Hej,

Det har nyligen kommit till min kännedom att vi har en 63A huvudsäkring till pumprummet i våran sammfällighet. Detta är med största sannolikhet en kvarleva från 70-talet då anläggningen byggdes och el var gratis. Men nu så står det och tickar 1800:-/månad i fast nätavgift på något som borde gå att köra på en 16A säkring enligt mig.

Min tanke var att mäta lite först för att försäkra mig om att det inte finns några okända förbrukare i systemet (typ hönshus) och sen bara pröva att själv säkra ner till 16A med några reduktionshylsor i några veckor innan jag plockar ut en elektriker att göra det på rikigt med nya passdelar och inrapportering till Ellevio

Anläggningen består av 2 st 3-fas tryckpumpar till hydroforerna (som inte kan gå samtidigt) varav den största är på 5.5kW och en 3-fas sänkpump på 1.1kW. Ingen av dessa har i dagsläget någon mjukstart vad jag kan se så start strömmarna är nog ganska stora. (plus några små enfaslaster typ en 120W UV lampa och lite gatubelysning)

Jag har nu loggat all HAN ports data den senaste veckan, men mätaren ger bara nya värden var 15:e sekund så det är alldeles grovt för att se exakt hur startströmmen uppför sig. Men, av 44151 mätvärden så var strömmen på L2 bara över 16A 7 gånger, med en toppnotering på 53A och ingen av dessa gånger så var "snitteffekten" (beräknad m.h.a skillnaden i den kumulativa energiförbrukningen under dessa 15s) speciellt stor, typ max 4kW. Jag tolkar det som att det är väldigt korta strömspikar men å andra sidan så tål väl inte en 16A säkring 50A speciellt länge (typ mellan 5-10s om jag läst specarna rätt) och jag kan ju mycket väl ha missat de faktiska topparna. Jag har även en shelly 3EM hemma som jag skulle kunna flytta över lite temporärt för att mäta lite med direkt på stora pumpen (man verkar kunna få ut ca 2 mätningar i sekunden från den) men det är ju lite meckigare då klämmorna på den är ganska stora och det är lite trångt i undercentralen.

Vad tror ni, kommer man undan med 16A utan att behövde springa och byta huvudsäkring titt som tätt eller behöver det utredas mer? (ev av en riktigt elektriker) Läste någonstans att porslinsäkringar "slits" av att man ofta överskrider märkströmmen vilket vi ju definitivt gör då hydroforpumparna går igång många gånger per dag.

Bifogar datablad till den stora tryckpumpen och sänkpumpen. Kan även nämna att vi i snitt förbrukar ca 500kWh per månad med en topp i Juni på ca 720kWh.

Rek säkring för direkstart 5.5kW är 25A så det kan vara en chansning med 16A.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Pröva... men kanske passar dåligt i säkringshuven med så stort steg...

V Vardon skrev:
Pröva... men kanske passar dåligt i säkringshuven med så stort steg...
Jag har köpt reduktionshylsor från gänga 3 -> 2 redan :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Rek säkring för direkstart 5.5kW är 25A så det kan vara en chansning med 16A.
ok, 25A är ju en rejälbesparing redan det, frågan är om det är lönt att sätta in mjukstart på hydrofor pumparna (5.5kW och 4.4kW respektive), vad jag har förstår så är det inte gratis med dessa + elektrikerkostanden. Tar ganska lång tid att tjäna in det då 25A kostar 565:-/mån och 16A 345:-/mån,

Säg att det kostar säg 10.000 spänn att sätta in 3 mjukstarter så tar det över 4 år att tjäna in det om man kan gå från 25A->16A, och då känns det ändå lågt räknat.
Nu kanske det finns andra fördelar med mjukstart (skosammare mot kontaktorerna? som det inte är helt ovanligt att vi måste byta).

Tror du att det skulle det vara helt safe med 16A huvudsäkring om man satte mjukstart på alla 3-fas pumparna?

En mjukstart är i princip underhållsfri och rätt inställd ska det inte vara några problem med 16A.
Ännu skonsammare är frekvensomvandlare men också dyrare.

En mjukstart är i princip underhållsfri och rätt inställd ska det inte vara några problem med 16A.
Ännu skonsammare är frekvensomvandlare men också dyrare.
Skonar man själva motorn/pumpen också med en enkel mjukstart? Det är ju inga billiga doningar de där pumparna så kan man få lite längre livslängd och färre reparationer så kan det ju vara värt mer än de 200:-/månaden man kan spara på huvudsäkringen även om jag hade sett fram emot en nobrainer besparing på 63A->16A som vi sparar in på en månad men man ska ju inte vara dumsnål när det kommer till underhåll.

Enl grundfos så kostar våran största pump 50.000:-
https://product-selection.grundfos....10&pumpsystemid=2340881326&tab=variant-curves
och det är ju exklusive installationskostnad så man vill ju få ut max av den.

Är pumpen konstruerad för att klara många start/stopp så gör den säkert det. Man brukar säga att mjukstart har man för att skona el-anläggningen, inte motorn. Man ska också tänka på att mjukstarter och frekvensstyrning är saker som går sönder ibland trots hög kvalitet och kan kosta en hel del. Underhållskostnaden kan öka även om ju driftskostnaden sänks.

Skulle nog vilja påstå att en mjukstart med få finesser av bättre sort håller nästan en evighet.
Och ja, med lägre stress håller grejorna längre, det är ganska logiskt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
Kändes som väl tilltaget med 25A smältsäkring gG för en motor på 8 A märkström.

Jag har alltid gått på "tumregeln" 1,5-2x märkströmmen för dvärg typ c och smältsäkring gG. Den stod i de flesta el-böcker när man gick skolan. 🙂

A avh67f skrev:

Jag har alltid gått på "tumregeln" 1,5-2x märkströmmen för dvärg typ c och smältsäkring gG. Den stod i de flesta el-böcker när man gick skolan. 🙂
5.5kW så märkström ca 12A

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
5.5kW så märkström ca 12A
Databladet säger 11A märkström. Jag passar på att fråga när jag har så mycket duktigt folk här så man kanske lär sig något, är märkströmmen alltså vad den max kan dra i kontinuerlig drift? dvs om vi fick för oss att köra upp hydroforerna i 16bar (som är max tryck enl databladet). Nu kör vi bara upp till ca 4.5bar och då verkar den dra ca 7A-8A (jag har inte mätt bara den lasten än, har bara data på totala förbrukningen än så länge men det är i princip aldrig över 10A kontinuerligt totalt). Nu känns det väl kanske inte rimligt att dimensionera huvudsäkringen efter vad vi råkat ha ställt in på tryckvakten även om vi aldrig skulle få för oss att trycka ut 16bar till hushållen.
A avh67f skrev:

och den tumregeln kommer från att man vill ha marginal mot startströmmen antar jag men att det är onödigt att säkra upp hela då det är en trög säkring och startströmmen är så kort att den inte genererar någon överdriven värme i kablaget (som i vårat fall fortfarande är dimensionerat för 63A :). Det skulle ju bli "orimligt" då databladet säger 1180% startström på 11A märkström (dvs 129A). Försvinner faktorn helt om vi installerar mjukstart?

Enl databladet för sänkpumpen:
Rated current: 3.25-3.40-3.65 A
Starting current: 480-480-470 %

och våra konstanta laster, UV lampa + gatubelysning på ca 1A ger:

11A*2 + 3.65A*1.5 + 1A = 28.4A huvudsäkring enl tumregeln (utan mjukstarer) men 25A funkar säkert då vi aldrig plockar ut hela märkströmmen enl mina mätningar?

A
är märkströmmen alltså vad den max kan dra i kontinuerlig drift?
Ja precis. Det står alltid angivet på etikett eller plåt på motorn eller i databladet. Den ström som motorn drar vid märkspänning och då utvecklar den märkeffekten som dock alltid är angiven inkl verkningsgrad.

och den tumregeln kommer från att man vill ha marginal mot startströmmen antar jag
Ja, tumregeln är bara för enkel dimensionering av startströmmen av direktstartade motorer. Inget annat. Stämmer ganska bra om märkströmmen var 11A.

Tycker för övrigt att din metod om att successivt prova med lägre huvudsäkring/kika i loggen på strömmen över tid på faserna är jätteklokt och bra tänkt. Hur långt ner har du hunnit prova hittils?

Det skulle ju bli "orimligt" då databladet säger 1180% startström på 11A märkström (dvs 129A). Försvinner faktorn helt om vi installerar mjukstart?
Den startströmmen låter rätt vettig om det är så det står. Man brukar ju prata om ca 10 ggr märkströmmen i startström. Den är ju bara under en kort tid.
En 16A smältsäkring gG klarar t ex 100A i 0,25s, 25A gG samma ström i nästan 3 sek.

Jag har inte så bra koll på mjukstartare och startströmmar på dessa men den senaste jag höll på mäta rampade upp i ström (och spänning) långsamt och mjukt. Jag gissar att startströmmen inte blir en faktor här med en sådan. Det är ju det den är till för 😇

• Gilla
ivp
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tycker för övrigt att din metod om att successivt prova med lägre huvudsäkring/kika i loggen på strömmen över tid på faserna är jätteklokt och bra tänkt. Hur långt ner har du hunnit prova hittils?
Inte haft tid att säkra ner än, hämtade ut reduktionshylsorna på posten igår. Man vill ju gärna vara hemma och övervaka de första dagarna då typ 100 pers blir utan vatten ganska omgående om en säkring går.

Kan tillägga att jag även mailat grundfos tekniska support för att höra deras rekomendation ang säkringar och mjukstartare, inget svar än dock.

Mina grafskapar skills är lite begränsade men här är en som plottar max ström (alltså max av L1/L2/L3, men det är i princip alltid L3 då enfaslaster ligger där) var 15:e sekund från i lördags. 10A spikarna är när injektorpumpen börjar fylla hydroforerna (tar ca 1 minut) och den efterföljande 10 minuters 3A lasten är när sänkpumpen fyller upp reservoaren igen. Som tidigare nämnt vet jag inte om båda pumparna går samtidigt under topparna, får försöka mäta lite mer i helgen. Men man kan ju se tydligt att gatubelysningen drar igång vid 19.30 och släcks runt 03:00 :)
Linjediagram visar max ström var 15:e sekund med toppar vid pumpaktivering, gatubelysning från 19:30 till 03:00.

edit: att det finns några 7A toppar tyder väl på att båda pumparna kör vid 10A. Sen är det ju lite mystiskt att man inte ser en liten ökning av topparna när belysningen drar igång, får kolla på scriptet och se om j́ag gjort någon miss i databehandlingen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.