Byggahus.se
Matningsrören till mitt fördelarskåp är 34mm. Skall även ytterröret igenom gummigenomförningarna. Ellr skjuts dom in i underkant tills dom botttnar i muffen i underkant, och endast pexrör dras igenom. Känns som att det kan gå att få igenom ett 34 rör, men på håret. Sen är ju inte det slätt så undrar om det tätar fullt

• Person som håller i ett flexibelt, grått rör med svart konformig ände, teknisk miljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionspanel med kablar, slangar och isolering synliga. Teknisk installation, säkerhetskomponenter, ingen mänsklig närvaro.
    Skapa konto
Skyddsröret ska in i skåpet.

Har du ingen monteringsanvisning?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Gummitutan ska skäras av så att hålet blir mindre än skyddsrörets yttermått, med andra ord så ska gummitutan klämma om skyddssangen.

• Två skorsthushuvuden för simning med korrosion och smuts, förmodligen ligger i en duschmiljö.
    Skapa konto
Ok, tänkte att det spelar mindre roll då det är golvvärme, inte tappvatten. Golvvärmerören har bara skyddsrör på några jag dragit i bjälklag, hälften går bara upp med slätt rör mao utan skyddsrör.

useless useless skrev:
Skyddsröret ska in i skåpet.

Har du ingen monteringsanvisning?
Jo men just i denna frågan har LK manual en del att önska. Inte ett ord om det. Vissa miljöbilder har alla skyddsrör uppdragna u skåpet, andra har dom kapade under.m. Det finns en instruktion för kapning av gummigenomföringen. Både för gv rören och framkedningen. Den visar kaphöjd såväl för rena rör och RIR. Så allt verkar möjligt i deras manusl manual. Anlednibgen att kag funderar på att inte dra upo dom, ör att det ör otroligt tight att få igenom 34 röret. Speciellt som jag måste ha röret på plats när jag monterar bälgen, i strid med manualen
https://www.lksystems.se/globalasse...ap-vs2-prefab_sammanslagning_2020_sava_ny.pdf

Känns inte självklart att skyddsrör måste igenom. Uponor gör det inte på sina instruktionsvideor, LK har ingen tydlig info någonstans. Golvvärmerören har ju normalt inga skyddsrör, och det är ju samma begränsade vattenvolym i framledningen.
Kan någon som jobbar med installation av golvvärme bekräfta vad som är krav??
Obs detta är inte tappvatten.

Nedan är skärmdump från en uponor instruktion..

• En man installerar ett golvvärmesystem inne i ett rum.
    Skapa konto
M mojjen skrev:
Känns inte självklart att skyddsrör måste igenom. Uponor gör det inte på sina instruktionsvideor, LK har ingen tydlig info någonstans. Golvvärmerören har ju normalt inga skyddsrör, och det är ju samma begränsade vattenvolym i framledningen.
Kan någon som jobbar med installation av golvvärme bekräfta vad som är krav??
Obs detta är inte tappvatten.

Nedan är skärmdump från en uponor instruktion..
Man har ju normalt inte skyddsrör på golvvärme förutom i kritiska genomföringar och passager mellan byggnadsdelar, så därför tar de inte upp det i monteringsanvisningarna.
Det finns ingen anledning att dra in skyddsröret om det inte följer golvvärmeröret hela vägen runt.

När det gäller tappvatten är det en helt annan sak. Då SKALL skyddsröret med in.

• Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man har ju normalt inte skyddsrör på golvvärme förutom i kritiska genomföringar och passager mellan byggnadsdelar, så därför tar de inte upp det i monteringsanvisningarna.
Det finns ingen anledning att dra in skyddsröret om det inte följer golvvärmeröret hela vägen runt.

När det gäller tappvatten är det en helt annan sak. Då SKALL skyddsröret med in.
Här avser det självs matar röret som går från källarplan upp till skåp på andra våning.

de svarta med röda rör har jag lagt skyddsrör för att förenkla då jag förlängt dom från nedervåningen och avpoliterat en gammal fördelare. De har därför dragits genom 2 golvbjälkar på vägen. Övriga gv rör har jag inga skyddsrör till

M mojjen skrev:
Här avser det självs matar röret som går från källarplan upp till skåp på andra våning.
Då bör man dra in skyddsröret. Skulle det bli ett läckage så märks det antingen i skvallerröret från skåpet eller där matningen mynnar ut i källaren

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
L lordi skrev:
Då bör man dra in skyddsröret. Skulle det bli ett läckage så märks det antingen i skvallerröret från skåpet eller där matningen mynnar ut i källaren
Skall försöka få dit genomföringen med skyddsröret m, kan bli svårt att få den på plats med 34 röret, då jag redan dragit dit röret, och det går bara att rubba några cm. Om jag misslyckas är det helt regelvidrigt om jag lägger skyddsröret på utsidan?

Jag skulle lagt skyddsröret på utsidan av skåpet, har gjort så i de två skåp jag har hemma med golvvärme.
Skyddsröret används bara för att förenkla dragning av GV:n och skydda den under transportsträckan. Skyddsröret har inget med läckagehantering att göra i detta fall.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.