Byggahus.se

Inför målning: plocka bort kantlister och lister runt valv

1. williebabzan
    Medlem · 1 inlägg

williebabzan

Medlem
    Hej!

Jag har nyligen köpt ny lägenhet och har påbörjat renoveringar av denna. Har aldrig utfört ett större renoveringsprojekt så är lite av en nybörjare på området, men är ivrig att lära mig!

Jag planerar att måla lägenheten men har lite ytskiktsförändringar som jag skulle vilja göra dessförinnan. Bland annat plocka bort lite lister då jag gillar när det är en rak och clean look. Se bilder nedan. Jag tänkte därför höra om det är något speciellt man bör tänka på för att ta bort dessa? Är det bara att plocka bor dem och spackla eller hur bör jag gå tillväga?

Idag har jag en kantlist liknande den på bild nedan till höger om den stora plastpåsen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    list1.jpg

Men jag skulle vilja "släta ut" den så att resultatet blir som på efter bilden i det här projektet:
    list2.jpg

Jag har också ett valv i min lägenhet med lister runt, som jag skulle vilja plocka bort. Se bild nedan:
    list_valv.png

Men här vill jag också att resultatet ska bli "cleant" som på valvet nedan:
    Screenshot 2020-11-01 at 12.18.10.png

Har någon ett tips på hur jag bör gå tillväga?

Tacksam för tips!

2. Narren666
    Medlem · 197 inlägg

Narren666

Medlem
    Det du behöver göra när du ska spackla ytterhörn är att sätta dit en hörnlist för spackel som en slags förstärkning. Finns olika modeller, googla "hörnlist spackel" så hittar du en mängd varianter.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.