Hej
Här kommer lite bilder på köket som jag har byggt själv. Från början tänkte min sambo o jag bygga ett "sekelskifteskök", men efterhand drev det liksom mer mot 20-talet kanske... I vilket fall som helst så utgick jag från ett köksväggskåp från 1910 och några gamla köksluckor från 20-30-talet.
Att bygga ett gammalt kök i ny tappning är egentligen en omöjlig ekvation med massor av kompromisser, men det som hjälpte mig var att jag tänkte mig köket som om det verkligen gått igenom en del förändringar genom tiderna, och då gick det lättare att släppa en del av våndan att blanda olika tidsepoker.
Jag försökte hålla samma stil genom hela bygget, och efter alla kompromisser och eftergifter för moderna vitvaror och drägliga arbetshöjder och annat, blev det rätt lyckat ändå tycker jag.
Några grunder höll jag dock fast vid: Gasspis, stort skafferi, rätt arbetshöjd, genomgående trä i skåp, luckor och hyllor, bänkskivor i marmor, handmålade snickerier i linolja mm.
Nu när vi har använt det i ett år så verkar det funka som tänkto jag hoppas min bilder kan inspirera andra att våga bygga efter tradition och eget huvud!
/Rickard
-
4 jan 2012 00:12 #1
-
Bannad · Västra Götaland · 208 inlägg 4 jan 2012 00:22
-
-
Medlem · jönköping · 319 inlägg 4 jan 2012 10:144 jan 2012 10:14 #4
Precis den stil jag tänkt för mitt kök när det blir dags. Linoljesnickerier, trägolv, inte helvitt, större skafferi. Nummertavla finns redan.
Mycket fint! -
Medlem · jönköping · 319 inlägg 4 jan 2012 10:194 jan 2012 10:19 #5
Ang snickerierna, hur mycket har du gjort själv? Skåpsluckor, köksstomme, lister, etc?
-
4 jan 2012 10:34 #6
Charmigt! Men, har ni använt det ett år? Ni måste INREDA (krukor, små hyllor, ljuslyktor etc).
-
4 jan 2012 11:24 #7
Snyggt och bra kompromissat!
Vi har tänkt ungefär som ni när vi gjorde vårt kök. Vi är också supernöjda och även vårt blev grönt fast mer grönt...
-
4 jan 2012 13:56 #8
Coolt! Finns det någon särskild anledning till att ni inte fortsatte med kaklet ut under skåpen?
-
4 jan 2012 18:07 #9
Tack för alla fina kommentarer o frågor
!
För er som undrar över det något sterila intrycket så tog jag bilderna precis innan vi började använda det. Nu är det inte fullt så tomt och jag har fått upp belysningen över bänkarna + o fyllt på i skafferiet
Nummertavlan är inte inkopplad än, men en vacker dag så...
Det gamla väggskåpet från 1910 är helt intakt med hyllplan och allt. Det köpte jag av en dam i Malmö som hade sparat det uppe på sin vind. Dock behövde det ny färg på utsidan.
Alla bänkskåp o hyllplan byggde jag själv av limträskivor och trälister som jag tappade och limmade ihop. De gamla luckorna var svårast eftersom de fick göras mindre. Som tur var hittade jag nya identiska gångjärn med de orginalgångjärn som satt på luckorna.
Skafferiet byggde jag av reglar och råspont o klädde utsidan med pärlspontspanel, och till den gamla spegeldörren byggde jag en karm. Taklister och dörrfoder köpte jag nya. -
Bannad · Västra Götaland · 208 inlägg 4 jan 2012 18:104 jan 2012 18:10 #10
Vad visar den sista bilden? Är det rummet innan?
I så fall måste ni höjt taket mycket.. -
4 jan 2012 20:03 #11
Visst, det är samma hörna och samma takhöjd, ca 3m!
Här är lite fler bilder från själva bygget: -
4 jan 2012 20:29 #12
Snyggt! Ett gediget arbete ser det ut som. Har du fräst tapparna med någon jigg?
-
4 jan 2012 22:13 #13
Det var första gången jag snickrat på den här nivån så jag fick tänka till lite först, sen gjorde jag så här:
Jag sågade ut ändtapparna mha cirkelsågen i min stadiga snickerimaskin o rundade av dem med en kniv och fil.
Tapphålen gjorde jag med en överhandsfräs monterat på ett fräsbord. Efter lite övningar på en provbit så funkade det hela förvånansvärt bra. -
5 jan 2012 07:56 #14
härligt kök, vilken yta ni hade att jobba med! Vad hade de gjort med huset innan? Ser ut som en utställningslokal? Vilket lyft att byta fönster! Är huset från 30-talet eller tidigare?
-
5 jan 2012 08:34 #15
Shit, byggde du allt i lösvirke, skåp och allt? Imponerande!
Men, varför tog ni bort B-29an i taket?!?!? Inget hem är komplett utan en B-29 i taket!- Laddar…