Hej,
Vi är på gång att bygga nyckelfärdigt stenhus med Fiskarhedenvillan
Vi har precis utsett en kvalitetsansvarig för bygget där vi tagit hans tjänst grunduppdrag enligt PBL och gäller ABK09, samt ingår täthetsmätning. KA vill även erbjuda ett utökat paket till en kostnad enligt nedan..


"Utökat Uppdrag är för de som vill eller behöver ha lite extra stöd och innebär att jag som Er egen "Bygglots" vid behov ger support i byggtekniska frågor, avtals- och fakturafrågor mm under hela byggprocessen fram till godkänd slutbesiktning. Syfte och mål är att få byggherre, ansvarig byggare och husleverantör att under
byggtiden medverka och samverka till att skapa ett hus av hög kvalitet överlag, på ett smidigt och rationellt sätt.


I Utökat uppdrag ingår även en fuktmätning av betongplattan före golvläggning. Kritiska moment såsom syn av schaktbotten före grundläggning, syn av grundformar, armering och golvvärme före gjutning, syn av stomresning, syn av takbeklädnad, syn av fuktspärr i våtrum före kakling mm kommer i "Utökat Uppdrag" att vara dokumenterade och överlämnas till er som Byggherre i digital form efter godkänd slutbesiktning."



Jag brukar vara lite allergisk extra paket generellt som folk säljer på folk när dom köper tjänster.
Men sen ska man ju inte vara snål heller ..

Men är där någon som har koll på vad som ingår som standard och om det är bra nog?
Eller man ska ta detta extra paket? :rolleyes:
 
Tjena

Personligen så tycker jag att paketet kan bli överflödigt, speciellt när du ska jobba med en totalentreprenad. Hade du haft en delad entreprenad så hade det varit en god idé för att ha koll på alla momenten innan entreprenörerna försvinner

Sen så tippar jag på att denna har några platsbesök med i den "normala" kostnaden, bland annat innan gjutning av plattan. Då ser ju personen grunden innan oavsett paket, men som sagt. Beror lite på vad som är tänkt att eran KA har tagit med i budgeten som ni har fått

Denna text är vad jag skickar med till mina kunder när jag skickar offerter som alltid är med och så styr man upp det efter nivån personen vill att man ska lägga sig på. Detta är ju väldigt blandat då alla har olika erfarenheter i livet
I uppdraget ingår följande:
  • -Upprättande av kontrollplan enligt PBL
  • -Medverkan vid tekniskt samråd med kommunen (vi möts upp strax innan och kikar på projektet ifall det behövs)
  • -Följa upp punkterna i kontrollplanen i dialog med byggherren
  • -Delta vid arbetsplatsbesök från kommunen
  • -Platsbesök under byggtiden, kontroll av att arbetet utförts enligt ritningar och handlingar. Bevakning av kritiska moment, tex grundläggning, dränering, stomarbete, konstruktionslösningar, våtrumsarbeten.
    • -Dessa tre anser jag är obligatoriska punkter att ha platsbesök på
      • -Innan gjutning av grunden
      • -När stommen är rest och stommen tät, mäta fukt i stomme innan inbyggnad
      • -När våtrummen har tätskikt och fallen är gjutna så vi ser att det är rätt fall enligt krav från BBR
  • -Begära in erforderliga egenkontroller från entreprenören.
  • -Delta vid slutbesiktning av byggentreprenörens arbete
  • -Sammanställning och slutanmälan till kommunen, lämna KA-utlåtande för att få ett slutbesked
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.