Hej
Jag tänkte ge mig på att "renovera" mitt 70-tals kök. Jag tänkte måla skåpstommar, lämna in luckor för sprutlackering, byta bänkar + diskho och kakla om över diskbänk. Men vilken ordning ska allt göras i??

Ska kaklet upp före bänkskivor eller tvärtom? Klarar en lagom händig person som jag detta tror ni??

Och vilken storlek på kaklet/mosaik är lättast att sätta?

Tänkte ha laminatskivor från Ikea och diskho DOMSJÖ också från Ikea (behövs figursågas i bänken) samt blandare Hovskär (så klart också från Ikea).

Jag inbillar mig att det kommer bli lite svårare då jag ska såga ut för lampknapp i kaklet men det kanske inte blir så svårt??

Snälla kom med tips och råd.

Mvh
Malin
 
Kakla är nog bättre du gör efter att du bytt bänkskivan, då får du nog en snyggare skarv, täck över bänkskivan bara så du inte spillar fix o fog på den. Storlek på plattor spelar nog inte så stor roll, men klart de blir enklast om du väljer plattor så att slipper kapa dem så mycket.
Har också precis som du ett 70-tals kök som jag tänkt att göra iordning själv om ett tag. Oranget kakel, grönt lite här o där, vita luckor som behöver målas, tänkte byta ut diskbänken till en bänkskiva och sätta ner en infälld bänk.
Såga ur för diskhon är ju inte särksillt svårt, brukar alltid följa med en mall som du bara ritar av på bänken, sedan använder du sticksåg för att såga ut, borra ett hål först så du kommer ner med sticksågsbladet.
 
Tack för svar.
Har du tänkt att sätta dit orange o grönt kakel eller ta bort? Låter ju kalas att sätta dit. Jag vill bevara 70 tal med handtag och sånt så lite orange och grönt kakel blir ju bäst..
Tack för tipset!
 
Vi gjorde om vårat 70tals kök nyss, dock lite mer än bara byta luckor o så...

Före och efter bild...
 
  • kitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00072.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Renoverahusjr
  • Laddar…
nja tänkte ta bort =) är inte så där jätte förtjust i dem
 
Det är lättare att inte sätta så smått kakel, det blir oftast plåttrigt och mycket fogning som du måste få snygg. Att göra hål för lampknappen skall inte vara så svårt. Du får givetvis ta bort knappen först, kakla under och sedan sätta knappen utanpå kaklet. Att göra hål i kaklet fixar du enkelt genom att dra ett kakelborr igenom och sedan såga upp ett hål. Lättast är om du har ett dosborr eller vad det nu kallas men då ska man gärna ha en jigg till det också = dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.