Hej!

Snart dags för två nya slingor iom. utbyggnad, men golvvärmeskåpet har bara plats för 6 slingor vilka alla är utnyttjade.

Hur löser jag detta? Här är några alternativ jag funderat kring.

1. Byta till ett bredare skåp. Problem; Vill helst inte behöva ta av och återfesta alla tidigare slangar, speciellt då slangarna kan bli så korta att de inte går på utan att sänka skåphöjden.

2. Kapa hål i skåpet på ena sidan och bygg vidare genom öppningen. Fixa till någon egen lösning som gör att ev. läckor rinner till skåpet och barnen inte kommer åt skåpet. Något tips på hur man gör isf.?

3. Splitta så att jag får två matarledningar, en till nya utrymmet där ett nytt skåp sätts ihop av samma slag. Problem/fråga. Kan det nya skåpet i så fall vara på lägre höjd än det gamla (ca 1 meter)?

4. Strunta i nytt skåp. Gör en lösning genom källaren istället så att de två nya slingorna går direkt från matarledningen och får ett par vanliga ventiler, vilka regleras i källaren. Fråga, Hur blir det med luftningen i så fall? Högsta punkten skulle fortsatt bli i skåpet. Det skulle kanske kunna göras så att slingorna aldrig går uppåt utan bara rakt och sedan ned eftersom det nya utrymmets golv är lägre än källartaket.

Tack på förhand!!!
 
Enklast är väl att dra en ny matning från källaren och sätta ett skåp till i tillbyggnaden.

Det går också att sätta fördelaren i källaren. Då blir visserligen högsta punkten i slingorna, men det går att spola igenom dem så de luftas ur.
(Såg nu att nya delen ligger lägre än källartaket. Då är det ännu enklare med fördelaren i källaren)
 
L lordi skrev:
Enklast är väl att dra en ny matning från källaren och sätta ett skåp till i tillbyggnaden.

Det går också att sätta fördelaren i källaren. Då blir visserligen högsta punkten i slingorna, men det går att spola igenom dem så de luftas ur.
(Såg nu att nya delen ligger lägre än källartaket. Då är det ännu enklare med fördelaren i källaren)
Tack så mycket för svaret.

Tror du förstår ändå men försöker illustrera här. Detta blir då lösning 4...

En handritad skiss som illustrerar en Värmepumpsanslutning med nya matarledningar, ventiler och T-kopplingar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lösning 3...

Schematisk bild av Värmepump (VP) ansluten till nytt utrymme med märkta matarledningar och T-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är klart. Jag kan ju lägga en fördelare direkt under källartaket bredvid Värmepumpen, då utan skåp till. Tänker dock att ett par justerventiler på vardera ny slang i källaren borde göra samma jobb, eller?
 
K Kojfabriken skrev:
Tack så mycket för svaret.

Tror du förstår ändå men försöker illustrera här. Detta blir då lösning 4...



Och lösning 3...



Men det är klart. Jag kan ju lägga en fördelare direkt under källartaket bredvid Värmepumpen, då utan skåp till. Tänker dock att ett par justerventiler på vardera ny slang i källaren borde göra samma jobb, eller?
Det går bra att göra vilket som. Antingen med skåp, eller fördelare i källaren.
Justerventiler på varje slinga behöver du oavsett hur du gör för att kunna balansera systemet. Annars finns risk för att vattnet tar den lättaste vägen och så får du dåligt flöde till den gamla fördelaren.
 
jo exakt, men med fördelare så finns ju justerventilerna i den. Eftersom vi i framtiden ev. ska rusta källaren kunde ju en fördelare vara klokt.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.