören eftersom jag felanmälde händelsen då den inträffade.
Tydligen är det fler kunder som råkat ut för detta. En ventil som har öppnats och stängts i fjärrvärmeverket som jag gjort att detta har fortplantat sig ut till kundernas anläggningar och smällar har uppstått.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för återkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.