Efter att ha knäckt gamla betongplattan, grävt ur, grundförstärkt, dränerat, isolerat (20cm XPS-plast), fixat alla rördragningar (inkl golvvärme) samt lagt armeringsnät är mitt projekt källarbadrum framme vid gjutning av ca 10 cm betongplatta.


Jag vill inte ha klinker utan planerar att slipa och polera betongen helt slät. rummet är 11 kvm


Slipmaskiner går att hyra, men sedan har jag sett att de firmor som gör såna här jobb användare silikat och andra behandlingsmetoder av betongen, t ex Superfloor.

Ska det vara nödvändigt? Jag skulle helst bara vilja slipa och lacka den polerade betongen halvmatt.

En annan fråga i det här sammanhanget är hur man gör med fuktspärren om man har betonggolv i badrum? Personligen tycker jag inte ska behövas i ett källarbadrum, men reglerna säger annorlunda, vad jag förstår.

Tacksam för svar förstås!
Mats
 
Jag gjorde liknande i mitt badrum i källaren. efter gjutningen av plattan måste du vänta 1 år innan du kan gå på med någon form av lack.

när du har väntat ett år så hyr du en betongslip. skulle rekomendera en enkel med slippapper och inte en med diamant klossar då dom tar för mycket och lämnar sliprepor om man inte jobbar dagligen med att slipa golv.

därefter så måste du se till att golvet är helt dammfritt och helt fritt från fukt. kör byggfläktar nått dygn eller två innan du lackerar.

Jag körde med transparent 2k epoxi lack. är att rekomendera.

första skicktet du lägger ska vara förtunnat up till 75% så att du mättar sulan ordentligt överdriv med lacken sulan suger mer än du tror. dagen efter så lackerar du ett lager till måttligt förtunnat. 3 lager är minimum men gör inget om du lägger 5 om du vill ha en glasig yta. lägg 3 om du vill ha lite ruff struktur.

golvet blir fuktbeständigt bättre än vilken fuktspärr som hälst.

Epoxi golvlakering används i tvätthallar och storkök och kräver inget övrigt fuktskydd.

mitt golv lackerade jag 2001 och det ser identiskt ut nu som dagen då färgen torkat och rummet används flitigt.

Det är busenkelt och alla komenterar det.
 
C
Superfloor osv är väl ingen lack, utan bara väldigt blankpolerat?
 
Superfloor vet jag faktist inte vad det är.. Jag inhandlade riktig industri epoxilack i en specialfäggrossist i västberga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.