Byggahus.se
Skall renovera gästtoan och har demonterat WC-stolen för byte plastmatta. Det är klart nu.

Anser att röret till WC-stolen ligger lite för nära väggen så när väggarna är fixade tänkte jag montera denna Jafo golvanslutningsstos (GAS) för anslutning mot WC, WC-stos GAS WC 30 (RSK 3106710).

WC-Stosen har 30 mm excentrisk förskjutning i sidled så att jag kan finjustera WC-stolens placering utåt från väggen.

Står i anvisningen att röret max skall sticka upp 12mm från golvet. Skall jag såga av röret som sticker upp?

Vill inte göra fel. Har bifogat lite bilder.

Med vänlig hälsning, Matti
 
  • Måttband står vertikalt bredvid vitt rör på grått golv, blå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hjälm och tejp på slitna blå väggar och grågolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för installation av WC-manschett med text på svenska, omfattar detaljerade komponenter och riktade pilmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol fotograferad uppifrån, nedre del synlig, i en soptunna med blå soppåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hänger helt på dimensionerna och om det är en böj eller inte i golvet? Stosen du köpt är ju för modernt sätt att lägga där man använder vanligt slätrör upp ur golvet och stosen passar då i ett 110 rör.
Tycker mig skönja en kant neröver i din anslutning så det beror ju helt på hur det ser ut. Stosen ska ju ändå ner en bit.
 
Ja det röret sticker upp samt har en kant/klack och på insidan sitter det en gummiring. Så allt jag ville var att få stolen lite mera ut från väggen men det har fungerat bra även utan stosen tidigare, och då satt det knappt 10mm panel också.
 
Jo men poängen är att de har dragit upp rör eller böj med muff. Det är inte riktigt rätt från start. Aldrig tänkt att man ska montera toalett i en sådan ände även om det "går" Det är därför frågan om en sådan anslutning du köpt passar riktigt bra. Man måste ju mäta för att se. Börjar man kapa av så man knappt har nåt uppstick och det sen inte lirar ihop, ja då blir det besvärligare.....
 
Även om du kapar av röret så ser det ut som en del av rörets muff blir kvar. Den har större diamter än vad stosen är avsedd för. Frågan är då om stosens gummipackning i höjdled hamnar nere i "riktiga" röret eller uppe i muffen. Det är inte säkert att den tätar mot muffen med sin större diameter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.