Riksbanken meddelade idag att man har sänkt styrräntan med 0,25 procentenheter från 4,0 till 3,75 procent.

Du kan läsa artikeln här: Riksbanken sänker styrräntan
 
Redigerat av moderator:
O
Måtte Riksbanken veta vad de gör. Risken är att USA tuffar på för bra och att kronan sjunker i värde vilket gör att inflationen kan ta fart igen.
 
  • Gilla
muppenx och 4 till
  • Laddar…
S
O Ossian K Olsson skrev:
Måtte Riksbanken veta vad de gör. Risken är att USA tuffar på för bra och att kronan sjunker i värde vilket gör att inflationen kan ta fart igen.
Dom har ju visat tidigare att dom inte riktigt vet vad dom gör. Men man kan ju hoppas
 
  • Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Då tar lånefesten en till runda då snart.

Får vi köpa euro för 12kr snart då
 
  • Gilla
  • Arg
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
O
S Screew skrev:
Dom har ju visat tidigare att dom inte riktigt vet vad dom gör. Men man kan ju hoppas
Fast har dom verkligen det? Många har ju glömt varför vi hade minusränta (för att få ner värdet på kronan och höja inflationen). Sen kom pandemin och att höja räntan då med den kunskapen som då fanns vore galet, det ekonomiska utfallet av pandemin får också ses som galet. Sen small det till åtahelvete 2022 med en inflation till mycket baserad på en utbud- och efterfråganchock som riksbankerna tvingades hantera.

Många förståsigpåare kommer efteråt och berättar hur man skulle gjort.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Dom har ju visat tidigare att dom inte riktigt vet vad dom gör. Men man kan ju hoppas
Vad tänker du på då?
 
G
O Ossian K Olsson skrev:
Måtte Riksbanken veta vad de gör. Risken är att USA tuffar på för bra och att kronan sjunker i värde vilket gör att inflationen kan ta fart igen.
Dom kan ju höja igen, inte svårare än så.
 
P Pligg85 skrev:
Då tar lånefesten en till runda då snart.

Får vi köpa euro för 12kr snart då
Japp, lagom till semestern. Blir bra det här! 😋
 
S
O Ossian K Olsson skrev:
Fast har dom verkligen det? Många har ju glömt varför vi hade minusränta (för att få ner värdet på kronan och höja inflationen). Sen kom pandemin och att höja räntan då med den kunskapen som då fanns vore galet, det ekonomiska utfallet av pandemin får också ses som galet. Sen small det till åtahelvete 2022 med en inflation till mycket baserad på en utbud- och efterfråganchock som riksbankerna tvingades hantera.

Många förståsigpåare kommer efteråt och berättar hur man skulle gjort.
Z Zodde skrev:
Vad tänker du på då?
Tex dom stora stödköpen när det egentligen inte varit "kris". Där stödköp av tex obligationer från fastighetsbranschen som förmodligen gått väldigt bra pga nästan nollränta. Man borde ju inse som riksbank att det är stora risker med såna stödköp då räntan omöjligen kan vara noll eller låg i en evighet.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
O
G Grannens Häck skrev:
Dom kan ju höja igen, inte svårare än så.

Det får väl ses som ett enormt bakslag.
S Screew skrev:
Tex dom stora stödköpen när det egentligen inte varit "kris". Där stödköp av tex obligationer från fastighetsbranschen som förmodligen gått väldigt bra pga nästan nollränta. Man borde ju inse som riksbank att det är stora risker med såna stödköp då räntan omöjligen kan vara noll eller låg i en evighet.
Men ingen av oss vet utfallet om de inte gjort det. På samma sätt som många liknande stöd under pandemin fått kritik.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Screew skrev:
Tex dom stora stödköpen när det egentligen inte varit "kris". Där stödköp av tex obligationer från fastighetsbranschen som förmodligen gått väldigt bra pga nästan nollränta. Man borde ju inse som riksbank att det är stora risker med såna stödköp då räntan omöjligen kan vara noll eller låg i en evighet.
Menar du att Riksbanken har givit specifikt stöd till fastighetsbranschen? (Isåfall är det ett feltänk du får utveckla)
Vilken risk hade obligationsköpen menar du?
Och varför kallar du det stödköp?

På mig verkar det lite mer som det är DU som inte vet hur det fungerar…
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Menar du att Riksbanken har givit specifikt stöd till fastighetsbranschen? (Isåfall är det ett feltänk du får utveckla)
Vilken risk hade obligationsköpen menar du?
Och varför kallar du det stödköp?

På mig verkar det lite mer som det är DU som inte vet hur det fungerar…
Teampade jag på en öm tå? Min åsikt kommer från saker jag läst, jag är inte någon ekonomiprofessor som spenderar dagarna på att analysera riksbanken.
 
S Screew skrev:
Teampade jag på en öm tå? Min åsikt kommer från saker jag läst, jag är inte någon ekonomiprofessor som spenderar dagarna på att analysera riksbanken.
Öm tå?
BH är ett diskussionsforum där man blir ifrågasatt om man kastar ur sig påståenden som att Riksbanken inte riktigt vet vad dom gör och sen motiverar med nåt man läst?
Även om du läst nåt så tänker du väl själv?
För att reda ut var du tänkt fel kan du väl svara på frågorna?


På vilket sätt menar du riksbanken givit specifikt stöd till fastighetsbranchen?
Vilken risk hade obligationsköpen?
Varför kallar du det stödköp? (Vem fick "stöd" enl dig och varför?)
 
  • Gilla
Katthatt
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Öm tå?
BH är ett diskussionsforum där man blir ifrågasatt om man kastar ur sig påståenden som att Riksbanken inte riktigt vet vad dom gör och sen motiverar med nåt man läst?
Även om du läst nåt så tänker du väl själv?
För att reda ut var du tänkt fel kan du väl svara på frågorna?


På vilket sätt menar du riksbanken givit specifikt stöd till fastighetsbranchen?
Vilken risk hade obligationsköpen?
Varför kallar du det stödköp? (Vem fick "stöd" enl dig och varför?)
Genom att köpa bostadsobligationer, risken har väl påtalats av många. Det har dom gjort rätt mycket förluster på. Stödet är väl i slutändan att hålla nere belåningskostnaden?
 
S Screew skrev:
Genom att köpa bostadsobligationer, risken har väl påtalats av många. Det har dom gjort rätt mycket förluster på. Stödet är väl i slutändan att hålla nere belåningskostnaden?
OK, det är här du tyvärr går bort dig.
Riksbanken köpte en mängd olika värdepapper från BANKERNA, alltså INGET branchspecifikt och INGET som påverkar fastighetsbranchen öht. (Precis som Volvo som bolag inte påverkas om Wallenberg säljer en post aktier till Norska oljefonden)

Från deras hemsida
"De värdepapper som Riksbanken köpte var statsobligationer, statsskuldväxlar, säkerställda obligationer (bostadsobligationer), företagscertifikat, kommunobligationer och företagsobligationer"

Varför köpte man? (Och för övrigt nästan alla centralbanker i hela världen)
Nyckelordet är likviditet,
När bankerna fick mer pengar kunde de öka utlåningen och ge stimulans åt ekonomin under/efter corona.

Eftersom Riksbanken behöll det man köpte till de löpte ut så gjorde man heller inte de förluster du påstår
Riksbanken har aldrig haft som uppdrag å "tjäna pengar" vilket du låter påskina med att de gjorde "förluster" Tror du det bör du nog läsa "din artikel" igen...

Du skriver
"Stödet är väl i slutändan att hålla nere belåningskostnaden?"

Vems belåningskostnad?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.