Hej, någon som vet hur mycket det kostar att platsbygga ett kök i sekelskiftesstil(ram eller spegel) (stommar och luckor i trä)? Vi vill inte ha vitrinskåp med glas. Vill även bygga ett serveringsskåp. Lägenheten är från 1925 men det borde fungera? Vi kan tyvärr inte bygga själva så vi måste anlita någon, men man vill gärna veta hur billigt man kan komma undan, någon som har ett tips?
 
Här behövs det nog mer information om någon ska våga svara?
 
Hje tack, självklart jag förstår. Köket är i en bostadsrätt och ena väggen med diskho och diskmaskin i princip är 2,5 meter med ca 2,8 m i takhöjd (vet ej exakt har inte flyttat in än) och andra sidan med spis och det planerade serveringsskåpet, arbetsyta samt kyl/frys är 4,4 m. Jag är egentligen inte helt främmande inför att ha ett moderntkök men ändå bygga serveringsskåpet (ram/spegelluckor ej pärspont). Jag har scoutat på internet men hittar väldigt få prisuppgifter(naturligt då det är platsbyggt och beror på) och undrar vad det finns för alternativ om man vill skapa en sekelskiftes eller 1920-tals känsla?
 
Vi kommer installera ett "platsbyggt" kök med ramluckor som är innanförliggande och köket kommer gå i vinkel 3,3x2,8 m plus 1,5 m med överskåp.
Pris för snickerier inkl bänkskiva 94 tkr.
Om du kan tänka dig att köpa från lokal snickare i stockholm rekomenderar jag varmt Nisseby Snickerier i Stenhamra, dom har inga standard skåp utan bygger alt från skratch ( bra då ett av våra underskåp med 5 st lådor kunde special anpassas och bli 380mm br och inte standard 300 + passbit modell större).

Lycka till
Mazen
 
Hej Mazen och tack för tipset! Blir det en lägre kostnad om man anlitar någon med standardiserade träskåp(då vi inte har några vinklar att ta hänsyn till)? Ska definitivt kolla upp ditt tips med snickeriet dock! Vilket typ av bänkskiva valde ni?
 
Hej - tror inte det blir billigare med färdiga skåp, vitsen här är just den att man slipper onödiga passbitar då ex grytskåpen kan bli 740mm istället för 700 alt 600 som standard.
Vi har valt 380 djupa överskåp, samma pris som deras standard djup på 325 tex.
Bänkskivan blir en 650 mm djup laminatskiva (brun/svart) med en valnötskant, mer praktiskt och billigare än en solid valnötskiva och vi får den hel utan skarv trots att den skall göra en 90 böj.

( som referens så kikade vi på Sundborn köket från Canadakök och utifrån samma offertunderlag fick vi där ett pris på ca 140 tkr )

Förutom priset är åxå Nisseby mer öppna för ev speciallösningar etc och då dom gör o. bygger allt själva blir det heller inga stora pengar för detta. Sedan blir sluresultatet mkt snyggare även om som i vårt fall att jag själv monterar köket på plats.

Ett tips: kan vara att ni köper skåpen hos ngn "vanlig" köksleverantör och sedan ber en snickar göra luckorna och passbitarna som täcker skarven mellan stommarna.

Bifogar en bild på hur vårat köket kommer se ut
 
  • Kök a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer installera ett "platsbyggt" kök med ramluckor som är innanförliggande och köket kommer gå i vinkel 3,3x2,8 m plus 1,5 m med överskåp.
Pris för snickerier inkl bänkskiva 94 tkr
Om det priset även avser montering och luckorna är massiva så gissar jag att det är ett bra pris du har fått. Antar att stommarna är i spån med fanerskickt, sällsynt att stommar görs av massivt trä då det slår sig.

Blir det en lägre kostnad om man anlitar någon med standardiserade träskåp
Det bör det bli om du menar standardmaterialet spån+faner. Det finns många kökstillverkare som har stommar i trälook med massiva lister och detaljer. Att köpa kök kan vara lurigt och offerterna kan slå på många tiotusentals kronor. Ett platsbyggt kök av ett snickeri behöver inte vara dyrare än en lyxig köksfirma.
 
Stommarna är i spån med vit melamin och överskåpen får oljad björkfanér ( Canadakök skulle ha 8 tkr extra för detta ), montering ingår ej, men Nisseby monterar ihop köket i sin verkstad för att passa in alla luckor och lådfronter som kommer färdigmonterade.

Håller med om att det är en djungel och jag vill tro att 94 tkr är ett ok pris ( kan i min mening inte jämföras med katalogköken )
 
Hej och tack för svaren! Vi får se hur det blir, eftersom lägenheten endast är en 2,5a på 74kvm och det kanske blir barn i framtiden är 94 tkr lite mycket för oss, även om det är väldigt prisvärt om man tänker på vad man får. Jättefin bild förresten (blir avundsjuk). Jag tycker inte att Ikeas serie kan mäta sig med orginal-känslan man får av ett platsbyggt kök, men vi kanske får ta ett modernt kök och bara plastbygga ett serveringsskåp i sekelskiftesstil, ibland kan det vara fint att blanda. Lägenheten är som sagt från 1925 och jag har försökt hitta info om hur köken såg ut då (i bostadsrätter) men har inte fått något napp, är det någon som vet?
 
Hej! Vi platsbygger ett kök i shakerstil, med innanförliggande luckor. Kolla gärna in vår blogg för mer info www.shakerkok.se
kokso.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.