En sån här klippare vore som en dröm för oss. Tomt på 1500kvm som är helt vildvuxen då föregående ägare har låtit den vara i 20 år. Varför den passar oss? Vi kommer gräva satan varje år om jag känner oss själva (trädgårdsnördar). Då vill man inte dra om/utöka slingorna stup i ett.

..dock känns det som vår vanliga elklippare får gå ett år till el 2 innan priset är på en mer rimlig nivå för oss.
 
Ja GPS borde vara bra.
Kollega berättade idag om en klippare som spårlöst försvunnit, den hittades flera månader senare vid en bäverhydda i en närbelägen skog.
Varför bävern snott en klippare får vi nog aldrig svaret på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kameror är ju ingen höjdare, de skulle behöva rengöras varje dag under pollensäsongen...

Jag hade satsat på lidar med låg effekt och reflexerband på pinnar/träd i trädgården i lagom höjd istället. Denna teknik fanns redan under tidigt 90-tal och fungerade bra redan då, men då i lager som guidning för självkörande truckar istället för robotklippare i trädgården.

Jag har varit lite sugen på att ta fram en sådan lösning genom att bygga mitt eget kretskort till en befintlig klippare, men jag har inte riktigt tid med detta (man har ju ett jobb att sköta också).

Det stora problemet är dock att kartera tomten, detta är ju automatiserat med slinga, men utan slinga så måste ju varenda detalj hanteras. Min trädgård skulle i princip vara omöäjlig att kartera om man inte kör runt klipparen manuellt och tar ut alla punkter för slingan på plats. I min trädgård skulle detta handla om flera hundra punkter då den är extremt komplex.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kameror är ju ingen höjdare, de skulle behöva rengöras varje dag under pollensäsongen...

Jag hade satsat på lidar med låg effekt och reflexerband på pinnar/träd i trädgården i lagom höjd istället. Denna teknik fanns redan under tidigt 90-tal och fungerade bra redan då, men då i lager som guidning för självkörande truckar istället för robotklippare i trädgården.

Jag har varit lite sugen på att ta fram en sådan lösning genom att bygga mitt eget kretskort till en befintlig klippare, men jag har inte riktigt tid med detta (man har ju ett jobb att sköta också).

Det stora problemet är dock att kartera tomten, detta är ju automatiserat med slinga, men utan slinga så måste ju varenda detalj hanteras. Min trädgård skulle i princip vara omöäjlig att kartera om man inte kör runt klipparen manuellt och tar ut alla punkter för slingan på plats. I min trädgård skulle detta handla om flera hundra punkter då den är extremt komplex.
Ja det är konstigt att ingen satsat på denna teknik, det är ju enklare att få att fungera än kamera och om bara reflektorerna sitter stabilt så borde den kunna fungera bra. Kartering borde man väl kunna göra som Toadi att styra gräsklipparen runt området
 
Mats-S
T TheGame skrev:
Hela syftet är att slippa klippa, så finns inget som slår en robot med hästlängder.
Jo kanske en som det skrivs i artikeln kontra dagens med avgränsning.
Läs om, läs rätt
Syftet med handjagaren är att kombinera klippa med vardagsmotion ... Skippa gymmet den dagen
 
S
Tokslut Tokslut skrev:
Stiga hade väl en robot för 8-10år sedan som körde utan begränsningskabel? även 4wd om jag minns rätt.

Edit: jo [media]
Jo men den rymde och försvann. Fortfarande inte funnen trots ihärdigt sökande.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
PeterFalun
ingen gräsmatta är ett annat alternativ
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
ingen gräsmatta är ett annat alternativ
Kommer ihåg ett hus som såldes i Göteborg för några år sedan, det hade konstgräs på en mindre yta, resten av tomten var asfalterad...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer ihåg ett hus som såldes i Göteborg för några år sedan, det hade konstgräs på en mindre yta, resten av tomten var asfalterad...
Det är precis sådana tomter vi behöver i dessa tider med översvämningar....
 
M manula skrev:
t är precis sådana tomter vi behöver i dessa tider med översvämningar
Jo uppsugningsförmågan på dessa är ju suverän....
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
P
Man får väl ha perforeringar i asfalten så att vattnet kan rinna undan …?
 
Isakare Isakare skrev:
Varför bävern snott en klippare får vi nog aldrig svaret på.
Ok, nyss fredag och får mig osökt att tänka på denna:
. Ibland är den ju klippt :p.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.