Tja,
Jag är den som alltid tänker, hur svårt kan det vara? Det finns ju massor med guider på youtube, samt manualer till samtliga delar i ett solcellspaket.
Är det inte värt att sätta upp det själv och sen ringa efter elektiker för inkoppling i elcentral samt besiktning?
Vad är det jag missar som gör att jag en borde/får göra det själv? Vet att det är starkström, men jag gör bara allt förarbete? Så som sätter upp paneler, drar kablar och sätter upp växelriktaren på väggen?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
J jeppezon skrev:
Tja,
Jag är den som alltid tänker, hur svårt kan det vara? Det finns ju massor med guider på youtube, samt manualer till samtliga delar i ett solcellspaket.
Är det inte värt att sätta upp det själv och sen ringa efter elektiker för inkoppling i elcentral samt besiktning?
Vad är det jag missar som gör att jag en borde/får göra det själv? Vet att det är starkström, men jag gör bara allt förarbete? Så som sätter upp paneler, drar kablar och sätter upp växelriktaren på väggen?
Det finns en lag som är förtydligad numer om att du inte får göra något som har med elinstallationen att göra utan att vara auktorierad elektriker!

Det du kan göra är att förbereda med tex konsoller, men du får varken dra kablar eller montera själva panelerna (rent praktiskt får du kanske skruva fast dom i konsollerna, men du får inte ens plugga in kontakterna i varandra - och det kan ju bli svårt att komma åt efter montering) :(

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

https://hemsol.se/solceller/montera-sjalv/
 
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns en lag som är förtydligad numer om att du inte får göra något som har med elinstallationen att göra utan att vara auktorierad elektriker!

Det du kan göra är att förbereda med tex konsoller, men du får varken dra kablar eller montera själva panelerna (rent praktiskt får du kanske skruva fast dom i konsollerna, men du får inte ens plugga in kontakterna i varandra - och det kan ju bli svårt att komma åt efter montering) :(

[länk]

[länk]
Det är tyvärr ännu värre än att du behöver en "Auktoriserad elektriker".
Man måste anlita ett elinstallationsföretag som är registrerat för arbete med "Elproduktionsanläggningar" t.ex. vattenkraftverk, kärnkraftverk och din lilla solcellsanläggning på 10kW...
Sverige är fantastiskt, åtminstone tycker nog vissa elföretag det.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är tyvärr ännu värre än att du behöver en "Auktoriserad elektriker".
Man måste anlita ett elinstallationsföretag som är registrerat för arbete med "Elproduktionsanläggningar" t.ex. vattenkraftverk, kärnkraftverk och din lilla solcellsanläggning på 10kW...
Sverige är fantastiskt, åtminstone tycker nog vissa elföretag det.
Kul... O om man gör skiten själv antar jag att man inte får börja sälja?...
 
Jeperzon,

Det går bra att ha en elektriker som står för inkoppling av växelriktaren. Han föranmäler och färdiganmäler också anläggningen till ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag ska kolla om det går att mata in effekt från din solcellsanläggning in på deras elnät via din serviskabel. I de flesta fall går det bra, men de vill kolla upp det och räkna på det. Kanske de behöver förstärka sina egna elledningar. Men de åker nog inte ut och granskar på plats, utan det är beräkningar de gör på kontoret. Det behöver inte vara en certifierad elektriker utan vanlig elektriker, eftersom en sådan har elektrikerutbildning. Elektrikern behöver alls inte tvungetvis vara registrerat hos elsäkerhetsverket för produktionsanläggningar, för att han ska få koppla ihop kontakterna mellan panelerna eller koppla in växelriktaren, men om han skulle vara det, är det inget som skadar. Att en elektriker anmäler sig till elsäkerhetsverkets hemsida, är nog bara en rekommendation, inget krav. Elektrikern mäter på anläggningen och granskar det hela och kollar att OK. I och med man har en elektriker som granskar så gör man inte hela jobbet själv.

En del solcellsfirmor som säljer till kund nyckelfärdig solcellsanläggning, har gubbar som kopplar in panelerna på taket och även kopplar in växelriktare, men dessa gubbar kan vara vanliga hantverkare och till och med sakna elutbildning. Värre då att råka ut för en sådan solcellsfirma som låter billig outbildade göra jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
J jeppezon skrev:
Kul... O om man gör skiten själv antar jag att man inte får börja sälja?...
Det är som sagt till och med olagligt att göra "skiten själv".

Risken att bli anmäld är nog inte så stor (så länge inget händer), men du lär få svårt att få en elektriker till att godkänna och koppla in anläggningen, utan att dom mer eller mindre gör om jobbet då.
Så förutom om du skall köra helt off-grid tror jag den vägen inte är framkomlig.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns en lag som är förtydligad numer om att du inte får göra något som har med elinstallationen att göra utan att vara auktorierad elektriker!

Det du kan göra är att förbereda med tex konsoller, men du får varken dra kablar eller montera själva panelerna (rent praktiskt får du kanske skruva fast dom i konsollerna, men du får inte ens plugga in kontakterna i varandra - och det kan ju bli svårt att komma åt efter montering) :(

[länk]

[länk]
Men är inte solcellerna svagström ända tills man kopplar in dom till ja vet inte vad det heter, kanske växelriktare omformare el nåt
 
P
A Arnodt skrev:
Jeperzon,

Det går bra att ha en elektriker som står för inkoppling av växelriktaren. Han föranmäler och färdiganmäler också anläggningen till ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag ska kolla om det går att mata in effekt från din solcellsanläggning in på deras elnät via din serviskabel. I de flesta fall går det bra, men de vill kolla upp det och räkna på det. Kanske de behöver förstärka sina egna elledningar. Men de åker nog inte ut och granskar på plats, utan det är beräkningar de gör på kontoret. Det behöver inte vara en certifierad elektriker utan vanlig elektriker, eftersom en sådan har elektrikerutbildning. Elektrikern behöver alls inte tvungetvis vara registrerat hos elsäkerhetsverket för produktionsanläggningar, för att han ska få koppla ihop kontakterna mellan panelerna eller koppla in växelriktaren, men om han skulle vara det, är det inget som skadar. Att en elektriker anmäler sig till elsäkerhetsverkets hemsida, är nog bara en rekommendation, inget krav. Elektrikern mäter på anläggningen och granskar det hela och kollar att OK. I och med man har en elektriker som granskar så gör man inte hela jobbet själv.

En del solcellsfirmor som säljer till kund nyckelfärdig solcellsanläggning, har gubbar som kopplar in panelerna på taket och även kopplar in växelriktare, men dessa gubbar kan vara vanliga hantverkare och till och med sakna elutbildning. Värre då att råka ut för en sådan solcellsfirma som låter billig outbildade göra jobbet.
A Arnodt skrev:
Jeperzon,

Det går bra att ha en elektriker som står för inkoppling av växelriktaren. Han föranmäler och färdiganmäler också anläggningen till ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag ska kolla om det går att mata in effekt från din solcellsanläggning in på deras elnät via din serviskabel. I de flesta fall går det bra, men de vill kolla upp det och räkna på det. Kanske de behöver förstärka sina egna elledningar. Men de åker nog inte ut och granskar på plats, utan det är beräkningar de gör på kontoret. Det behöver inte vara en certifierad elektriker utan vanlig elektriker, eftersom en sådan har elektrikerutbildning. Elektrikern behöver alls inte tvungetvis vara registrerat hos elsäkerhetsverket för produktionsanläggningar, för att han ska få koppla ihop kontakterna mellan panelerna eller koppla in växelriktaren, men om han skulle vara det, är det inget som skadar. Att en elektriker anmäler sig till elsäkerhetsverkets hemsida, är nog bara en rekommendation, inget krav. Elektrikern mäter på anläggningen och granskar det hela och kollar att OK. I och med man har en elektriker som granskar så gör man inte hela jobbet själv.

En del solcellsfirmor som säljer till kund nyckelfärdig solcellsanläggning, har gubbar som kopplar in panelerna på taket och även kopplar in växelriktare, men dessa gubbar kan vara vanliga hantverkare och till och med sakna elutbildning. Värre då att råka ut för en sådan solcellsfirma som låter billig outbildade göra jobbet.
Elsäkerhetsverket har ingen "certifiering" för elektriker, de har enbart "auktorisation".
Så ni bör hellre läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida än att följa Arnodts felaktiga råd.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Man kan koppla en offgrid-anläggning själv. Jag ser heller ingen anledning till att man inte skulle få ändra sig efter allt takjobb är gjort till att det kanske ändå vore bättre med en ongrid-anläggning. Alternativt så kan man endast förvara panelerna på taket.

Just allt som klassas som elarbete måste man anlita någon till. Hittar man rätt så går de nog med på att de får projektera men att man själv får göra det tråkiga/jobbiga samt att de avslutar med kopplingsarbete. Att notera så finns ingen koppling mellan en anläggnings korrekthet och vem som utfört den.
 
K kortis skrev:
Men är inte solcellerna svagström ända tills man kopplar in dom till ja vet inte vad det heter, kanske växelriktare omformare el nåt
Klenspänning är det på en enstaka panel då paneler gjorda för hus ofta är på omkring 40V, men seriekopplar man flera så blir det inte klenspänning längre. Reglerna för att få koppla själv är att det ska vara under 50V & 10A & 200W, så det är bara enstaka paneler av mindre modell avsedda för husbiil/båt eller liknande som håller sig under det.

Är dock en intressant idé att göra själva det mekaniska monteringsarbetet själv och en del annat snickeri som förebereder för elektrkern. Kan framförallt skynda på processen lite att få upp anläggningen.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Klenspänning är det på en enstaka panel då paneler gjorda för hus ofta är på omkring 40V, men seriekopplar man flera så blir det inte klenspänning längre. Reglerna för att få koppla själv är att det ska vara under 50V & 10A & 200W, så det är bara enstaka paneler av mindre modell avsedda för husbiil/båt eller liknande som håller sig under det.

Är dock en intressant idé att göra själva det mekaniska monteringsarbetet själv och en del annat snickeri som förebereder för elektrkern. Kan framförallt skynda på processen lite att få upp anläggningen.
Tack för förtydligandet
 
  • Gilla
becks0n och 1 till
  • Laddar…
Har man bara bra kontakt med elfirman så går de nog att fixa. Gjorde grovjobbet åt elfirman och satte upp nytt mätarskåp, borra hål, satte kanal/skydd samt drog matningskabel mellan skåpet och elcentralen.
Sen kom han och koppla in ihop med elnätsägarens elektriker.
Elfirman köpte in materialet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De stora företagen som monterar solceller har ju knappast elektriker som kartar runt på taken. Det är ju bara vanliga montörer som kanske saknar utbildning helt och hållet. Elektrikern kommer ju sen när allt är monterat och kopplar in det mot nätet. Oftast är han från en renodlad elfirma.
 
J jeppezon skrev:
Tja,
Jag är den som alltid tänker, hur svårt kan det vara? Det finns ju massor med guider på youtube, samt manualer till samtliga delar i ett solcellspaket.
Är det inte värt att sätta upp det själv och sen ringa efter elektiker för inkoppling i elcentral samt besiktning?
Vad är det jag missar som gör att jag en borde/får göra det själv? Vet att det är starkström, men jag gör bara allt förarbete? Så som sätter upp paneler, drar kablar och sätter upp växelriktaren på väggen?
Jag var inne på samma tanke men tyvärr finns det juridiska begränsningar så det fick bli via leverantör.
Då har man också garanti på grejorna och arbetet. Det väger en del.
Det är inte alls svårt att montera panelerna dock. Men som sagt det finns regler.
 
De som montera på mitt tak följde inte ens tillverkarens instruktion för montage systemet men de tänkte på takavvattning och symmetri.
Prata med dem och de hade dålig koll på el samt ej behöriga. Men firman jag beställde av hade kört utbildning med dem enligt utsago.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.