Hej alla kunniga!

Vi har en samfällighetsförening som sköter en gemensamhetsanläggning (väg till 26 fastigheter) och en fastighetsägare som konstant missköter sina betalningar. Under flera års tid har jag (kassör i föreningen) pratat med, skickat brev, skickat SMS och hot om kronofogden för att få vederbörande att betala. Under dessa tidigare år har betalning till slut skett med upp till ca 8-9 månaders försening. Vi anlitade senare ett inkassobolag för att få hjälp med betalning från personen ifråga och slippa problemen, men vederbörande bedömdes insolvent av inkassobolaget och de avrådde oss att lämna ärendet vidare till kronofogden då det troligtvis bara skulle belasta föreningen med kostnader. Vi tog tillbaka skulden från inkassobolaget och gjorde upp en avbetalningsplan med fastighetsägaren i hopp om att åtminstone del av skulden skulle betalas, men fastighetsägaren har nu inte betalat på ett halvår och svara inte på mail eller SMS och vid samtal säger sig betala inom kort.

Personen ifråga har pension från ett annat nordiskt land men där saknar tydligen kronofogden juridisk möjlighet att göra utmätning. Personen ifråga har stora skulder men en inkomst och struntar bara i att betala till samfällighetsföreningen. Personen saknar utmätningsbara tillgångar då det gjort flera försök till utmätning utan resultat.

Så till min fråga:
Finns det juridisk möjlighet att kräva att uteslutning av en fastighet i en gemensamhetsanläggning där fastighetsägaren inte betalar. En blockering av vägen till denna fastighet är möjlig men påverkar andra fastigheter med postlådor och sophämtning tex. Skulle ett sådant förfarande vara möjligt efter omröstning i samfälligheten?

Föreningen har inte hittills haft dröjsmålsränta på försenade betalningar hittills, men det skall vi ta beslut om på ett extra styrelsemöte vilket kanske påverkar betalningsvilja lite.

Jag mottager gärna legala tips om vad att göra, alla andra metoder har redan farit igenom min skalle tusen gånger så dom behöver vi inte diskutera här. Finns det något att göra eller är det bara att ge upp?
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
Äger han en fastighet? Låt KFM mäta ut den.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Som jag skrev, han saknar utmätningsbara tillgångar, utmätningsförsök har gjorts flertalet gånger. Vilket jag tolkar som att fastigheten är belånad över nuvarande marknadsvärde.
 
  • Gilla
Reklam
  • Laddar…
Har ni kollat upp det ordentligt? Väldigt ovanligt att det sker. Bättre att tvinga fram en tvångsförsäljning för att bli av med kalkonen även om ni inte får in cash.
 
  • Gilla
harry73 och 8 till
  • Laddar…
Det jag har gjort är att jag pratat med kronofogden och dom säger att dom gjort fyra utmätningsförsök men det saknas tillgångar och jag har ställt frågan om just fastigheten och varför inte den tvångsförsäljs och om det beror på att belåningen är högre än marknadsvärdet och svaret som gavs var att så är det troligtvis, men dom får inte diskutera personens ekonomiska status.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Peez74 Peez74 skrev:
Det jag har gjort är att jag pratat med kronofogden och dom säger att dom gjort fyra utmätningsförsök men det saknas tillgångar och jag har ställt frågan om just fastigheten och varför inte den tvångsförsäljs och om det beror på att belåningen är högre än marknadsvärdet och svaret som gavs var att så är det troligtvis, men dom får inte diskutera personens ekonomiska status.
Ok. Tycker det är ett märkligt svar då en samfällighet har förut vid en utmätning, ni skulle alltså få betalning först av alla. Har ni tagit reda på vilka gäldenärer som finns , banker , privatpersoner som har panten i fastigheten? Kanske en väg att gå för att tvinga fram en försäljning?
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Nej det har vi inte gjort, endast kreditupplysning som visade på ca 400 000:- i privata fodringar och inga statliga. Och därefter gått på rådet från inkassobolaget att inte driva ärendet då utsikterna till betalning var obefintliga enligt dom och i princip bara skulle generera kostnader för samfällighetsföreningen. Skall tilläggas att inkassobolaget får 30% av pengarna som drivs in!
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Ni behöver inget inkassobolag , enkelt att göra en ansökan hos KFM, har själv gjort det och kostnaden är 600kr om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Borde väl gå att sälja fakturan, dom tar väl procent men ni slipper också klöddet.
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
Ingen köper en sån faktura till rimligt pris.
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter som att ni har gått fel väg juridiskt.

En samfällighetsavgift är som en skatteskuld. Det ska inte duttas med inkassobolag, påminnelser och liknande. Gå direkt till kronofogden.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Peez74 Peez74 skrev:
Så till min fråga:
Finns det juridisk möjlighet att kräva att uteslutning av en fastighet i en gemensamhetsanläggning där fastighetsägaren inte betalar. En blockering av vägen till denna fastighet är möjlig men påverkar andra fastigheter med postlådor och sophämtning tex. Skulle ett sådant förfarande vara möjligt efter omröstning i samfälligheten?
Det finns inget utrymme för samfällighetsföreningen att agera mot en enskild delägare på detta sätt, t ex att blockera en del av den samfällda vägen. Delägaren har en laglig rätt att använda gemensamhetsanläggningen trots att han har en skuld till samfällighetsföreningen.

Men delägaren har förlorat sin rösträtt på stämmor tills skulden är betald. Detta regleras i samfällighetslagen.
 
  • Gilla
polaris78 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att ni har gått fel väg juridiskt.

En samfällighetsavgift är som en skatteskuld. Det ska inte duttas med inkassobolag, påminnelser och liknande. Gå direkt till kronofogden.
Med en korrekt beslutad debiteringslängd från föreningsstämman så kan styrelsen gå till KFM för verkställighet (populärbenämning utmätning) för den fastighetsägare som inte betalar. Då mäter kronofogden ut det som finns, gräsklippare, takbox, bil, mikrovågsugn eller i slutändan fastigheten om det hypotetiskt inte skulle finnas några andra alternativ. Samfällighetsföreningens rätt till betalning är mycket stark och ska inte tas via inkasso.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vilka årliga belopp är det fråga om? Jag har svårt att se att det inte skulle finnas någonting alls som är utmätingsbart på fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Peez74 Peez74 skrev:
endast kreditupplysning som visade på ca 400 000:- i privata fodringar och inga statliga
Det där är irrelevant, Skulden till samfälligheten går före alla andra skulder hos krofogden, till och med före skatteskulder.

Och som sagt ett inkassobolag tillför inget i den här situationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.