Jag har ett körsbärsträd som har sprickande bark och blöder kåda.. vad jag förstått betyder detta i princip att det är döende. En av de större grenarna har länge varit kluven och på väg att falla men hann aldrig kapa den, den var levande med både bär och löv. Vinterns snömängder blev dock så mycket så den knäcktes rejält.
Hur kapar jag grenen på ett sånt sätt så trädet överlever så länge som möjligt? Sprickan går hela vägen in i stammen.
Hur kapar jag grenen på ett sånt sätt så trädet överlever så länge som möjligt? Sprickan går hela vägen in i stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns absolut inget du kan göra för att förlänga livet på det döende trädet.
Körsbärsträd tillhör de träd som kallas "blödare" vilket betyder att de är oerhört känsliga för beskärning, såren som uppstår drabbas lätt av svampangrepp och riskerar trädets överlevnad. Om det är absolut nödvändigt så kan man ta bort någon (liten) enstaka gren men det bör ske under hösten för att ge trädet bästa möjliga chans att läka såret.
Trädet på bilden har blivit stympat, inte beskuret, med tjocka avsågade grenar som aldrig kan läka och där svampen har fått fäste, det är en sorglig syn och ett exempel på hur man inte kan behandla ett körsbärsträd. Inga träd alls förresten för efter en sådan massaker kan inget träd återhämta sig.
Trädet har försökt kompensera massakern genom ett virrvarr av vattenskott som spretar åt alla håll men ingreppen som det utsatts för har beseglat dess öde.
Ta bort det och plantera ett nytt, läs på om hur du vårdar ett nyplanterat körsbärsträd och du kommer att bli belönad och få njuta av både vacker vårblomning och fruktsättning senare på säsongen.
Körsbärsträd tillhör de träd som kallas "blödare" vilket betyder att de är oerhört känsliga för beskärning, såren som uppstår drabbas lätt av svampangrepp och riskerar trädets överlevnad. Om det är absolut nödvändigt så kan man ta bort någon (liten) enstaka gren men det bör ske under hösten för att ge trädet bästa möjliga chans att läka såret.
Trädet på bilden har blivit stympat, inte beskuret, med tjocka avsågade grenar som aldrig kan läka och där svampen har fått fäste, det är en sorglig syn och ett exempel på hur man inte kan behandla ett körsbärsträd. Inga träd alls förresten för efter en sådan massaker kan inget träd återhämta sig.
Trädet har försökt kompensera massakern genom ett virrvarr av vattenskott som spretar åt alla håll men ingreppen som det utsatts för har beseglat dess öde.
Ta bort det och plantera ett nytt, läs på om hur du vårdar ett nyplanterat körsbärsträd och du kommer att bli belönad och få njuta av både vacker vårblomning och fruktsättning senare på säsongen.
Tack för ditt svar. Ja hade jag haft hand om trädet hade jag nog gjort annorlunda, men nu är det som det är. Men kan det verkligen stämma att dödsförloppet sker lika snabbt oavsett hantering? Isf är det ju bara att kapa rakt av.A Abies koreana skrev:Det finns absolut inget du kan göra för att förlänga livet på det döende trädet.
Trädet skyddar mot insyn och jag väntar på att en häck en bit bort ska ta sig och ersätta den funktionen, därav att jag vill den klarar sig så länge som möjligt. Det är en rätt dålig plats för ett träd så att plantera nytt blir det nog inget av.
Om det handlar om "jag vill att trädet ska helt dö först om 2 år istället för 1 år" - så kan du kapa av grenen närmre stammen och därefter har jag för mig att tjära och lindor runt såret ska fungera hyffsat.
Men träder kommer dö, och är illa behandlat.
Men träder kommer dö, och är illa behandlat.
Ja precis så är det, jag gör ett försök.S SvanteC skrev:
Jo vi tog över huset förra året och tyvärr verkar tidigare ägare inte ha prioriterat trädens välmående då det är flera med problem.
Visst är trädet kört, men kan ta rätt lång tid. Vi har ett par riktigt gamla körsbärsträd. Det ena tyckte elbolaget stod för nära deras ledning, så för några år sedan sågade de bort en tredjedel av kronan, med absolut noll känsla och kunskap. Det syns att trädet inte kommer klara sig, men det har gått tre år och än är resten av trädet grönt och ger frukt. Håller det i tre år till är ersättningsträdet nog redo att ta över.
Ett träd som är döende är inte samma sak som ett döende djur. Man behöver inte ha jättebråttom att ge en spruta för att det lider. Det finns ofta tid nog att hitta en ersättare för insynen, skörden eller vad man vill ha.
Ett träd som är döende är inte samma sak som ett döende djur. Man behöver inte ha jättebråttom att ge en spruta för att det lider. Det finns ofta tid nog att hitta en ersättare för insynen, skörden eller vad man vill ha.
Hemma har vi ett bigaråträd som det kapats grenar uppåt 30 cm ifrån då och då. Nu håller det på att dö eftersom det är fyra huvudstammar och det bildats en grop i mitten som gett röta åt flera av stammarna. Det är minst 20 år sedan någon kapade en större gren senast så att de automatiskt dör om man kapar grenar behöver intr vara sant.
I det här fallet skulle jag kapa ner grenar som går långt ut, grenen precis vid fläkskadan kapas riktigt kort och sen dra ett par spännband runt stammen. Det kommer antagligen stå kvar om fem år i någon form och då kanske häcken nått rätt höjd. Att den skjuter vattenskott är bara en fördel när det gäller insynen.
I det här fallet skulle jag kapa ner grenar som går långt ut, grenen precis vid fläkskadan kapas riktigt kort och sen dra ett par spännband runt stammen. Det kommer antagligen stå kvar om fem år i någon form och då kanske häcken nått rätt höjd. Att den skjuter vattenskott är bara en fördel när det gäller insynen.
Produkter som diskuteras i tråden