Jag tror inte de vet vad de gör, men de verkar i alla fall ha vett att göra saker i små steg och testa sig fram.

Jag tror Riksbanken kommer jaga inflationen nedåt i minst 18 månader nu. Men som sagt, hellre det än att de gör radikala saker med risk att förstöra den reala ekonomin. Att de tydligt visar att det inte är de som kör egentligen är ganska uppfriskande.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte de vet vad de gör, men de verkar i alla fall ha vett att göra saker i små steg och testa sig fram.

Jag tror Riksbanken kommer jaga inflationen nedåt i minst 18 månader nu. Men som sagt, hellre det än att de gör radikala saker med risk att förstöra den reala ekonomin. Att de tydligt visar att det inte är de som kör egentligen är ganska uppfriskande.
Jag tror de vet vad de gör.
Sen kan ingen se in i framtiden, då hade allt varit busenkelt.

Är väl relativt få gånger sista decennierna som riksbanken har fått majoriteten av bankekonomerna mot sig…
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
S Screew skrev:
Dom har ju visat tidigare att dom inte riktigt vet vad dom gör
Först skriver du detta
S Screew skrev:
jag är inte någon ekonomiprofessor som spenderar dagarna på att analysera riksbanken.
Sen skriver du detta...???

Så du vet att dom visat tidigare att dom inte vet vad dom gör men samtidigt säger du själv att du egentligen inte har koll...?? (Vilket du med tyngd bevisade när du trodde Riksbanken "stödköpte" papper för att hålla fastighestbolag under armarna)😂

Tycker du själv det låter trovärdigt.?

Varför inte göra som majoriteten här på BH, bara uttala sig om man har koll, killgissningar är ingen betjänt av.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
För egen del tycker jag det känns riktigt bra att riksbanken börjar med räntesänkningar nu när vi har ett pågående husbygge som förväntas vara färdigställt till augusti.
Förhoppningsvis har de stora bankerna börjat sänka räntan något när vårt bankkreditiv ska göras om till bolån.
 
Skymag Skymag skrev:
För egen del tycker jag det känns riktigt bra att riksbanken börjar med räntesänkningar nu när vi har ett pågående husbygge som förväntas vara färdigställt till augusti.
Förhoppningsvis har de stora bankerna börjat sänka räntan något när vårt bankkreditiv ska göras om till bolån.
Swedbank, Handelsbanken och Nordea sänkte direkt motsvarande när beskedet kom. SEB går strax ner lika.
 
  • Gilla
Skymag
  • Laddar…
G
Låt oss se om detta är långsiktig nedåtgående trend eller om det bara är en kortvarig nedrekyl.
 
G Grannens Häck skrev:
Låt oss se om detta är långsiktig nedåtgående trend eller om det bara är en kortvarig nedrekyl.
Well, sannolikheten att nästa ändring är ännu en sänkning är gott över 90% så förstår inte din kommentar…
 
En symbolisk vändning.

3 miljoner i lån gör det inte ens en femhundring netto/mån.

Skitsumma för alla låntagare men symboliskt viktigt att toppen är nådd
 
G
Z Zodde skrev:
Well, sannolikheten att nästa ändring är ännu en sänkning är gott över 90% så förstår inte din kommentar…
Uppenbarligen inte. Jag har inte pratat om odds på nästa räntebesked men gör det du om du vill.
 
P Pligg85 skrev:
En symbolisk vändning.

3 miljoner i lån gör det inte ens en femhundring netto.

Slutsumma för alla låntagare men symboliskt viktigt att toppen är nådd

Räntan styr hela samhällsekonomin å är ganska mycket mer än symbolik för de som har bostadslån…
 
G Grannens Häck skrev:
Uppenbarligen inte. Jag har inte pratat om odds på nästa räntebesked men gör det du om du vill.
Du pratar som om det är öppet huruvida detta är en ”rekyl” eller trendvändning
 
Z Zodde skrev:

Räntan styr hela samhällsekonomin å är ganska mycket mer än symbolik för de som har bostadslån…
Det är ren och skär symbolik, man vill förmedla att toppen är nådd och vändning i ekonomin har kommit.

En femhundring i lättnad för en familj i villa är inte det som betyder något nu.

Man vill känna att huset troligen inte kommer sjunka ett par hundra tusen kommande månaderna.
 
P Pligg85 skrev:
Det är ren och skär symbolik, man vill förmedla att toppen är nådd och vändning i ekonomin har kommit.

En femhundring i lättnad för en familj i villa är inte det som betyder något nu.

Man vill känna att huset troligen inte kommer sjunka ett par hundra tusen kommande månaderna.
Du förstår inte. Du verkar tro att räntan i huvudsak sätts utifrån situationen till de som har bostads lån….

Sen skiter riksbanken i om genomsnittliga prisnivån på fastigheter går upp elller ner, varför tror du DET skulle vara en TUNG faktor o räntesättningen
 
Z Zodde skrev:
Du förstår inte. Du verkar tro att räntan i huvudsak sätts utifrån situationen till de som har bostads lån….

Sen skiter riksbanken i om genomsnittliga prisnivån på fastigheter går upp elller ner, varför tror du DET skulle vara en TUNG faktor o räntesättningen
Riksbanken har en enda arbetsuppgift och det är att hålla inflationen på 2%.

Dock verkar näringslivet, fack och alla jävla instanser ha inflytande på den arbetsuppgiften.

De skulle höjt mer och tidigare om de skött sitt jobb
 
P Pligg85 skrev:
Riksbanken har en enda arbetsuppgift och det är att hålla inflationen på 2%.
Intressant. Vem styr likviditeten i banksystemet enligt dig isåfall…??🤣🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.