Måste ändå vara typ den enda marknaden där det anses vara bra att något blir dyrare för alla... :)
 
Ja och efter uppgången går väl "luften ur".

Tycker hela Europas ekonomi verkar vara ett luftslott

ECB trycker pengar
Grekland verkar inte vilja betala.
Sverige införde bolånetak. krav på amorteringar priserna stiger.

Ärligt talat tror jag inte på detta. men jag oroar mej inte allt för mycket för min egen ekonomi.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
G
Varken någon man känner eller en själv oroar sig för sin ekonomi. Jag har inga stora lån och jag har bra ekonomi heter det. Är det bara i hyresrätter som de med stora lån och svag ekonomi bor månne? Jagar riksbanken ett spöke då de vill minska svenskarnas belåning?
 
gäst skrev:
Varken någon man känner eller en själv oroar sig för sin ekonomi. Jag har inga stora lån och jag har bra ekonomi heter det. Är det bara i hyresrätter som de med stora lån och svag ekonomi bor månne? Jagar riksbanken ett spöke då de vill minska svenskarnas belåning?
Beror kanske på var man bor. Många av mina vänner i Göteborg tycker tanken på en arbetslös / sjukskriven i hushållet och 6% ränta + amorteringskrav är rätt skrämmande. Det är inte ovanligt att en medelinkomsttagarfamilj har fyra miljoner i lån, och då blir bara räntan 20tkr/månad liksom.
 
G
Tar man lån på 4 miljoner och bara har en medelinkomst (strax under 300000/person för de som jobbar) så har man på tok för stor kostym. Man kan inte köpa för så stora pengar med den inkomsten. Men ingen har väl själv eller känner någon som har så hög lånekvot...?
 
gäst skrev:
Tar man lån på 4 miljoner och bara har en medelinkomst (strax under 300000/person för de som jobbar) så har man på tok för stor kostym. Man kan inte köpa för så stora pengar med den inkomsten. Men ingen har väl själv eller känner någon som har så hög lånekvot...?
Strax under 30, nej. Men 30-40, ja. Jag menade inte medelklass, inte medelinkomst, sorry :) Sen finns det säkert de som har två inkomster på runt 30 och motsvarande lån också. Det är inte som att villor i GBG är billiga.

Men givetvis är det som du säger, på tok för stor kostym. Det var liksom min poäng.
 
I och med att det varit så lätt och billigt att låna pengar, så har vi hamnat här där vi tar på oss för stor kostym. Eller är det sista delen vi går efter? "Perfekt för den stora familjen eller som generationsboende". Det verkar som om alla tror att det är en rättighet för en familj att bo i 150-250 m2.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.