Hej!

Jag ritar på ett nytt Ikea Metod-kök för att ersätta ett Marbodal-kök från 1981. Vi har centralventilation (Alliance) och en fläktkanal till köksfläkten som orsakar mig lite huvudbry.

Egentligen vill jag ha de 80 cm höga väggskåpen hela vägen, men under fläktkanalen kan jag bara ha 60 cm höga. Därför funderar jag på vad ni tror om att såga ur 80 cm höga Metod-stommar i ovankant mot väggen för att bygga in fläktkanalen. Det blir de tre stommarna närmast vänster vägg som det behöver göras på (fram till och med skåpet över hällen). Som fläktkanalen är inbyggd nu så är den "lådan" 295x260 mm i tvärsnitt (höjd x djup) men det blir lite mindre om jag river den så att bara röret är kvar.

Om jag kan göra så blir det ju helt klart snyggast, men det orsakar ju också mer jobb. Min tanke är att flytta ner vinkeljärnen som man fäster stommen i upphängningsskenan med, eftersom standardpositionen blir bortsågad. Framförallt bekymrar jag mig för om detta inte blir tillräckligt stadigt eller om jag försvagar stommen för mycket med ursågningen.

Tacksam för tips!

Johan
 
  • 3D-renderad vit köksinredning, träbänkskiva, inbyggd spis och ugn, röd pil markerar något på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du kan göra är att ha 60-stommar, men 80-dörrar. Sedan tar du två passbitar och bygger igen framför fläktkanalen. Då blir det inga problem med hållfastheten, och det kommer bara att synas när skåpsdörrarna är öppna. Det som kan bli lite knepigt är att översta gångjärnet på 80-dörren nog behöver flyttas ned.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Du kan väl förstärka stommen med läkt eller vinkeljärn. Vi satte upp ett metodkök hos min son o svärdotter för ett tag sen. Där skippade vi monteringsskenan på väggen, ser ingen fördel med den om man har stadiga väggar med osb eller råspont att fästa i.
 
M MattiasWeidhagen skrev:
Det du kan göra är att ha 60-stommar, men 80-dörrar. Sedan tar du två passbitar och bygger igen framför fläktkanalen. Då blir det inga problem med hållfastheten, och det kommer bara att synas när skåpsdörrarna är öppna. Det som kan bli lite knepigt är att översta gångjärnet på 80-dörren nog behöver flyttas ned.
Jag har tänkt den tanken, men de övre gångjärnen behövs nog för att dörren ska bli stabil. Då måste jag ordna något annat att fästa dem i, och det blir kanske nästan krångligare?
 
R Rd 350 skrev:
Du kan väl förstärka stommen med läkt eller vinkeljärn. Vi satte upp ett metodkök hos min son o svärdotter för ett tag sen. Där skippade vi monteringsskenan på väggen, ser ingen fördel med den om man har stadiga väggar med osb eller råspont att fästa i.
Var tänkte du att man sätter förstärkningar i så fall?
 
L lbs129 skrev:
Jag har tänkt den tanken, men de övre gångjärnen behövs nog för att dörren ska bli stabil. Då måste jag ordna något annat att fästa dem i, och det blir kanske nästan krångligare?
Antingen kan du fräsa ut nya hål för övre gångjärnet i dörrarna, ganska krångligt då det är rätt noga med djup och placering (jag har gjort det själv så vet att det går), eller köpa andra gångjärn som inte kräver urfräsning (tex Blum för tunna luckor). Att placeringen av övre gångjärnet blir lite längre ner tror jag inte påverkar dörrens stabilitet.
 

Bästa svaret

Det är absolut inte speciellt mycket merjobb att såga ut 80-stommarna för fläktkanalen.
Såga bort för kanalen i skåpsidorna.
Dela toppbiten i två bitar, en bit ska sitta kvar i toppen. Den andra biten flyttar du ner så du får ett "tak" i skåpet.
Du får borra nya fästhål i skåpsidorna. Använd de bortsågade bitarna som borrmall.

Sist men inte minst IKEAs skåpstommar är inte särskilt dyra. Så min rekommendation är att du köper en 80 hög stomme och försöker bygga om den. Sen kan du bestämma dig föe hur du ska göra. Inuti en brun kartonglåda, perspektiv från insidan, svagt ljus, ena hörnet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, tom skåpinteriör med synliga skruvhål och en träkant nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lbs129
  • Laddar…
O
Du kan inte riva ner kanalen och ersätta med ett spirorör? Sen ”bara” borra igenom med en hålsåg.
 
M MattiasWeidhagen skrev:
Antingen kan du fräsa ut nya hål för övre gångjärnet i dörrarna, ganska krångligt då det är rätt noga med djup och placering (jag har gjort det själv så vet att det går), eller köpa andra gångjärn som inte kräver urfräsning (tex Blum för tunna luckor). Att placeringen av övre gångjärnet blir lite längre ner tror jag inte påverkar dörrens stabilitet.
Det blir inte mitt förstahandsval men tack för tipsen!
 
  • Gilla
MWHN
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är absolut inte speciellt mycket merjobb att såga ut 80-stommarna för fläktkanalen.
Såga bort för kanalen i skåpsidorna.
Dela toppbiten i två bitar, en bit ska sitta kvar i toppen. Den andra biten flyttar du ner så du får ett "tak" i skåpet.
Du får borra nya fästhål i skåpsidorna. Använd de bortsågade bitarna som borrmall.

Sist men inte minst IKEAs skåpstommar är inte särskilt dyra. Så min rekommendation är att du köper en 80 hög stomme och försöker bygga om den. Sen kan du bestämma dig föe hur du ska göra.[bild][bild]
Tack! Vad bra med någon som gjort likadant! Hur gjorde du med vinkeljärnen som hakar i upphängningsskenan? Jag tänkte nog riva de gamla skivorna som täcker röret då det är mycket luft där bakom idag och sen täcka det på insidan av skåpstommarna istället. Då kan jag dessutom göra en rundad ursågning.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Du kan inte riva ner kanalen och ersätta med ett spirorör? Sen ”bara” borra igenom med en hålsåg.
Ingen dum idé egentligen, men det är ett ganska rejält rör med en inspektionslucka närmast vänster vägg, och sen dessutom med en massa gullfiberisolering på den horisontella delen. Dessutom tveksamt om bostadsrättsföreningen vill att jag river i ventilationen.
 
Jag håller på nu med att sätta upp metod stommar för att göra en garderobsvägg. Tycker att de är bra, stabila och rigida. Utom ryggen som är masonit.

Tycker definitivt att du ska göra som du tänkt med 80 höga stommar. Tror inte de behöver förstärkas, du har ju flera skåp i bredd så de hjälper varandra att hålla formen.
 
  • Gilla
lbs129
  • Laddar…
L lbs129 skrev:
Tack! Vad bra med någon som gjort likadant! Hur gjorde du med vinkeljärnen som hakar i upphängningsskenan? Jag tänkte nog riva de gamla skivorna som täcker röret då det är mycket luft där bakom idag och sen täcka det på insidan av skåpstommarna istället. Då kan jag dessutom göra en rundad ursågning.
Skärbräda, snabbkaffe, tetraförpackning. Skåpinteriör, köksdetaljer, hylla, livsmedelsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De första bilderna var faktiskt en garderob.
Den sista bilden är vårt köksskåp. Där flyttade jag ner vinkeljärnet eftersom kortlingarna för uppsättning av marbodalskåpet satt där.

Men jag tror att det är bra att få en sluten låda av stommen. Sedan skadar det inte med en extra skruv om det skulle behövas.

Men som sagt, köp en stomme och prova.
 
M magnu skrev:
De första bilderna var faktiskt en garderob.
Den sista bilden är vårt köksskåp. Där flyttade jag ner vinkeljärnet eftersom kortlingarna för uppsättning av marbodalskåpet satt där.

Men jag tror att det är bra att få en sluten låda av stommen. Sedan skadar det inte med en extra skruv om det skulle behövas.

Men som sagt, köp en stomme och prova.
Tack för tipsen! Jag ska nog ge mig på detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.