TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi använder ett etablerat adminverktyg för vägsamfälligheter och lägger per automatik på 60:- i påminnelsavgift vilket vi även annonserar på första fakturan.
Tacksamt nog så betalar 95% av de årliga strulputtarna denna avgift, i vårt fall innebär det ca 15% av alla medlemmar.
En samfällighetsförening har egentligen ingen rätt att ta ut påminnelse- eller förseningsavgifter, och dessa går i regel inte heller att driva in via Kronofogden. Men det kan motiveras med hänsyn till det extra administrativa arbete det innebär för föreningen, och kan vara en bra motivation för "struliga" medlemmar

I övrigt går det i steg tre ovillkorligen till KFM vilket fungerar ypperligt när vi i styrelsen har alla papper i ordning. Att trixa och lirka och ta egna vägar som kassör för att vara snäll eller liknande är inte att rekommendera.
Så i samma inlägg säger du att ni tar ut en påminnelseavgift, som ni inte får, för att sedan rekommendera att inte ta egna vägar och trixa som kassör?
Och på vilket sätt är ni bättre än strulputtarna om ni medvetet gör något ni inte får?
 
  • Gilla
  • Haha
Sommarsurr och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så i samma inlägg säger du att ni tar ut en påminnelseavgift, som ni inte får, för att sedan rekommendera att inte ta egna vägar och trixa som kassör?
Och på vilket sätt är ni bättre än strulputtarna om ni medvetet gör något ni inte får?
Korrekt uppfattat, det är dock extremt vanligt att göra så, vilket klargjordes efter kontakt med rådgivare på REV därav styrelsens beslut att följa denna linje.
Rätt eller fel men det är en metod folk känner igen och en snäll standardiserad spark i ändan för att slippa få kronofogden över sig i vilket blir alternativet.
 
Claes Sörmland
TorpAnders TorpAnders skrev:
Korrekt uppfattat, det är dock extremt vanligt att göra så, vilket klargjordes efter kontakt med rådgivare på REV därav styrelsens beslut att följa denna linje.
Rätt eller fel men det är en metod folk känner igen och en snäll standardiserad spark i ändan för att slippa få kronofogden över sig i vilket blir alternativet.
Jag får av denna tråd och granntråden känslan att REV är lite av det aktivistiska slaget. Att de inte har utgångspunkten att samfällighetslagen och anläggningslagen ska följas utan mer att de försöker tänja på lagens gränser. Konstig attityd av en riksorganisation, det underminerar ju i längden hela förtroende för samfälligheter som förvaltningsform om styrelserna börjar bete sig som gnidiga småskurkar. Inte bra.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Korrekt uppfattat, det är dock extremt vanligt att göra så, vilket klargjordes efter kontakt med rådgivare på REV därav styrelsens beslut att följa denna linje.
Rätt eller fel men det är en metod folk känner igen och en snäll standardiserad spark i ändan för att slippa få kronofogden över sig i vilket blir alternativet.
Att andra gör det är ett tämligen dåligt argument för att bryta mot lagen.
Så rätt eller fel var ju ganska enkelt att svara på, eller hur?
Man kan ju skicka påminnelser utan extra avgift, och funkar inte det kanske folk förtjänar att få kronofogden på sig en gång. De personerna bör väl också vakna upp till verkligheten någon gång.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Att andra gör det är ett tämligen dåligt argument för att bryta mot lagen.
Så rätt eller fel var ju ganska enkelt att svara på, eller hur?
Man kan ju skicka påminnelser utan extra avgift, och funkar inte det kanske folk förtjänar att få kronofogden på sig en gång. De personerna bör väl också vakna upp till verkligheten någon gång.
Nu är de 60 kronorna inte en straffavgift som jag ser det, utan en väldigt låg ersättning för det extra arbete, besvär och utgifter som de obetalda fakturorna åstadkommer samfälligheten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jo, jag förstår det. Men det gör inte saken mer rätt juridiskt.
Jag kan hålla med om att det vore rimligt att få ta ut den avgiften ur just det här perspektivet (man kan ju fundera på varför man inte får det, vilka andra perspektiv har vi?), men faktum kvarstår att ni inte får göra det. Alltså gör ni fel, eller hur?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, jag förstår det. Men det gör inte saken mer rätt juridiskt.
Jag kan hålla med om att det vore rimligt att få ta ut den avgiften ur just det här perspektivet (man kan ju fundera på varför man inte får det, vilka andra perspektiv har vi?), men faktum kvarstår att ni inte får göra det. Alltså gör ni fel, eller hur?
Är du nöjd om lagen ändras? Fel är det inte så länge medlemmen i samfälligheten godkänner och betalar de extra 60kr.
 
Som jag försökte säga med det här:
tveksamt tveksamt skrev:
man kan ju fundera på varför man inte får det, vilka andra perspektiv har vi?
Jag är inte insatt i detaljerna och anledningen till att lagen är utformad som den gör, så jag kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt sett till helheten.

En felaktigt utställd avgift som du väljer att betala för att du inte vet bättre är fortfarande felaktigt utställd.

Man kan kanske fatta beslut på en årsstämma eller liknande om att det ska utgå ett extra belopp om fakturabetalningen är försenad och på så vis få alla att acceptera det, frågan om det fortfarande är juridiskt hållbart kan jag inte svara på. Hur får man det till att inte bli en påminnelseavgift?
 
Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Som jag försökte säga med det här:


Jag är inte insatt i detaljerna och anledningen till att lagen är utformad som den gör, så jag kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt sett till helheten.

En felaktigt utställd avgift som du väljer att betala för att du inte vet bättre är fortfarande felaktigt utställd.

Man kan kanske fatta beslut på en årsstämma eller liknande om att det ska utgå ett extra belopp om fakturabetalningen är försenad och på så vis få alla att acceptera det, frågan om det fortfarande är juridiskt hållbart kan jag inte svara på. Hur får man det till att inte bli en påminnelseavgift?
Anledningen till att påminnelseavgifter för förfallen skuld till samfällighetsavgiften inte har införts i samfällighetslagen lär väl handla om dess ålder (det var helt enkelt inte vanligt på 60-talets slut) samt att lagstiftaren inte har sett behovet - verkställighet genom kronofogden står ju till styrelsens förfogande. Medlem som har förfallen skuld "straffas" genom att förlora rösträtt på stämman.

Stämman kan inte utöka debiteringsmöjligheterna med särskilda förseningsavgifter. Om det är platsen för att förankra och skapa konsensus kring en sidolösningar som ej har stöd i samfällighetslagen beror nog på föreningen. Jag tror inte jag är ensam om erfarenheten att det är en rätt liten minoritet av som går på stämman, d v s det är för få för att förankra något i den breda medlemskretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.