Byggahus.se

Sätta upp solceller själv? Hur svårt kan det vara?

1. G
    Husägare · Sverige · 303 inlägg

Guzzen1

Husägare
    Det finns nog "tattarfirmor" i den här branschen som alltid när det blir guldrush. Jag minns 80-talet när det var småhusboom. Det räckte nästan att bara hänga en hammare i bältet så kunde man hävda att man var snickare. Ja det är väl lika idag men så fort det blir drag i en bransch så dyker det upp mer eller mindre seriösa typer.
    Man är iofs inte helt skyddad om man väljer de större kända leverantörerna heller men de är nog mera måna om sitt rykte.

2. E
    Medlem · 675 inlägg
    Man kan hoppas! De gjorde vissa fel hos mig som de inte tyckte var felaktigt som att borra genom takfoten utan att täta :/

3. D
    Medlem · 494 inlägg

daVinci

Medlem
    Seriekopplas inte panelerna som ligger i en sträng?

Och spänning därmed åker upp?

4. rickardg
    Elektroniktokig · Rönninge · 729 inlägg

rickardg

Elektroniktokig
    exakt, och det är därför det inte längre blir klenspänning längre och därmed inte tillåtet att göra själv

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 494 inlägg

daVinci

Medlem
    Då borde det bli förhöjd brandrisk också. Iom att det är likspänning som kan bilda ljusbåge. Hur tar man ned risken för det?

6. M
    Medlem · Hägersten · 1 360 inlägg

merbanan

Medlem
    Man kan ju argumentera att man fritt får hantera solpaneler och t ex ställa ett antal paneler i ett förråd. Att då sedan välja att lagra sina paneler på sitt tak bör man ju kunna få göra. Man kan ju hävda att man skall utföra en off-grid installation. Håller man sig under gränserna för ström/spänning som är farlig för människor så tycker tom ESV att man får göra en sådan själv.

Om man sedan fortsätter med t ex SolarEdge så begränsar deras optimerare spänningen i en kopplad panelslinga. Får man då koppla ihop många paneler för att spänningen håller sig under farlig för människor gränsen? Men om man inte kopplar in slingorna i något så finns ju ingen sluten krets, påverkar det? Man kan ju koppla på natten också, vad har det för effekt?

Jag anser att det inte alls är så säkert att en domstol skulle hålla med ESV i deras tolkning. Jag tror att en motiverad advokat skulle kunna få det till att man får montera paneler och koppla ihop dessa i slingor på taket. Själva inkopplingen av AC sidan faller under behörighet. Kanske också DC-sidan även fast det finns växelriktare som ansluts via kontakt och då skulle kunna klassas som en apparat likt en UPS.

Det finns lite frågor gällande produktionsenheter som någon skulle behöva reda ut var gränserna går.

7. rickardg

rickardg

Elektroniktokig
    Du kommer inte undan att det är inte är tillåtet, sen är det låg risk att råka illa ut för det.

En icke sluten krets är potentiellt farlig då den kan råka bli sluten av vatten eller något annat.

Eftersom panelerna har snabbkopplingar med tillräcklig isolation är det låg risk för att det blir fel så länge man sätter i avslutande gummiproppar i ändarna tills elektrikern kopplar in resten, lite som att skruva upp (nätanslutna) skarvsladdar på väggen som i princip är ofarligt men fortfarande inte tillåtet då det är fast installation.

Risken att man misslyckas med infästningen känns större än risken att koppla ihop snabbkopplingarna själv så det är en större risk till personskador om panelerna blåser/trillar ner men skruva upp saker på taket får man göra själv (dock så får man ändå problem om någon får en solpanel i huvudet)

Optimerarna drar inte ner spänningen till så lite som klenspänning så de gör nog inte till eller från i sammanhanget.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · Södermanland · 217 inlägg

gnilrub

Medlem
    Läste lite på solenergikvaliets hemsida. Dom besiktar anläggningar och man kan ta del av protokollen. Det är otroligt många anläggningar som har anmärkningar på kabeldragningen under panelerna. Kablar och kontakter är för hårt spända eller för löst spända, sitter inte fast ordentligt etc. Jag skulle bli oerhört irriterad om jag betalar en firma för att få en proffsig installation och så blir det ändå något slarv som man hade kunnat göra bättre själv.

9. A
    Medlem · Stockholm · 2 254 inlägg

Arnodt

Medlem
    I ett SolarEdgesystem kopplar man varje panel till en SolarEdge effektoptimerare. Effektoptimeraren ger ut ca 1,0 Volt, så länge den inte har fått order från växelriktaren att "dra på". Så just i en SolarEdge-anläggning, under montaget av den, uppkommer det aldrig någon spänning högre än antalet effektoptimerare gånger 1,0 Volt. Man får ha max 50 st effektoptimerare seriekopplade, eller färre, beroende på vilken typ av SolarEdge-effektoptimerare man har valt. Under montage av paneler kan man inte utsätta sig för mer än ca 50 Volt. Först när man slår på SolarEdgeväxelriktaren frikopplas effektoptimerarna och börjar ge ut högre spänning, ca 8 till 60 Volt/effektoptimerare. En sådan anläggningen kan väl inte elbranschen propagandapparat Strömmärkvärdighetsverket klaga på. Elektrikern startar sedan upp anläggningen och givetvis föranmäler och slutanmäler till elnätbolaget.

Redigerat 9 okt 2022 12:26
  10. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 864 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Tänker du nätansluta den faller det under produktionsanläggning och ELSÄK-FS.

11. M

merbanan

Medlem
    Det är tillåtet för mig att på taket montera en off-grid installation. Dvs jag kan montera upp alla paneler efter konstens alla regler. Sen råkar jag komma på att jag nog istället vill ha en on-grid installation, så även om jobbet för att sätta upp en on-grid installation skulle vara otillåtet så har jag ju inte gjort något sådant jobb. Det som då skiljer är då att jag in en on-grid installation skulle behöva koppla panelerna i en slinga. Paneler idag har en spänning som gör att 2st i slinga skulle kunna ge mer än 50V. Är det just denna del som gör att det inte är tillåtet? Blir det elinstallationsjobb när jag kopplar ihop panelerna i en slinga? Då borde ju SolarEdge med optimerare som endast ger 1V utan växelriktare inte kunna klassas som elinstallationsarbete. SolarEdge kan operera i APS-läge vilket kan räknas som off-grid. Så är det just denna del (>50V) som gör att det kräver behörighet?

Jag tycker det blir högst oklart när man gräver i detaljerna. T ex vindkraftverk räknas som en starkströmsanläggning när den blivit ansluten till elnätet, innan så är det en maskin:

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/vad-galler-for-vindkraftverk/

Varför skulle inte liknande argumentation kunna gälla för en solcellsanläggning?

Som sagt jag tror att slipade advokater i en rättslig prövning kan få ett utfall åt ena eller andra hållet beroende på hur det läggs fram.

12. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 864 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Missade du mitt inlägg om att det blir en nätansluten produktionsanläggning?

13. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 705 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Du får ju inte montera saker som har med en starkströmsanläggning att göra ändå, även om dom vid montagetillfället inte är strömförande (över 50v)
    Du kan komma undan med det om du hittar en behörig montör som i efterhand kollar igenom och godkänner installationen möjligen...men med tanket på att det är rätt många installationer just nu så tror jag få är intresserade av det. Dessutom lär dom vilja göra en omfattande undersökning om dom skall vara ansvariga, så frågan är om det lönar sig, kan tom vara dyrare...

• Laddar…
  14. M

merbanan

Medlem
    Nej, det missade jag inte. Saken är att jag påstår att jag till en början inte tänker nätansluta den. Bara det att jag ångrar mig efter att allt är uppsatt och kopplat.

Men visst får jag "lagra" mina solpaneler på taket om jag vill?

Sen så kan ingen godkänna en elinstallation, antingen så uppfyller den regler och god elinstallationspraxis eller så gör den inte det. Utförande är skilt från resultatet.

Men jag anser att det finns förutsättningar för att inkoppling av DC sidan skulle kunna vara tillåtet utan behörighet för elinstallationer. Vägen dit skulle gå genom lite gråzoner och det skulle behövas en rättslig prövning för att få reda på de exakta gränserna.

• Laddar…
  15. rickardg

rickardg

Elektroniktokig
    Om du har bestämt dig att ändra dig så har juridiskt sett då uppsåt att koppla in dem från början och det är det som räknas, samma som med att installera tomrör för el som man inte heller får göra själv om man har uppsåtet att dra 230V själv i dem i slutändan (men det är tillåtet att dra rör och kablar själv för klenspännings-installationer)

Hur du än vänder och vrider på det blir det inte lagligt men det spelar mindre roll då det rent krasst hänger på att hitta någon elfirma som är villig att koppla in det och ju mer du gjort desto mindre intresserade lär de vara av att koppla in det då de blir ansvariga för åtminstone det elektriska om ni har något kontrakt om att du är ansvarig för tak-infästningarna osv. Dedikerade "solcellsfirmor" lär inte vara intresserade öht då du gjort en stor del av deras business i själva monteringen.

Om du gör allt jobbigt slitgöra i form av att montera paneler på taket, möjligen koppla ihop panelerna till strängar (svårt att komma åt i efterhand) och plugga ändarna för varje sträng med gummipluggar men inte mer så gissar jag på att någon elfirma kan fixa färdigt resten och att det inte är helt omöjligt att få till men för säkerhets skull så kolla med elfirmorna före du börjar så du vet att det är möjligt att komma vidare med installationen efter du monterat allt, och kom ihåg att rapportera på Byggahus om hur det går ;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.